Linn-Heidi Lunde psykologspesialist

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Kari Pape Den gode assistenten
Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Ta livet og øyeblikket tilbake
Pleie og behandling til personer med diagnosen aldersdemens.
HELSE OG LIVSSTIL.
Psykiske utfordringer ved MS
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Samspill og Samhandling
Sommervikar i Blend.
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
Mestring og forebygging av depresjon
Helse og sykdomsbegrepet
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Marte Meo i Demensomsorgen Oslo Kongressenter 4.september 2007 Marianne Munch Marte Meo Supervisor NKS Olaviken alderspsykiatriske sykehus.
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Frontlinjeserivce
Sosiologi i barnehagen
Dialogen som pedagogisk verktøy
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Rolighetsmoen barnehage
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Undervisning om Joyce Travelbee
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Mindfulness Oppmerksomt nærvær
Fra ord til liv April 2010.
Samhandling og kommunikasjon
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Vettre 2.februar 2011 Guro Øiestad.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Marte Meo i demensomsorgen
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
ERFARINGER OG ETISKE UTFORDRINGER VED BEHANDLINGSAVKLARING SETT FRA EN SYKEHJEMSOVERLEGE NAVIDA HUSSAIN.
Gruppe for seponering av B-preparater
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Livsstilsending - uke 5 -
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Oppmerksomt nærvær i alderspsykiatri Kari Margrethe Kepple, klinisk spesialist i psykiatrisk sykepleie.
Hvordan mestre livet med myelomatose ? Seminar Scandic Hotell City Dr. Tor Jacob Moe Lege / Psykiater.
Å mestre livet med en alvorlig sykdom Seminar om myelomatose 5. oktober 2015 v/ Karianne Enger Psykologspesialist v/ St. Olavs Hospital.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem.
Forberedende samtaler
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Helsesøsterkongressen 2017
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Danning og voksenrollen i barnehagen
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

Linn-Heidi Lunde psykologspesialist Om betydningen av kommunikasjons –og samspillkompetanse i demensomsorgen Linn-Heidi Lunde psykologspesialist Linn-Heidi Lunde, 2007

Min bakgrunn Spesialist i klinisk aldringspsykologi Ca 10 års erfaring fra demensfeltet (Olaviken Behandlingssenter, Alderspsykiatrisk poliklinikk og Undervisningsavdelingen). Marte Meo terapeut – var med på ”pionerprosjektet” som prøvde ut metoden ift. personer med demens (sammen med Marianne Munch og Ingrid Hyldmo). Underviser om demens på embetsstudiet i psykologi ved UIB. Linn-Heidi Lunde, 2007

Dette kommer jeg til å si noe om; Hvorfor er det viktig med kommunikasjons-og samspillkompetanse i arbeid med personer med demens? Hva er med på å svekke kvaliteten på kommunikasjonen/samspillet? Hvordan utvikle gode og hensiktsmessige (nok) samspillsferdigheter – med spesiell fokus på mindfullness/oppmerksomt nærvær. Linn-Heidi Lunde, 2007

Summeoppgave Hvorfor er det nødvendig å ha fokus på betydningen av kommunikasjons-og samspillkompetanse i demensomsorgen? Linn-Heidi Lunde, 2007

”Kommunikasjon? – ja det er jo det det dreier seg om”. Linn-Heidi Lunde, 2007

For å kunne behandle den demente med respekt Hvorfor er det viktig med kommunikasjons–og samspillkompetanse i arbeid med personer med demens? For å kunne behandle den demente med respekt For å kunne ivareta den dementes verdighet For å kunne skape oversikt, trygghet, forutsigbarhet og mestring For å kunne forebygge angst og uro hos den demente For å kunne ivareta den dementes øvrige behov. Linn-Heidi Lunde, 2007

Hva er med på å svekke kvaliteten på samspillet/kommunikasjonen? Først og fremst våre holdninger til, stereotypier og oppfatninger om ; - hva det vil si å være dement - hva som er god eller ”riktig” behandling og omsorg for demente (ulike omsorgskulturer?) ”fraværenhet” i øyeblikket/her og nå situasjonen og selvsagt også en del svært viktige organisatoriske/systemiske faktorer som ikke vil bli fokusert i dette innlegget Linn-Heidi Lunde, 2007

Hva hindrer kvaliteten på samspillet forts. Vi må våge å stille spørsmål ved de mytene og oppfatningene som eksisterer om hva det innebærer å være dement. Noen av disse mytene formidles gjennom ulike kanaler, dessverre også gjennom enkelte lærebøker. Linn-Heidi Lunde, 2007

Generelle oppfatninger Det generelle synet på mennesker med demens er i stor grad preget av negative holdninger, frykt og stigmatisering. Ingen forbinder det å være dement med en verdig alderdom. Mennesker med demens utsettes for en slags dobbel diskriminering de er eldre, og utsettes derved for generelle negative holdninger knyttet til det å være en eldre person de har i tillegg en sykdom som blir sett på som det verste et menneske kan rammes av. Linn-Heidi Lunde, 2007

” den verste sykdommen en kan bli rammet av” ”en sykdom uten håp” Noen vanlige antagelser/oppfatninger hos folk flest om hva det vil si å bli rammet av en demenssykdom ” den verste sykdommen en kan bli rammet av” ”en sykdom uten håp” ” langsom begravelse”, ”levende død” ”sorgen det ikke sendes blomster til” ”å miste noen bit for bit” ”å dø langsomt, pinefullt og uten verdighet” Linn-Heidi Lunde, 2007

Noen vanlige antagelser forts. ”lever i sin egen verden” ”mangler innsikt” ”vanskelig å føre samtaler med” ”personligheten endres” Linn-Heidi Lunde, 2007

behandling/omsorg for personer med demens? På hvilken måte kan slike antagelser/oppfatninger være med på å påvirke behandling/omsorg for personer med demens? Linn-Heidi Lunde, 2007

Våre tanker, antagelser og oppfatninger preger våre opplevelser og følelser, og påvirker dernest våre handlinger/handlingsmønstre. Utfordring/endring av negative tankemønstre, antagelser og oppfatninger vil påvirke våre opplevelser og følelser, og i sin tur vår atferd. Linn-Heidi Lunde, 2007

Ulike behandlings/omsorgskulturer (Kitwood, 1997) ”Den nye kultur” Demenssykdommene bør oppfattes primært som en form for handikap. Hvordan en person påvirkes, avhenger i avgjørende grad av kvaliteten på omsorgen. - Det er viktig å ha kunnskap om en persons evner, smak, interesser, verdier, osv. Demens kommer til uttrykk på mange ulike måter, og kan arte seg svært forskjellig fra person til person. Behandling er måten man møter den demente på, og kvaliteten på dette samspillet. Behandling og omsorg bør dreie seg om vedlikehold og støtte av pasientens restfunksjoner og identitet. Problematferd bør først og fremst betraktes som forsøk på kommunikasjon og formidling av udekkete behov. Bidrar til behandlingsoptimisme ”Den gamle kultur” - De primære degenerative demenstilstander er altødeleggende sykdommer i sentralnervesystemet som fører til at personlighet og identitet svekkes/endres Det er først og fremst viktig å forstå den kognitive svikten hos en person med demens. Demenssykdommens forløp kan kartlegges som stadier av forfall. Der finnes ingen behandling for personer med demens (man avventer et medisinsk gjennombrudd). Omsorg dreier seg først og fremst om å dekke de primære behov hos den demente Når problematferd oppstår bør den straks håndteres kvalifisert og effektivt. Bidrar til behandlingspessimisme Linn-Heidi Lunde, 2007

Hvordan utvikle gode og hensiktsmessige (nok) samspillsferdigheter i arbeid med personer med demens? Å ha fokus på holdninger – stille spørsmål ved fastlåste oppfatninger og antagelser Å ha fokus på egen ”indre samtale” – hvilke oppfatninger og antagelser har jeg, hvordan kan jeg endre, modifisere disse for bedre å kunne ivareta pasientens/pasientenes behov? Å være til stede (oppmerksomt nærværende) i samspills situasjonen Utgangspunktet for all samhandling med personer med demens bør være det Kitwood har kalt personorientert omsorg. Linn-Heidi Lunde, 2007

Hva er personorientert omsorg? Å verdsette personen med demens Å behandle vedkommende individuelt Å innta den demensrammedes perspektiv Fokus på pasientens livshistorie Fokus på pasientens (tidligere) interesser og vaner for å tilrettelegge stimulering og aktiviteter Å dekke/ivareta pasientens sammensatte behov her og nå. Det er flere fellestrekk mellom personorientert omsorg og de kommunikasjonselementene som ligger til grunn for Marte Meo metoden. Linn-Heidi Lunde, 2007

Fokus på her og nå (present moment, mindfullness) Innenfor ulike teoretiske retninger i psykologien har det i det siste skjedd en økende fokusering på betydningen av her og nå situasjonen (the present moment). Såkalt mindfullness baserte tilnærminger trekker frem betydningen av det å være til stede i øyeblikket som det sentrale for menneskelig trivsel og livskvalitet. Begrepet mindfullness blir på norsk kalt oppmerksomt nærvær. Oppmerksomt nærvær og akseptering henger tett sammen. Akseptering handler om å ta innover seg alle livets sider, å unngå å flykte eller unnvike det som er vanskelig - å se virkeligheten som den er her og nå. Linn-Heidi Lunde, 2007

Om betydningen av fokus på her og nå (the present moment) i demensomsorgen I samhandling med personer med moderat til alvorlig demens vil det være mer hensiktsmessig å fokusere på her og nå situasjonen, fremfor tidligere levd liv (såkalt reminiscens). Dette betyr ikke at man skal se vekk fra betydningen av livshistorien. Kunnskap om pasientens livshistorie, vaner og interesser er viktig for å kunne forstå pasienten, og å tilrettelegge her og nå situasjonen. Linn-Heidi Lunde, 2007

Å skape gode øyeblikksopplevelser Samhandling med personer med demens handler i stor grad om å skape gode øyeblikksopplevelser for pasienten. Med dette som utgangspunkt kan det være nyttig for omsorgspersonen å øve seg på å være oppmerksomt nærværende. Å være oppmerksomt nærværende betyr at man er til stede i øyeblikket uten å bedømme og vurdere det som skjer, men heller innta observatørens rolle. Å være oppmerksomt nærværende kan også handle om å gjøre pasienten oppmerksom på hva som til enhver tid skjer, tilsvarende et av de funksjonsstøttende kommunikasjonselementene i Marte Meo metoden. Pasienten får hjelp til å være til stede i øyeblikket gjennom omsorgspersonens benevning av øyeblikksopplevelsene. Eks. ”Kjenn lukten av kjøttkaker.” ”Se ,fru Jensen har vært hos frisøren og ordnet håret.” ”Hør fuglene som synger. ” Kjenn smaken på denne kaken”. Linn-Heidi Lunde, 2007

Oppmerksomt nærvær (mindfullness) Gjennom å ha fokus på eget oppmerksomt nærvær vil det også være lettere for omsorgspersonen å ivareta pasientens behov i øyeblikket. Øvelse i oppmerksomt nærvær er således en måte å utvikle samspillsferdigheter på. Linn-Heidi Lunde, 2007

En øvelse i oppmerksomt nærvær Finn nå en behagelig posisjon og lukk øynene. Begynn å fokusere på pusten. Prøv å puste med magen , og legg merke til hvordan magen går opp og ned, eller inn og ut mens kroppen din puster på egen hånd uten at du trenger å anstrenge deg. Legg merke til pusten som sentrum i kroppen din. Tenk på pusten som en måte å være til stede her og nå. Pusten din dømmer ikke, har ingen forbindelse med fortiden, har ingen bekymringer for fremtiden, pusten er her og nå. Du kan ikke puste for fortiden eller puste for fremtiden. Du kan kun puste her og nå. Når du nå legger merke til pusten din, legg også merke til roen og styrken som er i deg og som sprer seg i kroppen ettersom du puster inn og ut. Mens du gjør dette, ta så observatørens perspektiv og observer deg selv. Fra denne posisjonen kan du legge merke til enhver tanke og følelse eller fornemmelse som dukker opp og som prøver å få din oppmerksomhet. Legg nå merke til hvilke tanker som dukker opp. Uansett hvilke tanker som dukker opp, og hva de forteller deg, prøv kun å legge merke til dem og erkjenn at de er der, og vend så tilbake til pusten. Du kan kanskje oppleve at du ønsker å argumentere med disse tankene, at du ønsker å motstå tankene, bli kvitt tankene eller adlyde tankene. Se om det lar seg gjøre kun å legge merke til denne trangen til å motstå, og vend så tilbake til pusten igjen. Linn-Heidi Lunde, 2007

I dette foredraget har jeg snakket om: Betydningen av hensiktsmessig samhandling med personer med demens for å ivareta den dementes behov for respekt , verdighet, forutsigbarhet, trygghet og mestring (personorientert omsorg). At noen av de faktorene som er med på å svekke hensiktsmessig samhandling er; - negative oppfatninger/antagelser om hva det innebærer å være dement - fraværenhet i samhandlingssituasjonen At utvikling av gode samspillsferdigheter innebærer - fokus på her og nå situasjonen - fokus på egne (og andres) holdninger, oppfatninger, antagelser - utfordring av disse , og eventuell justering/reformulering - tilstedeværelse eller oppmerksomt nærvær Linn-Heidi Lunde, 2007

Litteratur/inspirasjonskilder Kitwood,Tom. En revurdering av demens – personen kommer i første rekke. Dafolo forlag, 1999. Germer, K, Siegel,RD, Fulton PR (red.). Mindfullness and Psychotherapy. The Guilford Press, 2005. Kabat-Zinn, J. Wherever You Go, There You Are. Mindfullness Meditation for Everyday Life. Piatkus, 1994. Kåver, A. Å leve et liv, ikke vinne en krig. Om akseptering. Gyldendal Akademisk, 2005. Nilsonne, A. Hvem bestemmer i ditt liv? Om oppmerksomt nærvær. Gyldendal Akademisk, 2005. Linn-Heidi Lunde, 2007

Takk for oppmerksomheten! Linn-Heidi Lunde, 2007