Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Advertisements

Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
I.
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra ord til liv Mars 2011.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
KOGNITIV TERAPI VED DEPRESJONER HOS ELDRE:
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Helse og sykdomsbegrepet
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
GROW modellen.
Mestring og forebygging av depresjon
Avoidance Frode Svartdal Okt
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
LÆRING Grunnleggende prosesser
-av familieterapeut Hege Aitken
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Mestring og forebygging av depresjon
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Epilepsi og reflekser.
Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Ken Hagen Olsen Psykologspesialist
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Og.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Emosjoner Espen Røysamb.
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Emosjon, spenning, stress
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Hvordan mestre livet med myelomatose ? Seminar Scandic Hotell City Dr. Tor Jacob Moe Lege / Psykiater.
Kognitiv miljøterapi Drammen/NAPHA 7. og 8. oktober 2013 Psykologspesialist Marit Grande
Torgeir Lindvig1 KOGNITIV TERAPI VED DEPRESJONER HOS ELDRE: Definisjon av kognitiv terapi: Definisjon av kognitiv terapi: Triade:Tankene påvirker følelsene.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Hvordan skrive personlig logg?
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Dr. Pål Rochette Spesialist i psykiatri og allmennmedisin drrochette.no Revidert aug Introduksjonsgruppe kognitiv terapi.
Holdninger.
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
Psykologisk førstehjelp
Klin.spes., sykepleier Helen Kvalheim
veiledet selvhjelpsverktøy for behandling av depresjon
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Emosjoner Espen Røysamb.
ABC i sinnemestring for foreldre
Utskrift av presentasjonen:

Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser. Når plager blir sykdom Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser. Peer H. Staff

Orientering ”Cunning running” Smart løping

Informasjonsbearbeiding Kognisjon Informasjonsbearbeiding Tre nivåer: Ubevisst (”tankeløs”) Bevisst tanke Metakognisjon (Tanker om hvordan man tenker; ettertanke)

Metakognisjon Meta: betyr ”etter” eller ”med” Altså: Ettertanke Eller: Tanker om hvorledes man tenker

Tolkningsmåter mennesket uanstrengt svever mellom: Samuel Todes Body and world Tolkningsmåter mennesket uanstrengt svever mellom: Erkjent eller opplevd (”perceived”) Tenkt eller forestilt (”imagined”)

CATS STRESSOR: Hendelse Skade Sykdom HJERNE STRESSRESPONS FORVENTNING NEGATIV POSITIV Eriksen HR, Ursin H

Kognitiv ABC Tankeskjema A: Activating event – (situasjon) B: Beliefs – (tanker) C: Consequensis (følelser og atferd)

Kognitiv ABC forts Måten man strukturerer sine erfaringer på bestemmer hvordan man føler og handler. Aktiverende - Oppfatning - Reaksjon hendelse

Generell skjemateori Læringshistorie/Erfaring Fare-/Katastrofeskjema etableres Kritisk hendelse Skjemaet aktiveres Negative automatiske tanker (NAT) Symptomer Kognitive feiltolkninger Atferdsrespons

De 5 grunnfølelsene Glede (pasjon) Frykt (angst) Tristhet Avsky Sinne

Arne Næss Om tanker og følelser Tanken styrer atferden bare følelsene ikke løper av med oss Følelsene virker i annen potens!

Kognitiv teknikk MÅL TANKESKJEMA SOKRATISK DIALOG (gjennom ord/tanker) Situasjon – Tanke – Følelse – Atferd SOKRATISK DIALOG (gjennom ord/tanker) Empati (forstå pasientens tilstand) Aksept (av pasientens versjon) Presisere (konkretisere) tankenes gyldighet Atferdseksperimenter Prediksjon og evaluering MÅL Forandre kognisjoner (positiv responsforventning) Kognitiv restrukturering Forandre atferd (finne løsninger) Mestre stressorer

Kognitiv teknikk - NAT Hva er beviset - hva bygger du det på? - hvordan vet du at det er slik? - finnes det en annen måte å se dette på? - er det en alternativ forklaring? -hva mener du med ---? - kan du utdype dette?

Kognitiv teknikk forts - hvis du hadde spurt en annen person ville han/hun vært enig i det? - hva er det verste som kan skje? - hvis det du frykter skjer, hva er det som er så farlig ved det?

Negative grunnleggende leveregler (primære/sekundære) Den kognitive modell Tidlig erfaring Negative grunnleggende leveregler (primære/sekundære) Triggersituasjoner Kognitive prosesser Atferd Fysiologi Emosjoner Kognitive diamant (Beck et al, 1979)