Kompetente barn og unge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Advertisements

Selvfølelse vs selvtillit
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Språk og sosialisering
Danning – å skape seg selv
Senter for livslang læring
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Kompetente barn og unge
©Byrådsavdeling for oppvekst
Kompetente barn og unge
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Veiledet lesing Mørkved skole
Pedagogisk utviklingsarbeid
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
Avdeling for sosionomutdanning
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Etikk i pedagogisk arbeid
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Arbeidsformer til bruk i dialogen med medlemmene
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Velkommen til et nytt skoleår!
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Deltakende læring.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hvorfor skal vi ha barnehager?
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kompetanse for mangfold
Lekens egenverdi.
IKT for læring Mattias Øhra.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kompetente barn og unge Kursrekke 3 1.samling

Program Fagdirektør Odd Harald Hundvin ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn og unge" Verdigrunnlaget Arbeidsøkt for deltakerne Lunsj Verdier og kompetanse Metoderefleksjon Hva skal skje på egen arbeidsplass fram til neste samling?

Bakgrunn Felles departement fra 1.januar 2006 Ny barnehagelov fra samme dato Ny rammeplan for barnehagen og læreplan for skolen fra 1.august 2006 Sammenhengende læringsløp eller en utvikling av det beste i barnehagens og skolens læringstradisjoner?

Styringsgruppe Kommunaldirektørens ledergruppe .

Arbeidsgruppe Fagavdeling barnehage Gunnbjørg Aase og skole: Vidar Hansen og Barbro Havre Prosjektleder: Helga Sotnak Oppvekstrådgivere: Bente-Mari Natvig Hansen Elisabeth Eggum

Hovedmål: Kompetente barn og unge Bergen kommune implementerer Barnehage- og Kunnskapsløftet ved å vektlegge kompetansebasert læring og utvikling i barnehage og skole Kompetanse er å utvikle og gjøre bruk av kunnskaper, ferdigheter, holdninger og erfaringer til å ta beslutninger og handle ut fra egne og fellesskapets mål

Delmål Personal: Prosjektet skal bidra til å klargjøre begrepet kompetente barn og unge i lys av verdiforankring, menneske- og læringssyn, nye læreplaner og praksis

Delmål System: Prosjektet skal bidra med kunnskap, metoder og erfaring som fremmer organisasjonslæring og gir endret praksis i samsvar med pedagogisk retning

Innhold 1.Samling: Verdigrunnlaget 2.Samling: Kompetansebegrepet 3.Samling: Konsekvenser for læringsmiljøet 4.Samling: Lærende organisasjon

Kompetente barn og unge Strukturert løp Input ↓ Refleksjon Drøfting Handling Endring Kultur Planer Praksis Kompetanse Organisasjon

En lærende organisasjon En lærende organisasjon er en organisasjon som er god til å skape, tilegne seg og overføre/formidle kunnskap, og til å forandre sin atferd slik at den reflekterer ny kunnskap og innsikt. Garvin

Arbeidsform Læring i organisasjoner Metodevalg Deltakernes ansvar Læringsløype

Deltakere 11 barnehager 16 skoler 1 PPT kontor Totalt ca. 105 deltakere

Vi dannes til mennesker Bare ansikt til ansikt. Bare hjerte til hjerte Pestalozzi

Behavioristisk læring? Kognitiv læring? Sosio- kulturell læring? Individuelt Verdier Kulturelt aspekt aspekt Behov Kommunikasjon Verdilæring Opplevelse Sosialisering Refleksjon Modell Samvittighet Oppdragelse Erfaring Moral Straff og belønning Etiske regler Opplevelser Roller Tilhørighet Selvbilde Identitet ”Av verdi for meg” ”Av verdi for oss” Behavioristisk læring? Kognitiv læring? Sosio- kulturell læring?

”Kompetente barn og unge” - et verdivalg - Individet → Tilpasset → læring Opplevd  mestring Faglig og personlig kompetanse Oppdraget → Bekreftet → mestring Bestilt læring → ”pensum” Kvalifisering

Inkluderende (innlevelse) DAGENS BARNESYN: TIDLIGERE TEORIER i fht. BARNESYN: Barn kan noe Barn kan ikke noe Barn er subjekter Barn er objekter DEN VOKSNES ROLLE DAGENS BARNESYN: TIDLIGERE TEORIER i fht. BARNESYN: Veiledende Styrende Inkluderende (innlevelse) Oppdragende

Det du tror om meg, slik du er mot meg hvordan du ser på meg, hva du gjør mot meg - slik blir jeg.   (M. Jennes)  

Gruppearbeid Arbeidsmåter: I G P Velg en ordstyrer (f.eks. den som født først i måneden) - som også passer tiden.

Gruppearbeid I – G - P I – individuelt G – gruppe (her: 2-3 personer) P – plenum (her: gruppen)

Individuelt Start med noen 4 minutter individuelt arbeid. Hva mener jeg? Tenk!

Gruppen (her: 2-3 pers.) Beskriv hva du har tenkt De(n) andre stiller oppklarende spørsmål Ikke diskuter Bytt roller

Plenum (hele gruppen) Hver dyade legger fram i plenum det de prioriterer å dele med de andre (15 min) Unngå gjentakelser Drøft påstander og problemstillinger (10 min)

Gruppearbeid I - G - P Spørsmål til refleksjon: Hvilke verdier møter barn og unge i barnehage/skole/PPT: i vår måte å organisere på? i vår måte å kommunisere på? i vår kultur