Tlf. 69306566, e-post. hmsavd@fredrikstad.kommune.no NYHETSBREV nr. 4 FRA HMS-AVDELINGEN-BEDRIFTSHELSETJENESTEN DESEMBER 2011 Innhold: TEMA: Konflikthåndtering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Å kunne kommunisere om seksualitet
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Vernetjenesten i Kristiansund
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
HMS-kultur Janne Lea Svensson
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Arbeidsliv og rus. Generell del Grunnopplæring Januar/februar 2011 Bedriftssykepleier/HMS rådgiver Bodil Elise Gilje Tumyr.
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Et sikkert og godt arbeidsmiljø-kampanjen Foredragsholders.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Bjørg F. Franksson Rådgiver KSK
Dine sterke sider – slik andre ser dem
………………………………………………………..(Hvem i kommunen/bydelen)
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
LO - NHO - staten «Gevinsten ligger i åpenheten» 1.
Utfordringer på arbeidsplassen
- roller og forventinger
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
Sosiologi i barnehagen
Hvordan jobbe godt med IA!
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Det gode arbeidsmiljø; Arbeidsmiljøloven som rettesnor
Veiledning av studenter
Utdanningsforbundet Trondheim
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
IA-SEMINAR NHO-LO 8. Mars 2011 Groruddalsprosjekt innen lager, logistikk og transport Samarbeid NAV, NHO (LTL) og LO (OTF) v/Hilde J. Skjærmoen, Heidi.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Tanker om barnehagens læringsmiljø
NYHETSBREV nr. 3 FRA HMS-AVDELINGEN-BEDRIFTSHELSETJENESTEN JULI 2011 Til våre kunder i private barnehager. Innhold: Hera-kurs Dialogmøter Nærværsarbeid.
KURSPLAN 2004 PSYKIATRI OG RUS I EN ARBEIDSMARKEDSBEDRIFT.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
Cake Q3 Storulykke 1.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Planlegge og prioritere tiltak
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Problemløsning.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Kurs høsten 2015 Praktiske opplysninger om kurset: Kurset blir ledet av godkjente kursledere. Kurset går over ganger og varer i 2 ½ time. Det er.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Hjelp og bistand fra Norsk Landbruksrådgiving, NLR øst
Venner & valg Velkommen.
Forebygge trakassering i PHA
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Når ansatte i velferdstjenestene blir slått, hetsa og tråkka på – hvem tar ansvaret? Inger Marie Hagen.
Utskrift av presentasjonen:

tlf. 69306566, e-post. hmsavd@fredrikstad.kommune.no NYHETSBREV nr. 4 FRA HMS-AVDELINGEN-BEDRIFTSHELSETJENESTEN DESEMBER 2011 Innhold: TEMA: Konflikthåndtering Vårens kurs Tema: Konflikthåndtering Innledning Der det er mennesker – blir det før eller senere konflikter. En sunn organisasjon handler ikke nødvendigvis om hvor få eller mange konflikter den har, men hvordan den velger å håndtere dem. Det fins ikke fasitsvar på hva som er den riktige måten å gjøre det på – ulike konflikter på ulike nivåer må håndteres ulikt. I de vanskeligste konfliktene er det særdeles viktig å kjenne lover og regler og hvilke roller, plikter og oppgaver vi har som ledere og øvrige arbeidstakere i arbeidslivet. Vi må ha en god forståelse for hva konflikter er og hvordan de ofte utvikler seg. Ulike definisjoner på konflikter Et tradisjonelt syn på konflikter i arbeidsmiljøer har vært at konflikter er vanskelige sykdomstegn i en organisasjon, noe som skal unngås, at de forårsakes av vanskelige personer og at noen har skylda. Senere har en begynt å betrakte konflikt som en uunngåelig og naturlig del av alt samarbeid og all endring og at et moderat nivå av konflikt kan lede til nytenking og utvikling. En konflikt kan være et resultat av strukturelle og fysiske faktorer som partene ikke har kontroll over – men partene har allikevel hvert sitt ansvar. Det er ikke til å komme fra at konflikter kan bli en stor belastning både for de som er parter og for miljøet rundt – slik at det er like viktig å ta regi på konflikter som det er å ha kontroll over økonomien i en virksomhet. Fredrikstad kommune, HMS-avdelingen-Bedriftshelsetjenesten, Pb 1405 Lykkeberg, 1602 Fredrikstad, tlf. 69306566, e-post. hmsavd@fredrikstad.kommune.no

• Hvem har myndighet til å avgjøre i konflikten ? I et organisasjonsperspektiv kan ulike måter å definere konflikter påvirke når en leder tar tak i konfliktene. Her er 3 ulike definisjoner: ”Konflikter er alvorlige motsetningsforhold der åpne konfrontasjoner har oppstått mellom partene” ”Konflikt er tilstede allerede ved begynnende frustrasjon mellom parter”. ”To individer – eller et individ og en gruppe – eller to grupper – er i konflikt når minst den ene parten opplever den andre som et hinder, eller som en kilde til frustrasjon. Samme hva slags konflikt vi har med å gjøre, hvilket nivå den er på eller hvem som er parter er er det 3 viktige momenter å merke seg : • Hvem har myndighet til å avgjøre i konflikten ? • Hva er forhandlingsbart og hva er det ikke ? • Hva er et hensiktsmessig konfliktmønster å bruke i denne situasjonen? Vi snakker om 5 ulike konfliktmønstre: Konkurrere – konfrontere og vinne argumentasjon Unnvike – late som om konflikten ikke fins eller velger å overse den Føye seg – jeg mener fremdeles det jeg mener – men er villig til å gå med på ditt forslag Kompromiss – vi finner en løsning midt mellom to ytterpunkter Samarbeide – kreativ problemløsning – helt nye løsninger for begge parter. Nivåer i konflikter – modererende og eskalerende atferd. En kan tenke seg at konflikten er en prosess som har ulike nivåer der den kan starte med frustrasjon over noe og ende opp i full krig. Partene har til enhver tid et VALG om hva som skal være neste skritt: om konflikten skal eskaleres eller modereres: Fredrikstad kommune, HMS-avdelingen-Bedriftshelsetjenesten, Pb 1405 Lykkeberg, 1602 Fredrikstad, tlf. 69306566, e-post. hmsavd@fredrikstad.kommune.no

Konflikthåndtering og forebygging Modererende atferd kan handle om å finne ut om grunnen til frustrasjon kan ligge i en selv, for eksempel gjennom veiledning. Eller å ta mot til seg å snakke med den eller de som er en del av frustrasjonen. Ved å snakke om hva en kunne ønske å gjøre annerledes, og spørre om hva vedkommende tenker om dette, kan partene ofte klare å komme inn på et bedre spor. Eskalerende atferd er derimot å ergre seg over det som har skjedd, gjerne snakke mye om det i miljøet, samle på og dele dårlige erfaringer med andre, skape allianser etc. Konflikthåndtering og forebygging Det sies at konflikter i arbeidslivet bør håndteres så tidlig som mulig, på lavest mulig nivå og med minst mulig dramatikk. Det er ikke hensiktsmessig å lete etter mulige konflikter, men heller være forberedt, ha en plan for hva en vil gjøre som leder, ansatt og kollega hvis konflikten oppstår. Det viktigste tiltaket er forebyggende arbeid. På en arbeidsplass gjøres det best jennom å ha det generelle arbeidsmiljøet i fokus hele tiden! Hvordan en snakker sammen og hva en snakker om til daglig kan påvirke hvordan en håndterer konflikter når de kommer. Fredrikstad kommune, HMS-avdelingen-Bedriftshelsetjenesten, Pb 1405 Lykkeberg, 1602 Fredrikstad, tlf. 69306566, e-post. hmsavd@fredrikstad.kommune.no

Vårens kurs 2012 i regi av HMS-avdelingen-Bedriftshelsetjenesten Selv om vi kan ha ulike terskler for hva vi opplever som vanskelig og konfliktfylt – kan det være lurt i et arbeidsmiljø å se på hva som er påregnelig. En kan bli fortvilet og ergerlig over noen eller noe i et arbeidsmiljø, men det kan det likevel hende at det som skjer er både lovlig og påregnelig. Derfor er det viktig å kjenne til lover, regler og normer som regulerer arbeidsmiljøet, slik at både ledere og medarbeidere vet når og hvordan de skal ta tak i noe som ser ut til å kunne utvikle seg konfliktfylt. Hvis du/dere er interessert i mer informasjon om dette temaet i forebyggende hensikt eller trenger bistand i aktuelle konfliktsituasjoner, kan dere kontakte HMS-avdelingen. Vi har medarbeidere med kunnskap og lang erfaring innen konfliktveiledning. Vårens kurs 2012 i regi av HMS-avdelingen-Bedriftshelsetjenesten Ta kontakt eller se vår hjemmeside for pris og informasjon. Påmelding 3 uker før kursstart til hmsavd@fredrikstad.kommune.no HERA Bli kjent med kroppen og dens forutsetninger i relasjon til jobben i barnehage. Lær å forebygge arbeidsrelaterte plager. Vi jobber teoretisk og praktisk og det er stort rom for erfaringsutveksling mellom deltakerne. Dato: teori 28.mars og 11.april, Praksis 16., 19., 23., 26., 30. april, 3., 7., 10. mai. LØFT- Løsningsfokusert tilnærming. Grunnkurs for ledere. 2-dagerskurs Teori og praksis om LØFT som kommunikasjonsverktøy. Dato: 14. og 15. mai LØFT oppfriskningskurs for ledere. 1dag Påfyll for de som har grunnkurs eller annen erfaring innenfor LØFT. Dato: 29.mars Lykkebergseminaret – et seminar om nærvær og livsstyrke. 6 dager for medarbeidere som går på jobb til tross for forskjellige utfordringer knyttet til helse og livssituasjon. 6 samlinger med oppstart 9.februar. (se vedlagt brosjyre alt. word-dokument.) Fredrikstad kommune, HMS-avdelingen-Bedriftshelsetjenesten, Pb 1405 Lykkeberg, 1602 Fredrikstad, tlf. 69306566, e-post. hmsavd@fredrikstad.kommune.no

Vi takker for samarbeid i året som har gått og ønsker dere en Kurs 2012 forts. Alkohol på jobb – vårt siste tabu? ½ dag Kurs om ruskultur på egen arbeidsplass.  Nyere forskning viser at 30% av alkoholen vi drikker, skjer i jobbrelatert sammenheng. Har bedriften en sunn ruskultur?  Rustrender i Norsk arbeidsliv. Hvordan er vår ruskultur Rundt hver tiende arbeidstager har et risikofylt alkoholforbruk Dato: 14.Februar Kontaktperson: Dag Anders Nordahl HMS-rådgiver 60306517 Vi takker for samarbeid i året som har gått og ønsker dere en God Jul og et Godt Nyttår 2012! Fredrikstad kommune, HMS-avdelingen-Bedriftshelsetjenesten, Pb 1405 Lykkeberg, 1602 Fredrikstad, tlf. 69306566, e-post. hmsavd@fredrikstad.kommune.no