ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Advertisements

Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Lek og læring.
Trinn 2 Barnets første leveår.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kognitiv utvikling (del 2)
Kognitiv utvikling (del 2)
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Lek og begynneropplæring
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
ROLLELEK ”Lekens kjennetegn er at den er en frivillig aktivitet som barnet selv velger å delta i, leken er ”på liksom”, den ligger utenfor det vi oppfatter.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Barnehagen som språkarena
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Motivasjon Våren 2004 Christine Mohn
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Transaksjonsmodellen
Deltakende læring.
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Sosial kompetanse Sosial: Forholdet mellom mennesker Kompetanse: Dyktighet.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Siste året i barnehagen
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002 Innlede om hva vi skal legge frem og hvorfor .

INNLEDNING Forskjellige teorier om lek. Ulike teoretiske retninger. Etter måten teoretikerne tenkte og la vekt på. Kari Lamer, Birgitta K. Olofsson og Berit Bae går vi nærmere inn på. Dette er sentralt i vår utdannelse. Symbolleken er blitt sentral.

PERSONLIGHETSTEORIER Lekens betydning for barnets psykiske utvikling. Uttrykksmiddel for følelser. Og ubevisste motiver.

ERIKSSON (1902-) sier: Betydning for den normale personlighets utvikling. Betydning for barnets identitetsutvikling. Fjerne ego – funksjonen. Lek er ”kongeveien til læring og ny mestring”. Fantasilek som ”trening for livet”.

ERIKSSON (1902-) sier Gjennom lek kan barna få utløp for sine ubevisste motiver og grunnleggende drifter på en sosialt akseptert måte. Angst og konflikter løses opp. Eriksson mener at når barnet føler sin identitet truet eller når det opplever angst vil det forsvarer seg mot dette ved å bruke regresjon, (tilbaketrekning).

FREUD sier: At lek er avreagering av vonde og innestengte følelser, opplevelse og utløp for frustrasjon.

KOGNITIVE TEORIEN Legger hovedvekten på barnets intellektuelle utvikling.

JEAN PIAGET ( 1895 - 1980 ) sier: Arena for handling, problemløsning og eksperimentering. Barnets intellektuelle utvikling gjenspeiles i de lekformene som oppstår i de forskjellige utviklingsfasene.

MILJØORIENTERTE TEORIER Legger stor vekt på miljøbetingelsene, på den sosiale og kulturelle påvirkningen.

VYGOTSKY ( 1896 - 1934 ) (Leontjev) sier: Tilegner seg virkeligheten gjennom ulike former for virksomhet. Lek er dominerende virksomhet i førskolealder. Språk, tenkning, sosial forståelse og evne til å arbeide målrettet, utvikles gjennom lek. Lek kan være uoppfylte ønsker om å beherske det de voksne gjør.

VYGOTSKY ( 1896 - 1934 ) (Leontjev) sier: Barna skaper en ”på liksom” situasjon og tar selv kontroll i leken. Forkant av utviklingen. Barn i lek utvikler seg over i den nærmeste utviklingssone. Kulturelle syn på lek: inspirasjon fra kunst og litteratur.

SAMSPILL TEORIER Legger vekt på sosialt samspill og kommunikasjon.

GREGORY BATESON (1904 - 1980) sier: Evnen til å leke henger sammen med evnen til å kommunisere på mange plan. Må kunne utveksle signaler om at ”dette er lek” Samtidig som de snakker sammen på en måte som passer sammen med de lekerollene de er i. Dette kalles metakommunikasjon. Legger vekt på sosialt samspill. En mental tilstand. Knyttet til mennesker i alle aldere.

ÅSE GRUDA SKARD (1905 - 1985) 1972 sier: Hva vi voksne mener er lek har noe å gjøre med vårt livssyn og hele vår holdning til alle mennesker og barn.

KARI LAMER sier: SOSIAL KOMPETANSE

KARI LAMER sier: ROLLELEK Popularitet. Empati. Rolletagning. Prososial atferd. Selvkontroll. Glede og humor. Deltagelse skaper bedre lekpartnere.

KARI LAMER sier: Samarbeidsevnen trenes opp. Kreativiteten stimuleres. Positiv selvoppfattning. Lek skaper glede.

KARI LAMER sier: LEK SKAPER VENNSKAP Sosialiseringserfaring. Emosjonell nærhet. Konfliktløsning. Stå i mot gruppepress.

BIRGITTA KNUTSDOTTER OLOFSSON sier: ”Dette er lek” –Bateson. Det fins egne leke lover. Og leke logikk.

BIRGITTA KNUTSDOTTER OLOFSSON sier: Den voksnes rolle i leken. Grunnlaget i spedbarnsalder (Catherine Garvey 1977). Lek / ikke lek, viktig for samspill. Lekeformene går parallelt. Ulike former i det 1. leveåret.

BIRGITTA KNUTSDOTTER OLOFSSON sier: Lekende voksne? JA! Krydder i tilværelsen, (Bruner 1976). Ny måte å tenke på – verdifull ressurs.

BIRGITTA KNUTSDOTTER OLOFSSON sier: Handling, tid og produkt Slektskap

BIRGITTA KNUTSDOTTER OLOFSSON sier: Miljø og kultur. Lek er avhengig av stimulering fra: Lokalet – barnehagen. Materialene – lekene. Barnegruppa – alder, kjønn Statusforholdene i gruppa. Egenart og erfaringer.

BIRGITTA KNUTSDOTTER OLOFSSON sier: Mange teoretikere mener at lek er medfødt, Men leken er avhengig av de ytre omstendighetene, i de fleste sammenhenger.

BERIT BAE sier: Lek er en typisk aktivitet blant barn, (voksne arbeider, barn leker). Leken er lystbetont for barn, ( gir glede og fryd for den som deltar). Lek er en frivillig aktivitet, som barnet selv velger å delta i. Lek er for barnet ”på liksom”, ligger utenfor den virkelige verden, ( og barn kan i perioder ha behov for å trekke seg tilbake fra den virkelige verden).

BERIT BAE sier: Lek innebærer at det skapes en viss orden, (ettsystem med regler). Lek er lokalisert til et bestemt sted og ei bestemt tid. Lek innebærer spenning. Lek er uttrykk for en indre drift. Lek er forberedelser til voksen alder .