Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro."— Utskrift av presentasjonen:

1 Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro

2 TEMA: kontraster som visuelt virkemiddel.
Undervisningsopplegg, tema kontraster som visuelt virkemiddel. Oppgave over tre økter a 90 minutter. En uke mellom øktene. Elevene tar bilder og legger ut på Instagram som lekse til neste gang. Dag 1. Lærer gjennomgår tema kontraster med bla. komplimentærfarger og struktur som virkemidler («forelesning»). Fargesirkel. Bildeeksempler vises på smartboard i en powerpointpresentasjon. Eksempler fra Instagram og fra kunsthistorien. Ca 30 minutter. Deretter gjennomgang og organisering av det tekniske, opprette og registrere brukerkontoer osv. Laste ned apper som for eksempel Snapseed og VSCO. Elevene tester appene. Identifisere evt tekniske problemer. I løpet av uken poster elevene minst 3 bilder på Instagram #kontrastfarger. Dag 2. Vi viser alle elevbildene på smartboard. Noen av bildene kommenteres. Hva skaper spenning i bildene? Ulike løsninger på oppgaven. Hvor har de funnet motiver? Forslag til forbedringer, hva fungerer og hva fungerer ikke? Ca 30 minutter Resten av timen brukes til å gjennomgang av nytt tema: #teksturkontrast. Elevene jobber deretter selvstendig med oppgaven.

3 Eksempler på bruk av kontrastfarger fra kunsthistorien
Van Gogh Stjernenatt

4 Munch Fra Livsfrisen

5 Picasso Kvinne med pelskrage og hatt

6 Andy Warhol. Self portraits

7 Frans Widerberg Rytter

8 Eksempler fra Instagram
kellyhua707 #contrast

9 cbvisualart #contrast #orange #blue

10 giuly_xmas #yellowviolet

11 fc_fra #contrast

12 Oppgavetekst I denne oppgaven skal du jobbe med kontraster som virkemiddel i mobilfotografi. Vi skal bruke Instagram som læringsverktøy hvor dere skal hente inspirasjon, redigere og levere inn (poste) bildene deres. Oppgaven går over to uker (3 dobbelttimer). I hver uke skal du jobbe med ett tema. Uke 1: #kontrastfarger Uke2: #teksturkontrast Uke1. I løpet av uken skal du poste minst 3 fotografier på Instagram, #kontrastfarger. Bruk mobilkamera. Bildene skal være eksempler på bruk av komplimentærfarger som kontrast. Bildene kan inneholde andre farger, men skal domineres av to komplimentærfarger. Forsøk å skape spenning og liv i bildet ved å se etter fargenyanser, flere grønne nyanser mot flere røde osv. Skriv en kort beskrivelse til hvert bilde: Hvilke kontrastfarger har du brukt? - Hvor fant du motivet ditt? Hva liker du med bildet og hvorfor? Er det noe du ville hatt annerledes?

13 Læringsmål bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram tegne bildemanus, redigere og manipulere enkle digitale opptak og vurdere bruk av egne virkemidler vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner

14 Vurderingskriterier Lav Middels Høy Kommentar
Lav Middels Høy  Kommentar Du kan bruke komplimentærfarger som visuelt virkemiddel i bilder. Bildene dine inneholder ikke komplimentærfarger. Bildene dine inneholder komplimentærfarger. Løsningene er litt enkle, eller andre farger forstyrrer fargekontrasten. Du bruker komplimentærkontraster i bildene dine på en spennende og kreativ måte. Komposisjonen forsterker kontrasten mellom fargene. Du viser i tekstene dine at du reflekterer over bildene dine Du har ikke levert tekst eller den er svært mangelfull Du har levert en tekst og forklarer på en ryddig måte hva du har valgt og hvorfor Du viser stor forståelse for bruk av kontrast som virkemiddel i bilder Du kan bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram på mobiltelefon. Du har ikke redigert bildene dine. Du har redigert bildene dine og har brukt flere funksjoner Du bruker redigeringsverktøy på en gjennomtenkt og god måte for å forbedre bildene dine.

15 To ulike løsninger for å gjennomføre vurdering:
To ulike løsninger for å gjennomføre vurdering: Egenvurdering på samme skjema som læreren bruker. Elevene får øve seg på å vurdere eget arbeide og egenvurderingene gjør det lettere for lærer å fange opp misforståelser. Lærer vurderer arbeidene etter avsluttet prosjekt. Kommentarer på Instagram underveis og samtaler ved felles visning av bildene gir læreren bedre forståelse for elevenes løsninger og utgangspunkt. Elevenes tekster bidrar også til en riktig vurdering. Karakter fra 1-6

16

17


Laste ned ppt "Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google