Kompetente barn og unge Kursrekke 3 1.samling
Program Fagdirektør Odd Harald Hundvin ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn og unge" Verdigrunnlaget Arbeidsøkt for deltakerne Lunsj Verdier og kompetanse Metoderefleksjon Hva skal skje på egen arbeidsplass fram til neste samling?
Bakgrunn Felles departement fra 1.januar 2006 Ny barnehagelov fra samme dato Ny rammeplan for barnehagen og læreplan for skolen fra 1.august 2006 Sammenhengende læringsløp eller en utvikling av det beste i barnehagens og skolens læringstradisjoner?
Styringsgruppe Kommunaldirektørens ledergruppe .
Arbeidsgruppe Fagavdeling barnehage Gunnbjørg Aase og skole: Vidar Hansen og Barbro Havre Prosjektleder: Helga Sotnak Oppvekstrådgivere: Bente-Mari Natvig Hansen Elisabeth Eggum
Hovedmål: Kompetente barn og unge Bergen kommune implementerer Barnehage- og Kunnskapsløftet ved å vektlegge kompetansebasert læring og utvikling i barnehage og skole Kompetanse er å utvikle og gjøre bruk av kunnskaper, ferdigheter, holdninger og erfaringer til å ta beslutninger og handle ut fra egne og fellesskapets mål
Delmål Personal: Prosjektet skal bidra til å klargjøre begrepet kompetente barn og unge i lys av verdiforankring, menneske- og læringssyn, nye læreplaner og praksis
Delmål System: Prosjektet skal bidra med kunnskap, metoder og erfaring som fremmer organisasjonslæring og gir endret praksis i samsvar med pedagogisk retning
Innhold 1.Samling: Verdigrunnlaget 2.Samling: Kompetansebegrepet 3.Samling: Konsekvenser for læringsmiljøet 4.Samling: Lærende organisasjon
Kompetente barn og unge Strukturert løp Input ↓ Refleksjon Drøfting Handling Endring Kultur Planer Praksis Kompetanse Organisasjon
En lærende organisasjon En lærende organisasjon er en organisasjon som er god til å skape, tilegne seg og overføre/formidle kunnskap, og til å forandre sin atferd slik at den reflekterer ny kunnskap og innsikt. Garvin
Arbeidsform Læring i organisasjoner Metodevalg Deltakernes ansvar Læringsløype
Deltakere 11 barnehager 16 skoler 1 PPT kontor Totalt ca. 105 deltakere
Vi dannes til mennesker Bare ansikt til ansikt. Bare hjerte til hjerte Pestalozzi
Behavioristisk læring? Kognitiv læring? Sosio- kulturell læring? Individuelt Verdier Kulturelt aspekt aspekt Behov Kommunikasjon Verdilæring Opplevelse Sosialisering Refleksjon Modell Samvittighet Oppdragelse Erfaring Moral Straff og belønning Etiske regler Opplevelser Roller Tilhørighet Selvbilde Identitet ”Av verdi for meg” ”Av verdi for oss” Behavioristisk læring? Kognitiv læring? Sosio- kulturell læring?
”Kompetente barn og unge” - et verdivalg - Individet → Tilpasset → læring Opplevd mestring Faglig og personlig kompetanse Oppdraget → Bekreftet → mestring Bestilt læring → ”pensum” Kvalifisering
Inkluderende (innlevelse) DAGENS BARNESYN: TIDLIGERE TEORIER i fht. BARNESYN: Barn kan noe Barn kan ikke noe Barn er subjekter Barn er objekter DEN VOKSNES ROLLE DAGENS BARNESYN: TIDLIGERE TEORIER i fht. BARNESYN: Veiledende Styrende Inkluderende (innlevelse) Oppdragende
Det du tror om meg, slik du er mot meg hvordan du ser på meg, hva du gjør mot meg - slik blir jeg. (M. Jennes)
Gruppearbeid Arbeidsmåter: I G P Velg en ordstyrer (f.eks. den som født først i måneden) - som også passer tiden.
Gruppearbeid I – G - P I – individuelt G – gruppe (her: 2-3 personer) P – plenum (her: gruppen)
Individuelt Start med noen 4 minutter individuelt arbeid. Hva mener jeg? Tenk!
Gruppen (her: 2-3 pers.) Beskriv hva du har tenkt De(n) andre stiller oppklarende spørsmål Ikke diskuter Bytt roller
Plenum (hele gruppen) Hver dyade legger fram i plenum det de prioriterer å dele med de andre (15 min) Unngå gjentakelser Drøft påstander og problemstillinger (10 min)
Gruppearbeid I - G - P Spørsmål til refleksjon: Hvilke verdier møter barn og unge i barnehage/skole/PPT: i vår måte å organisere på? i vår måte å kommunisere på? i vår kultur