Samarbeid skole næringsliv Valgfag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Entreprenører vil forme fremtidens utdanning Vibeke Hammer Madsen, HSH
Advertisements

Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Organisering av PTF Vg1RM
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Entreprenørskap i programfag til valg
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
Ue.no Enterprise without Borders Videregående opplæring FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Teknologi og forskningslære
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
ELEVBEDRIFT … starte, drive og avvikle en liten bedrift, med skolens lærere og andre samarbeidspartnere som veiledere.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Velkommen til ungdomstrinnet.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Borre ungdomsskole
Språk og språklig fordypning
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Våre viktigste valgkampsaker Fylkestingsprogrammet Ved Odd Arild og Tone.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
1 Håndbok for tillitsvalgte i klubbstyrene STYRETS OPPGAVER I KLUBBENE Informasjon NBF vil i løpet av tilby klubbene - Veivisern - en håndbok for tillitsvalgte.
Velkommen til motivasjonsdag UB Ungt Entreprenørskap Troms Hugo Pettersen Espen Kirkvik.
Til tjeneste Lions Norge Gode venner som hjelper andre.
Valgfag på Kastellet skole
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
- inspirerer elever til å velge realfag. Norsk næringsliv vil ha stort behov for arbeidstakere med realfaglig utdanning i årene som kommer. Allerede i.
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Foreldremøte 8.september trinn
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Velkommen til et nytt skoleår!
Idrettsrådets ansvar og rolle
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Gjør noe med det – se mulighetene i sosialt entreprenørskap Gjør noe med det! er støttet av Gjensidigestiftelsen og drives i samarbeid mellom Ungt Entreprenørskap,
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Næringslivsøkonomi (NØ)
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Formidlingskoordinator Med bakgrunn i fylkestingets målsetting om at flere ungdommer skal ha faglig framgang og gjennomføre videregående opplæring.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Valgfag Hva kan jeg velge mellom på ÅUS?.  Fysiske aktiviteter Fysiske aktiviteter  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  delta i gruppeaktiviteter.
Kapittel 6. Produktutvikling Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Program for entreprenørskap Eit samarbeid mellom Møre og Romsdal fylke og Innovasjon Norge.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Spilleregler i arbeidslivet. Arbeidslivet består av arbeidstakere og arbeidsgivere Arbeidstakere: er ansatt og får betalt for arbeidet de gjør Arbeidsgivere:
13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Framtid - Samspill - Skaperglede
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
IKT for læring Mattias Øhra.
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Valgfaget design og redesign
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid skole næringsliv Valgfag

Lære ved å gjøre hva betyr det? Erfaringslæring er først og fremst en personlig læring. Den innebærer alltid et personlig engasjement – hele mennesket med tanker og følelser er involvert i læreprosessen. Essensen i all erfaringslæring er uttrykt i ordet mening. All erfaringslæringen er en prosess, - ikke oppsamling av fakta. Denne prosessen kan foregå innenfor et planlagt opplegg men den følger allikevel samme utvikling som når man "lærer av livet". Det første trinnet består i at man utfører en handling og så registrer man konsekvensene av denne. Erfaringslæringsprosessen starter også med det den tradisjonelle læringen avslutter med - en selvstendig handling

Produksjon av varer og tjenester Ideutvikling Hovedområdet handler om å identifisere behovene for varer og tjenester i lokalsamfunnet og vurdere hvordan de kan tilfredsstilles gjennom et nytt produkt eller ved å videreutvikle et produkt som allerede eksisterer. Prosessen fra å utvikle en forretningsidé til å etablere en virksomhet inngår i hovedområdet.   Produksjon Hovedområdet omhandler prosessen med å planlegge, produsere og markedsføre varene eller tjenestene fram til de kan leveres. Hovedområdet innbefatter erfaring med å bruke lokale ressurser i tillegg til budsjettering og regnskap. Kvalitetssikring skal ivaretas i samspill mellom medelever, organisasjoner og lokalt arbeidsliv. Hovedområdet omfatter forståelse av sosial, kulturell og økonomisk entreprenørskap, og den betydningen dette har for verdiskapingen i eget lokalsamfunn.

Kompetansemål Ideutvikling Mål for opplæringen er at eleven skal kunne identifisere behovene for varer og tjenester i lokalsamfunnet gjennom strukturerte undersøkelser vurdere hvordan behovene kan tilfredsstilles gjennom nye varer og tjenester eller ved å videreutvikle de som allerede eksisterer utvikle en forretningsidé og etablere en virksomhet   Produksjon planlegge, produsere, markedsføre og tilby en vare eller tjeneste til en definert målgruppe sette opp et enkelt budsjett og regnskap for arbeidet kvalitetssikre produktet og produktutviklingen ved å bruke medelever, foresatte, organisasjoner og lokalt arbeidsliv utnytte ressurser i lokalsamfunnet på en hensiktsmessig måte presentere og vurdere prosessen fra idéskisse til resultat

Elevbedrift Jeg vil oppfordre sterkt til å bruke de mulighetene som endringene i ungdomsskolen nå gir, til å bruke entreprenørskap som metode og etablere elevbedrift på ungdomsskolenivå, sier Kristin Halvorsen

Hvorfor elevbedrift i valgfagene Motiverende for elevene Faglige ressurser tilgjengelig på UE NO Tilpasset opplæring Elevmedvirkning Kurs for lærere Messer og konkurranser Motiverende for skoleledelsen – arena for å øke kompetansen i entreprenørskap

Nettressursser www.elevbedrift.no www.udir.no Veiledning til valgfaget produksjon av varer og tjenester /

www.udir.no Her finnes eksempler på hvordan du kan gjennomføre valgfaget og hvilke aktiviteter du kan fylle de ulike fasene med. Eksempler på samarbeid med lokalt arbeids- og næringsliv Ved oppstart hentar ein inspirasjon frå lokalmiljøet. Avtalar gjer ein i god tid i førevegen Moglege samarbeidspartnarar som kan bistå, kan være etablerarsenter næringslivskonsulent i kommunen Ungt Entreprenørskap www.ue.no1 lokale bedrifter frivillige organisasjoner som Lions, Røde Kors, NKS, Rotary, idrettslag personer som har utmerket seg i lokalmiljøet (idrett, kultur, politikk, arbeidsliv, frivillig innsats, osv.) foreldre Lokale gründere Partnarskapsavtalar Eksempel på mal her: www.nho.no/ung2

Østfold – Rakkestad Kurse 1. klassinger i trafikksikkerhet

Nulla EB Oslo - Bøler skole 2012 Har utviklet Nulla, et ungdomsmagasin ”som bygger opp selvtilliten, i stedet for å bygge ned selvtilliten”

Tall Over 150 000 elever driver elevbedrift på landsbasis