Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Utdanningskvalitet – Nord universitet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Utdanningskvalitet – Nord universitet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Utdanningskvalitet – Nord universitet

2

3 Utdanningskvalitet i Nord - Studentenes læringsbane og tilhørende kvalitetsområder

4 Læringsbane Læringsbanen beskriver/betegner hele studentens liv på et lærested, fra opptak til mottatt vitnemål. Eksempler på aktiviteter på området: Studieplanarbeid Rekruttering og opptak Undervisning og gjennomføring Eksamen/Vitnemål

5 Kunnskapsbase Med kunnskapsbase menes selve kunnskapsgrunnlaget til det enkelte fagområdet. Det omfatter også fagkompetansen institusjonen har, samt fagkompetansen til nasjonale- og internasjonale samarbeidspartnere. Eksempler på aktiviteter på området: Forskning, kunstnerisk - og faglig utviklingsarbeid Kompetansesentre og forskningsstiftelser i tilknytning til Nord Utvikling av eget fagmiljø (kompetansebygging) Faglig samarbeid (nasjonalt og internasjonalt) Sentre for fremragende utdanninger Ph.d.-utdanningene

6 Kvalitetsområder Startkompetanse Læringsmiljø Samfunn og arbeidsliv
Læringsutbytte Programdesign og utdanningsledelse Utdanningsfaglig kompetanse

7 Evalueringer og forbedringer
For å vurdere kvaliteten innenfor de ulike kvalitetsområdene og avdekke potensiale for økt kvalitet i studietilbudene, innhentes data fra ulike kilder. Eksterne studentundersøkelser (Studiebarometer, SHoT, mm). Interne studieprogramrevisjoner (reakkreditering) Nasjonale studieprogramevalueringer og tilsyn Ulike produksjonstall/resultater Emneevalueringer

8 Kravene til utdanningskvalitet

9 Meld.St.16: Kultur for kvalitet i høyere utdanning- Hva er kvalitet?
Kvalitet er et mangefasettert konsept, eks. ramme-, inntaks-, prosess-, program-, resultat-, undervisnings-,styrings- og relevanskvalitet. U&H skal gi god utdanning som tilfredsstiller fastsatte standarder og krav til kvalitet, og som de kontinuerlig søker å utvikle og forbedre. Kvalitet innebærer å sette ambisiøse mål og jobbe kontinuerlig og godt for å nå disse målene. Overordnede mål for KD er kunnskap for ny erkjennelse, samfunnsutvikling og konkurransekraft, samt kompetanse, utvikling og aktiv deltakelse i samfunnet (felles ambisjoner: læringsresultater, relevante utdanninger, effektiv gjennomføring)

10 KDs forskrift om kvalitet i høyere utdanning § 2-1
KDs forskrift om kvalitet i høyere utdanning § 2-1. Krav til systematisk kvalitetsarbeid Universiteter og høyskoler skal ivareta ansvaret for kvaliteten i utdanningen gjennom systematisk kvalitetsarbeid som sikrer og bidrar til å utvikle kvaliteten i studietilbudene. Videre skal institusjonene legge til rette for løpende utvikling av utdanningskvaliteten, kunne avdekke sviktende kvalitet i studietilbudene og sikre tilfredsstillende dokumentasjon av kvalitetsarbeidet. Institusjonene skal kvalitetssikre alle forhold som har betydning for studiekvaliteten, fra informasjon overfor mulige søkere til avsluttet utdanning.

11 Fortsettelse KDs forskrift § 2-1
Institusjonene skal gjennomføre periodiske evalueringer av studietilbudene sine. Representanter fra arbeids- eller samfunnsliv, studenter og eksterne sakkyndige, som er relevante for studietilbudet, skal bidra i evalueringene. Evalueringsresultatene skal være offentlige.

12 Studietilsynsforskriften
§ 4-1.Krav til det systematiske kvalitetsarbeidet Institusjonens kvalitetsarbeid skal være forankret i en strategi og dekke alle vesentlige områder av betydning for kvaliteten på studentenes læringsutbytte. Kvalitetsarbeidet skal være forankret i institusjonens styre og ledelse på alle nivåer. Institusjonen skal gjennom kvalitetsarbeidet bidra til å fremme en kvalitetskultur blant ansatte og studenter. Institusjonen skal ha ordninger for å systematisk kontrollere at alle studietilbud tilfredsstiller kravene i forskrift om kvalitetssikring og kvalitetsutvikling i høyere utdanning og fagskoleutdanning § 3-1 til § 3-4 og kapittel 2 i denne forskrift, og eventuelle tilleggskrav fastsatt av institusjonen. Institusjonen skal systematisk innhente informasjon fra relevante kilder for å kunne vurdere kvaliteten i alle studietilbud. Kunnskap fra kvalitetsarbeidet skal brukes til å utvikle kvaliteten i studietilbudene og avdekke eventuelt sviktende kvalitet. Sviktende kvalitet skal rettes opp innen rimelig tid. Resultater fra kvalitetsarbeidet skal inngå i kunnskapsgrunnlaget ved vurdering og strategisk utvikling av institusjonens samlede studieportefølje.

13 Kravene i Studietilsynsforskriften pkt 4-1(3)
§ 2-2 Krav til studieprogram LUB i tråd med NKR Relevant arbeidstimer/år Infrastruktur Lærings- og vurderingsformer Relevant FoU Internasjonalisering Studentutveksling Praksis §2-3 Krav til fagmiljø Størrelse Relevant kompetanse UH-ped Tydelig faglig ledelse m/kvalitetsansvar 50 % hovedstilling Andel 1.stilling Fagmiljøet skal drive FoU Aktive deltakere i nasjonale og internasjonale nettverk Praksisveil. m/relevant komp. Fagansatte med relevant og oppdatert kunnskap fra praksisfeltet


Laste ned ppt "Utdanningskvalitet – Nord universitet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google