Hvordan skrive en god utredning?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Fagoppgave Justert formulering
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Kunsten og skrive Del II Skriving og argumentasjon
22 tips for den faglitterære forfatteren
Ferdige veiledere høring fra –
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
HYPOTESE Det skal vær mulig å komme seg fra A til B uten problemer innenfor gitte tidsfrister, ved hjelp av kollektiv transport.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Hvordan gjøre en god eksamen?
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Muntlige presentasjoner
Prosjekt og forskningsrapport
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Anna-Lena Østern, NTNU Hamarseminaret.
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Skriving av prosjektrapport
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Presentasjonsteknikk Innsendingsoppgaver og prosjektarbeid
Å skrive akademisk Formelle krav.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Håvar Brendryen, Stipendiat, Psykologisk institutt Wikipediaprosjektet 2. seminar – 6. okt
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Øving 2 – Markedsplanen I
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Arbeidet med prosjektskissen
Kvalitative og kvantitative metoder
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Prosjektoppgaven.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Presentere en teknisk rapport
Prosjekt og forskningsrapport
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan skrive en god utredning? MET 9810 Metodefilosofi og utredningsmetodikk Norges Markedshøyskole, 9. mai 2000 Pål Silseth & Bengt G. Lorentzen

Oversikt over forelesningen Hvorfor skriver vi? Hvordan skriver vi? Hva bør rapporten inneholde? Gjennomgang av de ulike delene Layout og formelle krav Om svakheter

Hvorfor skriver vi? Målsetning Kommunikasjon Hva ønsker du å oppnå? Hva skal til for å nå din målsetning? Kommunikasjon Hvem er mottaker? Hva er ditt budskap? Hvordan kan du sikre at budskapet når fram til mottaker? Hvilke forventninger har mottaker til deg som avsender?

Hvordan skriver vi? Innhold Formelle krav Form Budskap Argumentasjon Verdi Form Disposisjon Språk Layout Formelle krav Innhold Layout

Hva bør rapporten inneholde? Forside Forord Executive Summary Innholdsfortegnelse Innledning Hva Hvorfor Hvordan Problemstilling Teori Metode Resultater Diskusjon Konklusjon Anbefaling Referanser Inne i rapporten Litteraturliste Vedlegg Tabeller og figurer

Innledning Tema: Hva har du skrevet om? Verdi/bidrag: Hvorfor har du skrevet om dette? Hvorfor er dette viktig? Er det nytt? Kan det brukes til noe? Teoretisk fundament og/eller situasjonsbeskrivelse Begrepsavklaring/definisjoner Avgrensing av oppgaven Framgangsmåte, samt plan for rapporten

Problemstilling Ta utgangspunkt i temaet for oppgaven Overordnet problemstilling Spesifikke forskningsspørsmål Spesifikke hypoteser Etter teori-/litteraturgjennomgangen: Konkretisering av forskningsspørsmål Konkretisering av hypoteser Konseptuell modell over sammenhenger

Teori-/litteraturgjennomgang Hva er relevant i forhold til problemstillingen? Husk å ta hensyn til avgrensingen av oppgaven Identifiser variabler og definisjoner Presenter teori og eventuell empiri Påpek i hvilken grad ulike kilder... ... bekrefter/støtter hverandre ... motbeviser/motsier hverandre ... henger sammen og/eller utfyller hverandre Referanser!!!

Metode Valg av forskningsdesign Valg av analysemetode(r) Diskuter fordeler og ulemper ved ulike alternativer Valg av analysemetode(r) Utvikling av måleinstrument Beskriv framgangsmåte Datainnsamling Beskriv datainnsamlingsprosessen

Presentasjon av resultater Tell the truth, the whole truth, and nothing but the truth Relevans i forhold til problemstillingen Mindre relevant informasjon kan eller bør ligge i Vedlegg Ekstremt detaljert informasjon kan eller bør ligge i Vedlegg Figurer, tabeller o.l. brukes for å gjøre informasjonen lettere tilgjengelig, ellers ikke Unngå misforståelser, sørg for at det går klart fram hva slags informasjon du presenterer og hvordan den er fremskaffet.

Diskusjon Kommenter resultatene du har funnet i forhold til problemstillingen og teori-/litteratur-gjennomgangen Diskuter, ikke bare rams opp Hvordan er resultatene i forhold til hva som var forventet? Hvordan kan dette forklares? Er det andre mulige forklaringer? Hva er det vi ikke vet, eller ikke kan forklare?

Konklusjon Konklusjonen er basert på din diskusjon av resultatene Konklusjonen er ditt svar på problemstillingen(e) Implikasjoner: Hva betyr det du har funnet ut for de/det dette berører? Anbefalinger: Hvilke anbefalinger vil du gi på bakgrunn av det du har funnet ut?

Referanser All informasjon du presenterer i rapporten skal følges av en kildehenvisning. Hvis du ikke oppgir kilde blir informasjonen din egen påstand, som du derfor må føre bevis for Kildehenvisninger i teksten og referanselisten bak i rapporten skal gjøre leseren i stand til å finne nøyaktig den informasjonen du har henvist til

Vedlegg Generelt benyttes vedlegg for å gjøre selve rapporten mest mulig leservennlig To typer informasjon kan med fordel plasseres i Vedlegg: Informasjon som kan være relevant, men som ikke er av avgjørende betydning Spesielt detaljert informasjon Det er ikke et poeng i seg selv å ha vedlegg. I mange tilfeller er det nok å referere til kilden du har benyttet.

Executive Summary Kort presentasjon av Formålet Fremgangsmåte Resultater Implikasjoner/Anbefalinger Uten detaljer, men ikke uten detaljer som er avgjørende for at leseren skal forstå oppsummeringen Ingen diskusjon

Forord Hva som er bakgrunnen for rapporten Hvem som har bidratt til arbeidet med rapporten Hvilke resultater eller erfaringer arbeidet har ført til Forskjellen mellom Forord og Innledning: Innledning skal fokusere på rapportens tema Forord fokuserer på personer og/eller organisasjoner som er knyttet til rapporten

Innholdsfortegnelse og overskrifter Innholdsfortegnelsen skal gjøre det lett for leseren å skaffe seg en oversikt over hva som finnes i rapporten. Unngå å lage en for detaljert innholdsfortegnelse. Overskrifter brukes for å markere skille mellom ulike seksjoner av teksten. Lange sekvenser av tekst som hører sammen skal deles opp i avsnitt, uten egne overskrifter.

Illustrasjoner Figurer, tabeller og bilder benyttes for å gjøre informasjonen lettere tilgjengelig for leseren Illustrasjoner som ikke bidrar til å gjøre informasjonen lettere tilgjengelig kan med fordel utelates Illustrasjoner erstatter ikke tekst automatisk. Du må fremdeles skrive hva du ønsker å kommunisere ved hjelp av illustrasjonen.

Layout og formelle krav Formelle krav har ofte to formål: Å sikre at du omhandler de momentene det forventes at du skal berøre Å gjøre det lett for leseren å lese rapporten og forstå hva du mener Med dagens verktøy kan en seks siders rapport lett spres over 20 sider, og 60 sider kan presses inn på 20 sider. Begge tiltak gjør rapporten vanskelig å lese.

Svakheter Leseren forventer sjelden at din rapport skal være fullstendig fri for mangler eller svakheter Det er viktig å vise leseren at du er klar over hvilke svakheter rapporten har. Husk å presisere: Hva du ikke gir svar på Hva du ikke tar hensyn til Hvilke mulige feilkilder finnes Alternative tolkninger

Å skrive handler om å foreta valg, og begrunne de valgene du tar.