Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høyring om retten til nødvendig rådgjeving og kompetanse for rådgjevarar. FRIST 1.NOVEMBER Forskriftsendringar: Retten til nødvendig rådgjeving (forskrift.
Advertisements

Karriereveiledning – startkurs nye
Utvikling av ny strategi for arbeidsdrift i kriminalomsorgen
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Endring av forskrift til opplæringsloven kapittel 17 og forslag til anbefalt formell kompetanse og anbefalte kompetansekriterier for rådgivere.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Læring på arbeidsplassen
s. 1 Aktuelt - rådgivertjenesten Inger Lise Pettersen Foto: Crestock.com.
Veiledningsverktøy og tiltak
Forslag til ny vurderingsforskrift
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
TPO Noen mulige modeller angående hjelpetjenestene i videregående opplæring.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Sosialpedagogiske styringssignaler:
Ansvar og prosesser i skolen
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Vågå 29. januar Jan Roger Bøe Øien Koordinator. Statistikk – etter vg1 Avsluttet grunnskole v å ren 2006 Avsluttet grunnskole v å ren 2007 Avsluttet grunnskole.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
Velkommen til rådgiverkonferanse. Partnerskap for karriereveiledning To karrieresentre åpnet i 2008 Koordinatorer i alle regioner Modeller for partnerskap.
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Karriererettleiing – fokusområder og veien videre
Velkommen! Til Konferanse Tema: Kommunesektoren:Barne og ungdomsarbeiderfaget, barnehagelærer og lærerutdanninga.
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Entreprenørskap i lærarutdanningen
En smakebit fra Telemark
Hva vektlegger LO ved bidrag fra partnerskapene i relasjon til styrket utdannings- og yrkesrådgiving? Partnerskap for karriereveiledning Hamar oktober.
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Karriereveiledning i Telemark
Rådgivernettverk fylkesnivå Fauske, 18 – 19. mars 2013 Foto: Peter Hamlin.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Karriereveiledning – startkurs
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
Fra fjorårets tildelingsbrev ”Utdanningsdirektoratet vil overføre kroner til videreføring av arbeidet med Partnerskap for karriereveiledning og.
Rådgivertjenestens rolle og mulighet Oppfølging av utsatte grupper Bodø rådgiver Sissel Leet Skeide.
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
FUG-konferanse for tillitsvalgte
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
God rådgivning for veien videre i utdanning og arbeidsliv
Den nye IA-avtalen. Avtaleperiode: Endringene trer i kraft: ca. 1. juli Tiltak anbefales iverksatt lokalt tidligere.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Karriereveiledning i grupper
Velkommen til informasjonsmøte Eikeli videregående skole.
Velkommen til informasjonsmøte Eikeli videregående skole.
Retten til nødvendig rådgivning. Forankring og Formål Opplæringslova § 9-2 «Elevane har rett til nødvendig rådgivning om utdanning, yrkestilod og yrkesval.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
s. 1 Rådgivernettverkssamling i Bodø Hvordan ivareta krav til kvalitet i rådgivningstjenesten ?
Tett på! – kvalitetsdokument 4
RÅDGIVERNETTVERK Vefsn Grane Hattfjelldal
SAMARBEID OM ØKT GJENNOMFØRING Gildeskål, Meløy og Rødøy
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Fagforbundet Vest-Agder
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
SOSIALRÅDGIVNING I SKOLEN
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Aust-Lofoten videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving Anne Grete Skurdal Fagdager 19. og 20. mai.

Endringer i forskrift til opplæringsloven kapittel 22 Rettighetslov Behov for presisering og tydeliggjøre nødvendighetskravet i loven § 9 Understreker rettigheten: Det kan altså bli tilsyn på skolene om rådgivingen. Rettsak om elevene har fått retten sin. § 9: Elevene har rett til nødvendig rådgiving om utdanning, yrkestilbod og yrkesvalg og sosiale spørsmål. Departementet gir nærmere forskrifter Begreper! To dler, men i den generelle står det at FOR AT RÅDGIVINGA SKAL BLI BEST MULIG FOR ELEVEN, SKAL SKOLEN HA ET HELHETLIG PERSPEKTIV PÅ ELEVEN, OG SE DEN SOSIALPEDAGOGISKE RÅDGIVINGA OG UTDANNINGS_ OG YREKESRÅDGIVINGA I SAMMENHENG.

Hva er skoleeiers ansvar? Skoleeigar er ansvarleg for å oppfylle eleven sine rettar etter § 22-1 til § 22-3, jf. Opplæringslova § 13-10. Ansvaret inneber mellom anna at begge formene for rådgiving skal utførast av personale med relevant kompetanse for dei to områda. Skolen skal arbeide systematisk og planmessig for å sikre at rådgivingstilbodet blir tilfredsstillande JOBBER SKOLENE I DITT FYLKE SYSTEMATIK OG PLANMESSIG? HAR SKOLEN RELEVANT KOMPETANSE I DAG? Nytt kompetansekriterier: Kom på høring, nå i departementet Høringsforslagene var mye på BØR VÆRE KRAV, IKKE BARE VEILEDENDE KRAV og KRITERIER. Relevant Utdanning??? Vanskelig i dag å si noe mer? Ingen rammeplaner på dette fagfeltet som på lærer, sykepleier, barnevernsped eller andre som jobber med barn og unge.

”Rådgivinga kan være både individuell og gruppevis ”Rådgivinga kan være både individuell og gruppevis. Elevens sitt behov og ønskje vil avgjere forma som blir teken i bruk.” Skoleeier kan ikke tilby bare gruppevis rådgiving. Elever som kun tilbys gruppevis, får ikke oppfylt sin rett til nødvendig rådgiving. Dette er ikke annet en synliggjøring som følger av opplæringsloven §9 Tilbyr skolene elevene individuell rådgiving ut i fra deres behov og ønsker?

”Tilbodet skal være kjent for elevar og føresette, og vere tilgjengeleg for elevane ved den enkelte skole.” Eleven har krav på informasjon om rådgivingstilbudet på skolen. Tilgjengelighetsprinsippet er også viktig for eleven. Er den organisert slik at den ikke er tilgjengelig for eleven, vil retten ikke være oppfylt. Forslaget knytter også rådgivingstilbudet til den enkelte skole. En konsekvent er at det på hver skole skal være rådgiving tilgjengelig for eleven. Er tilbudene (planen) skolene gir kjent for elevene og foresatte? Er tilbudet tilgjengelig ? Hva vil det si?

Hvem definerer hva som er ”nødvendig rådgiving”? Opplæringsloven §9-2: Elevene har rett til nødvendig rådgiving om yrkestilbod og yrkesval og sosiale spørsmål. Hvem definerer hva som er ”nødvendig rådgiving”? Er det skoleeier? Rektor /skolens ledelse? Rådgiver? Eleven?

Hvilket samarbeid skal det være? Internt / på skolen: ”Utdannings- og yrkesrådgivinga skal vere eit samarbeid mellom ulike personar og instansar på skolen” Eksternt: ”Skolen skal så langt det er mogleg og hensiktsmessig trekkje inn eksterne samarbeidspartnarar for å gje elevane best mogleg informasjon og tilbod om rådgiving om yrkes- og utdanningsval. Aktuelle samarbeidspartnarar er til dømes andre utdanningsnivå, lokalt næringsliv, partnarskap for karriererettleiing og heimen.” Har dere et samarbeidsorgan på skolene som sikrer at elevene får den nødvendige rådgivingen? informasjon om tilbudet til elever og foresatte at skolens arbeider systematiske og har planer for arbeidet - samarbeidet internt på skolen - samarbeid eksternt (prosess fra 8-13.årstrinn) Hvem skal jobbe med endringene som nå kreves? Hvem bør lede dette arbeidet? Når stater dere?

Styrking av rådgivingen i ungdomsskolen Lønnsmidler til koordinatorer ( videreføring av Partnerskap for karriereveiledning) kr 500.000,- Kompetanseheving for rådgivere i ungdomsskolen Videreutdanning ( karriereveiledning, 30 st. p.) kr 50.000,- Etterutdanning ( individuell støtte) kr 25.000,- Videreutvikling av faget utdanningsvalg i alle regioner: Kompetanseheving for kontaktlærere med vekt på: -kompetanse på lavere nivå -overgangsskjema -læreplan arbeid i fellesfag -kunnskap om hva som har betydning for frafall/ gjennomføring kr 150000,-

Forts. Nettrådgiver, lønnsutgifter kr 60.000,- Informasjonsteam i ungdomsskolen med representanter fra arbeidsliv og videregående opplæring Pilot i Valdres, Gjøvik og Midt- Gudbrandsdal kr 180.000,- Kompetanseheving i bruk av verktøy i karriereveiledning Kurs i bildebruk i karriereveiledning i Hadeland kr 24.000,- Opplæring i bruk av digitalt verktøy kr 50.000,-

Midler til regionvise tiltak styrke arenaer for samarbeid skoleslag/ lokalt arbeidsliv opplæring for minoritetsspråklige fellesmøter for rektorer i begge skoleslag kr 300.000,- Midler til andre aktuelle utviklingsprosjekter kr 81.000,

Evaluering av rådgivingstjenesten-revisjonsrapport 2006 Ulikt fokus på individuell karriereveiledning Ulik praksis på informasjonskvelder for foresatte Ulik praksis på oppfølging i overgangen u-skole vgo Tidsressursen vurderes ulikt Ulik bruk av elektronisk testverktøy Deling av tjenesten er ikke gjennomført Fokus på kompetanseheving i forhold til å kjenne tilbud om utdanning i utlandet Alle rådgiverne må bli mer bevisste på å utarbeide individuelle og realistiske karriereplaner Kvalitetssikre rådgivernes kompetanse på elektronisk verktøy Utvikle en kompetansehevingsplan for rådgivere

Status i dag Større fokus på individuell veiledning Rådgiver deltar på informasjonskvelder, tilbyr foreldresamtaler Overgang fra u-skole, tettere samarbeid med KL Tidsressurs-uendret, store forskjeller Bruk av elektronisk testverktøy- Deling av tjenesten- ikke gjennomført Kjenne tilbudet om utdanning i utlandet- mange synes de vet for lite Bruk av individuelle karriereplaner- brukes i liten grad? Bruk av elektronisk verktøy- noe varierende, ønskelig med kursing Kompetansehevingsplan- under arbeid Utdanning på fagfeltet Ønsker om videreutdanning

Utfordringer/ prioriterte oppgaver 1) Bevisstgjøring på hva som har betydning for frafall/ gjennomføring 2) Individuell veiledning 3) Større helhet i det 13-årige løpet, fag-og yrkesopplæring som et 4-årig løp 4) Profesjonalising av tjenesten 5) Tidsressurs 6) Rutiner for bedre informasjonsflyt fra ungdomsskolen til videregående 7) Styrke samarbeidet mellom skole og lokalt arbeidsliv 8) Permanente YOU-koordinatorer i alle regioner 1) Skolere ped. Personale, begynne tidlig i u-skolen, viktig å vite hva en skal se etter, svake karakterer, lese skrive vansker, stort fravær 2)Større fokus på individuell veiledning, profesjonalisere samtalene 3) Viktig at denne prosessen starter allerede på 8. trinn Viktig å styrke arneanene for samarbeid mellom grunnskole og vgo. Eks felles planleggingsdager, samarbeid om gjennomgående læreplaner 4) Legge til rette for kompatanseheving, videre og etterutd. 5) De fleste rådgiver opplever tidspress, og hvis en skal fortsette å regne ressurs ut fra 1 t. pr 25 elever pr uke blir det lite med tid til individuell oppfølging av enkeltelever 6) Overgangsskjema for alle elever, slutt på starte med blanke ark 7)Samarbeid med NHO, Blåse liv i partnersakpsavtaler skpe arenaer dere rådgivere/ kontaklærere kan bli kjent med bedrifter, invitere bransjene inn i infoteam i u skolen 8) Svært viktig for oppfølging og koordinering ute i regionene, men vanskelig med spleiselag i noen regioner bl. A. pga dårlig økonomi i noen kommmuner