Coaching ved UMB Å coache akademikere

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Er du 50+? Har du tid du ønsker å fylle med mer mening?
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
VERDIGHETSPRINSIPPER
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Fra prøving og feiling til
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Omstilling uten nedbemanning
Hvordan kan coachingmetodikk utfylle/støtte
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Vintreets hemmelighet Livet i vennskap og kjærlighet Joh 15,12-17
GROW modellen.
- roller og forventinger
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Karriereveiledning Gro Dyrhaug Karriereveileder.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
LÆRING Grunnleggende prosesser
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
Foiler til ”Coaching. Hva. Hvorfor. Hvordan”
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Post 4, sykehuset Levanger
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
”Det handler om å lede…”
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Definere og velge hovedmål og delmål
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Lek og Læring i barnehagen
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Karriereveiledning i grupper
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Lederutvikling ”Det handler om å lede…” Utviklingsprogram for ledere i offentlig sektor.
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Fra kunnskap til handling
Pedagogisk dokumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Coaching ved UMB Å coache akademikere

Født og oppvokst i Nederland Lærer Hvem er jeg? Elizabeth de Jong Bakgrunn: Født og oppvokst i Nederland Lærer Leder i privat og offentlig virksomhet i over 20 år Certified Professional Co-Active Coach (CPCC), relasjonscoach Coachingbakgrunn fra Coaching Training Institute (CTI) i USA CTI regnes som et av verdens ledende coachinginstitutter og er akkreditert av International Coach Federation (ICF). Nå fung. personal- og organisasjonsdirektør ved UMB

Jeg er levende opptatt av Det potensial som ligger i mennesker og av hvordan vi handler, lærer, skaper, endrer og utvikler oss Har coachet i ca. 4 år, til sammen ca. 30 personer Bruker coaching som verktøy også i andre arbeidsoppgaver Velvillig arbeidsgiver har betalt for utdanningen

Erfaringer fra coaching Hva er coaching Hvordan coaching blir brukt Hvordan coaching i fremtiden skal være en del av UMB sitt veiledningstilbud til ansatte

"Prosesser for å frigjøre og utvikle menneskers potensial” HVA ER COACHING "Prosesser for å frigjøre og utvikle menneskers potensial” Ordets opprinnelse Coach Postvogn Frakter mennesker fra der de er til dit de ønsker å komme Fundament for coaching: filosofi, psykologi, kommunikasjon, pedagogikk, ledelse Utøver Den som blir coachet (eng. client)

Coachens ansvar: Utforsk, klargjør og arbeid med det utøver ønsker å oppnå Oppmuntre utøver til egen utforskning og egen oppdagelse Bringe fram utøvers egne løsninger Hold utøver ansvarlig (for mål, finne egne svar og gjennomføring av planene)

Ulike definisjoner av coaching Utviklingsformal Fag/yrke Person Relasjon Over/underordnet Likestilt Coachens kompetanse Fag Prosess Tidsdimensjon Nåtid Framtid Tilnærming Diagnose Løsning Vurdering Mulighet Metodeavgrensn. Samlebegrep Avgrenset tilnærming

Å coache er å skape et utviklingsrom hvor mennesker Min definisjon Å coache er å skape et utviklingsrom hvor mennesker regelmessig jobber med sine endringsønsker og sitt potensial mål-resultater forstå hvor og hvem du er ønsker og drømmer være tilstede Erfaring Privat Verdier Jobb bagasje drøm håp Normer Mening FORTID FRAMTID NÅ

Hvordan foregår en coachingprosess? 5 viktige elementer

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 MÅLESTOKK mål mål SMARTE MÅL Spesifikke Målbare Aksepterte Realistiske Tidsavgrenset Enkle å kommunisere mål FOKUS DEFINERING AV MÅL prosess resultat

ISFJELL: Koble opp utøver med iboende kunnskap Hva motiverer Hva gir/tar energi Selvinnsikt Verdikart Energikonto atferd verdier holdninger normer motivasjon ambisjon drømmer talenter intuisjon

FJERNE HINDRINGER Synliggjøre selvpålagte hindringer, ubevisste tanker og vaner som blokkerer det utøver vil oppnå Profil av den indre kritikker prosess utkomme

SMIDIGE BALANSERTE VALG Perspektiver Muligheter Valg og konsekvenser Handling og forpliktelse Handlingsplaner Resultater Læring fokus handle tenke ville

HER OG NÅ Stå i suksess Stå i nederlag Være i følelser Økt selvinnsikt EQ Frigjøre energi

Hva vil jeg? Hva tenker jeg? Hva gjør jeg? kontekst tankesett handling resultater identitet strategier Single-loop læring Double-loop læring Triple-loop læring (transformasjon)

Hvordan coaching blir brukt ved UMB UMB har 2 interne coacher Ca. 40 stk har hatt coaching av interne coacher Kurs i coaching for studieveiledere (verktøy for veiledere) Coachingprinsipper brukt i kompetansetiltak (lederutvikling) Forsking på coaching ved UMB

Resultater så langt (27 utøvere) Medarbeiderinitiert coaching: 16 av 16 har hatt utbytte ny karrierevei jobbutvikling innsikt i egen personlighet Coaching av dr.gradsstudenter: 7 av 7 har hatt utbytte 2 har funnet ut at dr.gradsstudiet ikke passer 1 har fullført 3 har fått nye perspektiver og er i gang med sluttføringen 1 har fått ny innsikt i livssituasjonen sin og vurderer fortsettelse Vanskelig personalsaker: 4 av 7 har hatt utbytte bedre jobbtilpasning sluttet ut av lederrollen

Vi har brukt tid på: Å prøve ut coaching som verktøy ved UMB knyttet til behovene Å utvikle vår forståelse av rollen som intern coach Å bli trygg på coaching som utviklingsverktøy Å vurdere resultatene Vi har brukt lite tid på: Å markedsføre coaching som utviklingsverktøy

HVORFOR ER COACHING BLITT SÅ POPULÆR? Mange ønsker å ha coachingferdigheter i sin verktøykasse (men kaller seg ikke coach) Eks. Ledere Studieveiledere

Tendenser i tiden Mange betragtere af både forretningsliv og samfundsliv i dag mener at vi er i en overgangsfase, hvor vi ikke længere kan regne med at styre efter de lineære principper der dominerede ledelsesteorier i sidste århundrede. I stedet er vi nødt til at udvikle evnen til at navigere i kaotiske, organiske processer. Det kræver populært sagt en smidig hjerne – en evne til konstant og opmærksomt at justere sit liv og sine handlinger under konstant skiftende forhold og ud fra sine stabiliserende grundværdier. (Marianne Bentzen).

Hvordan coaching i fremtiden skal være en del av UMB sitt tilbud til ansatte

UMBs personal- og organisasjonsavdeling planlegger en satsing på rekruttering og kompetanse (Kompetanse = egenskaper som kommer til uttrykk i suksessfull atferd) Utviklingskraften ligger i menneskene UMB skal være kjent for sitt sterke faglige miljø og ha Lærere som er gode til å undervise og veilede Fremragende forskere Administrative og tekniske ansatte som er i tet på sine områder Autentiske ledere som takler utfordringene i akademiske miljø

Målet med karriere- og kompetanseutvikling : Finne det optimale balansepunktet mellom UMBs ambisjoner og resultatkrav, og medarbeidernes kompetanse og behov for fremgang og jobb-berikelse. UMB vil ha medarbeidere som er aktør i eget arbeidsliv tar ansvar for og kontroll med egen karriereutvikling er engasjert i jobben og skaper resultater Fokuset i karriereutvikling Den ansatte er leder av sin egen karriereprosess Omfatter berikelse i nåværende jobb så vel som bevegelse til andre posisjoner, forfremmelse, ny stilling, mer utdanning eller avslutning av arbeidsforholdet.

Coachingferdigheter og –metodikk brukes i kompetanse- og karriereutvikling Bruk av coachingmetodikk i on-line verktøy Flere etterspør coaching som verktøy i utøvelse av arbeid Fokus på å coache grupper

Læringsmåter Aktuelle tema Karriere Mestring og personlig effektivitet Teambygging Lederutvikling Veiledning Kommunikasjon Tverr- kulturell forståelse Individ Grupper , Kompetansegrupper Nettverk