Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VFL i klasserommet Har ikke VFL absolutt hele tiden. Men alle lærere har en tanke om hva man ønsker å oppnå med undervisningen. Det er jo dette som er.
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
læringsstrategier, modul 1
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Weitblick Presentasjon av oppgavestoffet
Historiefaget i skolen
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Digital kompetanse i Mat og helse
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Analyser en sakprosatekst
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Strategier og kompetanse
12 Reflekterende lesing.
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
Framtida nå – les og forstå!
Tankekart for å sortere ingredienser…
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Tankekart og læringstrategi
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Toddlergeometri Hva er det ?.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Lesing og lesestrategier
Den andre leseopplæringa Norsk
Den andre leseopplæringa LUB
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Sosialkonstruktivisme
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Læring.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Vurdering og undervisning
IKT for læring Mattias Øhra.
Estetiske virkemidler
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
Gjennomgang før eksamen
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier

Læringsstiler – ulike typer Auditiv Visuell Taktil Kinestetisk I Akantus har vi bevisst laget oppgaver tilpasset ulike læringsstiler. Teoristoffet går hånd i hånd med den praktiske tilnærmingen i de fleste oppgavene.

Hvorfor fokusere på læringsstiler? Forskning viser at elever arbeider og lærer forskjellig http://teachertalk.no/arkiv/2007/07/laeringsstiler http://www.milliskien.net/laeringsstiler.asp Gammelt nytt, men LK06 forplikter oss lærere i større grad til å bruke denne kunnskapen når vi planlegger aktiviteter og når vi utarbeider kriterier for vurdering. Vi har brukt vår kunnskap om disse emnene mens vi skrev den nye Akantus. Tilbake til start

Differensierte oppgaver i den nye Akantus Taksonomi handler om å ordne målene for læring etter stigende vanskegrad. Vi bruker Blooms taksonomi for å skille mellom ulike vanskegrader på oppgavene i Akantus. Vi synliggjør vanskegraden med ett, to eller tre akantusblader. Ett blad (nivå 1): Oppgaver som ikke krever mer enn reproduksjon og enkle handlinger. To blader (nivå 2): Oppgaver som krever evne til fortolkning, forklaring, bruk av ny kunnskap og mer kompliserte handlinger. Tre blader (nivå 3): Oppgaver som krever evne til å undersøke, klassifisere, sammenlikne, generalisere, trekke slutninger, drøfte, granske og kritisere. Disse oppgavene krever også evne til å foreta temmelig kompliserte handlinger

Blooms Taksonomi Et redskap for vurdering av og for læring Nivå 3: Analyse, syntese og vurdering Nivå 2: Forståelse og anvendelse Nivå 1: Faktakunnskaper Tilbake til start

Læringsstrategier i kunst og håndverk Oppgaver med tydelige arbeidskrav og vurderingskriterier Begrepsskjema Tankekart Underveislogger Kunst- og håndverksperm (Akantus side 20) Skjema for idéutvikling (Akantus side 21)

Begrepsskjema som læringsstrategi i kunst og håndverk Å utvikle forståelse innebærer blant annet å lære seg fagspesifikke ord og begreper. Læreren må hjelpe elevene inn i teksten og oppgavene – aktivisere bakgrunnskunnskapen. Bruk av begrepsskjema kan være til hjelp når en ønsker å forklare elevene vanskelige ord. Skjemaet er hentet fra Carol M. Santas bok Lære å lære.

Hva er det? Egenskaper? Eksempler Virkemidler Visuelle virkemidler Linjer, former, farger og forholdet mellom dem Får fram uttrykk og innhold i bildet Leder øynene våre i ulike retninger Virkemidler Visuelle virkemidler Hjelper oss å fokusere på viktige ting i bildet Får fram en tredimensjonal virkning på en todimensjonal flate Det gylne snitt Bevegelse Synsvinkel Farger, lys og skygge Tilbeke til start Eksempler