Laste ned presentasjonen
PublisertVetle Bråten Endret for 8 år siden
1
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Strategisk personalledelse Mål og målretting i en ufullkommen verden Kompetanseplanlegging Den uformelle lederen som prosesskonsulent 1
2
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Planleggings og individuelle samtaler Kompetansebaser Prosjektorganisering Anvendelse og organisering av team 2
3
Former for utviklingsaktiviteter
Personalutvikling Funksjoner Infrastruktur Former for utviklingsaktiviteter
4
Hva er personalutvikling?
Personalutvikling omfatter alle de programmer og tiltak som organisasjoner gjennomfører med sikte på å utvikle de ansattes kunnskaper, ferdigheter og evner, pluss den uformelle læring som finner sted ved utførelse av arbeidet. 4
5
Hvorfor personalutvikling?
Effektivitet - kompetanse som produksjonsfaktor Sosialisering - Identifikasjon og tilknytning Status i arbeidsmarkedet - Konkurransefaktor Kvalifisering - Stabilitet og overlevelse Motivasjonssystemer - Sertifisering og utvelgelse Krav til endring og omstilling - teknologisk, faglig, sosialt og psykologisk 5
6
Fysisk Økonomisk Organisatorisk
Infrastruktur Personal- utvikling Infrastruktur Fysisk Økonomisk Organisatorisk Bibliotek Videotek PC’er Programvare Tidsskrifter Undervisnings- plasser Opplærings-budsjetter Incentiver Utdannings-permisjoner Kjøp av studieplasser Ledelsessystemer MAS Karriereplanlegging Jobbanalyse Personalplanlegging 6
7
Hva er kompetanse? Realkompetanse Holdninger Kunnskaper Ferdigheter
Fysisk og psykisk energi Erfaringsbasert innsikt Lederskap Motivering - intuisjon- følelser Bruk av andres kompetanse Ressurser Realkompetanse 7
8
Kompetanseanalyse og personalutvikling
Mål og strategi Strategi Realkompetanse Kompetansekartlegging Analyse av kompetansebehov Plan for personalutvikling; - opplæring - jobbrotasjon - trainees - mentorer - selvstudier - utdanningspermisjoner Plan for gjennomføring Evaluering av tiltak og plan 8
9
Personalopplæring Intern og ekstern opplæring: ? Både og?
Opplæringspolitikk: Ref. AML Behovsanalyse: Individ og organisasjon, lederansvar Planlegging: Budsjett, plan, kognitive nivåer, forberede deltakerne Gjennomføring: Forelesninger, gruppearbeid, rollespill simuleringer, interne seminar, film og databaserte læringsmetoder Evaluering: Pedagogisk, sosiologisk, økonomisk 9
10
Lederutvikling Assistentlæring: Ref. «Vit-ass», «koffertbærere»
Nettverk, kvalitetssirkler Teamutvikling Rotasjon Veiledning: Mentorvirksomhet «Coach-virksomhet» Trainee-ordninger Selvstudier og programmer: f.eks. EVU 10
11
Spørsmål ved valg av metodikk
Tidsramme og tilgjengelige ressurser? Hvilke behov står sentralt? Få eller mange som skal engasjeres i kartleggingen? Finnes en bestemt metodetradisjon i bedriften? Erfaring fra tidligere undersøkelser? Hvilke mål skal fylles underveis? Kompetanse hos dem som utfører kartleggingen? 11
12
Metoder for behovskartlegging
Uformelle kontakter Spørreskjema og sjekklister Utviklingssamtaler Intervju Arbeidsgrupper/møter Evaluering Hver for seg eller i kombinasjon 12
13
Personalledelse Det samlede arbeid med å planlegge, anskaffe, utvikle, belønne og anvende menneskelige ressurser for produktive formål.
14
Elementer i strategisk personalledelse
Positive virkninger Oppmerksomhet Informasjon til de ansatte Opplysning Redusert fremmedgjøring En åpnere organisasjon Effektivisering Større krav til innsats
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.