Coaching En innføring i begrep og metodikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Advertisements

Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
- Hovedrolle eller birolle
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
LEDELSE.
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
Læreren som læringsleder
GROW modellen.
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Rune Sødal, NF og Odd Haddal, NKF
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Rolighetsmoen barnehage
Dialektisk relasjonsteori
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Foiler til ”Coaching. Hva. Hvorfor. Hvordan”
- Den gode utviklingssamtale
Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Den vanskelige samtalen
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
-ikke bare for zippylæreren…
Lederstil og Motivasjon.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Opprettholdende faktorområder
LP-modellen fra et rektorperspektiv
KOMMUNIKASJON.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Modellkommunene Hva er unikt?
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
KLASSELEDELSE.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Bilde inn Personalpolitikk. Temaer  Rekruttering  Motivering  Kompetanseutvikling  Evaluering.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
” Medarbeiderskap” - en krevende utfordring for hvem?
Verktøy for å kartlegge holdninger
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Samarbeid og medbestemmelse
Systematisk utviklingsarbeid - drivkrefter og motkrefter
12. Organisasjonsutvikling
Ledelse av læringsprosessen
12. Organisasjonsutvikling
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Coaching En innføring i begrep og metodikk Terje Stig Knudsen ASPIRE as

Hva er coaching? Coaching er en strukturert to-veis prosess hvor personer utvikler ferdigheter og kompetanse gjennom praktisk erfaring, veiledning og systematiske tilbakemeldinger.

Hva er coaching? Coaching i idrett v.s. i organisasjoner Hjelp til å flytte eller redusere indre grenser knyttet til egne prestasjoner Prosess for å frigjøre potensiale hos individer og grupper Målrettet læringsprosess Prosess hvor målet er å akselerere læring Formell v.s. uformell coaching Indre og ytre coaching

Ledelsesutfordringer Fra kontroll til selvstyring Å gjøre seg ”mindre viktig” som leder Utvikle medarbeidere Bemyndige medarbeidere Skape muligheter for kontinuerlig læring Lede gjennom kulturdannelse Motivere medarbeidere innenfor rammene av organisasjonens mål

Ledelsesutfordringer Å gjøre andre gode Å gjøre organisasjonens mål attraktive for medarbeiderne Å gjøre andre mindre avhengig av deg som leder i det daglige arbeidet Å bidra til å øke andres tro på seg selv Å legge til rette for at medarbeideres læring

Viktige ledelsesfunksjoner/-roller Lederen som facilitator Lederen som tilrettelegger av gode prosesser Lederen som coach/veileder for sine medarbeidere

Coachingmodell Interaksjon Resultat Utfall Klarhet i mål Kompetanse Selvtillit Opplevd kontroll Comittment Kontinuerlig utvikling av: kundetilfredshet arbeidsprosess individ og team Grunnholdninger Relasjonskvalitet Ferdigheter Prosess

Virkningsmekanismer Klarhet mål og forventninger Klarhet i hva som er effektiv atferd for å nå mål Innsikt i hvor effektiv egen atferd er i forhold til å nå mål (”blinde felt”) Forståelse for hva konkret som kan gjøres for å øke egen kompetanse Styrket tro på egne ressurser (selvtillit)

Lærende relasjoner Forholdet mellom coach og person Grunnholdninger og menneskesyn Respekt Gjensidighet Konkrethet - konkretisering Tillit og åpenhet

Oppgave Relasjoner som fremmer læring Tenk på en person som har bidratt til at du har: - lært noe nytt - taklet en vanskelig situasjon - utviklet deg som person Hva kjennetegner forholdet/relasjonen mellom deg og denne personen?

Hva gjør deg til en god og dårlig coach/veileder Slik du kjenner deg selv - hvilke ferdigheter eller egenskaper har du som du tror vil være til nytte i veiledningssituasjoner? Slik du kjenner deg selv - hvordan tror du at du kan gjøre en dårlig jobb som veileder? Hva må du passe deg for? Hvordan kan du sabotere en god veilednings- situasjon?

For at jeg skal være en god veileder for deg må du……… Ta ansvar for å ta opp temaer som du ønsker veiledning i forhold til Bringe inn deg som person (ikke bare sak) Ta det vi snakker om alvorlig å gjøre noe med det i praksis

Hvordan drive coaching Å stille gode spørsmål Lytte og sende på en gang Ikke la deg absorbere av innholdet Konkretisering ”Self-disclosure” - vis frem deg selv Her og nå fokus Se mønstre hos medarbeidere Gi gode tilbakemeldinger

Hvordan drive coaching? Gi kompetansetilpassede utfordringer Påpeke ressurser - benytte selvoppfyllende profetier Være løsningsorientert Utfordre medarbeideres ut av ”comfortsone” Identifisere hvor medarbeidere er på læringstrappen (grader av kompetansebevissthet)

Hvordan drive coaching? Utvikle gode mål sammen med medarbeideren/gruppen Følge opp systematisk Vær oppmerksom på roller i samtalene (kunde, besøker og klager)

Faser i veiledning Kontrakt og roller Beskrive problem og ønsket tilstand Forstå peronens ”innramming” Utvikle gode mål - løsningsorientering Hva hemmer og fremmer problemløsning hos personen og i organisasjonen Plan og oppfølging