Blikkets betydning Blikkene mellom personalet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SAMARBEID I TRIO AD's inngripen ved Frisparkbedømmelse
Advertisements

Mobbing i barnehagen.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Trygge foreldre – trygge barn
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Speiding i et folkehelse- og friluftslivperspektiv.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
De minste barna i barnehagen
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kulturhistorisk perspektiv
Utviklingsøkologiske modell
Kunnskapsstatus Hva sier forskningen? 1.amanuensis Kjell-Arne Solli.
Generelle tiltak og forebygging
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Barns læring, voksnes ansvar!
Kommunikasjon og personlig kompetanse
Estetisk læreprosesser
"God bagasje på livets reise."
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
Etikk i pedagogisk arbeid
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
LP-modellen fra et rektorperspektiv
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
Karriereveiledning i grupper
Barnehagens samfunnsmandat
Etikk og verdier – bare ord
Fest og følelser Om seksualitet.
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
BARNAS BARNEVERN 2020.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Pia Borges & Wenche Høiseth Barnehagekonferansen 2008
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Transaksjonsmodellen
De yngste barna i barnehagen
Deltakende læring.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Glede, helse og fellesskap – bare i idrettslaget? Brukerseminar Kari Steen-Johnsen, NIH og Anne-Lene Bakken Ulseth, ISF.
Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Voksne som rollemodeller for barn. Helga Hope.. TILHØRIGHET Mennesket og flokken ! Per Fugeli Hvordan mennesket blir skapt i samspillet med fellesskapet.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Utstøtelse og ekskludering som sosial praksis
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
1 Kommunikasjon.
Klar ferdig gå….part two!
Klar ferdig gå….part three!
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Sinne Film:
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Blikkets betydning Blikkene mellom personalet organisering, spontanitet og ansvarsfordeling . Blikket danner en viktig kommunikasjon mellom personalet. Blikkene mellom voksen og barn -holdninger, verdier og forståelser av hva et barn er eller hva en barnehage bør være. Blikket danner forbindelser mellom teorien om barnet og praksisen barnet eller barnegruppen møtes med Og ikke minst, betydningen av blikket mellom barna….

Å inkludere - seg selv - andre - hverandre eksempel Nærhet – distanse Utenfor – innenfor Avhengighet – selvstendighet Sterk – svak Aktiv – passiv Avtaler/rutiner – det impulsive, Hengi seg i samspill – holde kontrollen/overblikket Subjekt - stemning Profesjonsutfordringen innebærer også det å vite om, legge merke til og å ta vare på barnas egne bidrag i inkluderingsprosesser. Dette er en like viktig del av profesjonen som det å selv være aktør i inkluderingsprosessene

Forbindelsene mellom de voksne, kropp – bevegelse – blikk – verbalt Fellesskap - ikke bare isolert til forbindelser mellom menneskene (subjektene)… Fellesskap - også som en stemning, bevegelser eller initiativ? Eksempel: en latter som forgrener seg gjennom rommet…. Musikk siver ut fra siderommet, mennesker som danner ring og mennesker som går til og fra. En voksen hånd bryter ringen og vender seg mot barnet i døråpningen. Ringen lukkes, og en ny deltager er med. Aktiviteten rundt ringen foregår samtidig med aktiviteten i ringen. En etter en forlater menneskene rommet. Musikken er igjen alene før den skrus av. Forbindelsene mellom de voksne, kropp – bevegelse – blikk – verbalt Forbindelse mellom barna, kropp – bevegelse – blikk – verbalt Forbindelsene mellom voksne og barn, kropp – bevegelse – blikk – verbalt

Tid – Tålmodighet - Tilhørighet ….å arbeide med vekslingen mellom nærhet til personal og tilhørighet til gruppen …verdifulle vennskap (som krever tid) …personalets avgjørelser i strukturering av grupper Utfordringene knyttet til tålmodighet vedrørende tidsgapet mellom der avgjørelsen blir tatt og resultatet viser seg… å ikke vite helt sikkert, men stole på det profesjonelle skjønn

Foreløpige tanker kretser rundt inkluderingens mange dimensjoner