Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Klin.spes., sykepleier Helen Kvalheim

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Klin.spes., sykepleier Helen Kvalheim"— Utskrift av presentasjonen:

1 Klin.spes., sykepleier Helen Kvalheim
Kognitiv miljøterapi Klin.spes., sykepleier Helen Kvalheim

2 Hva er kognitiv miljøterapi?

3 Å ta avstand fra overbevisningene vil være å fjerne sikkerheten omkring å vite hvem man er og hvordan verden ser ut. Derfor tviholder man på dem, selv når de skader oss. De gir oss en følelse av forutsigbarhet og visshet. Derfor møter vi pasientene på avdelingen : Undrende holdning Respekt og ydmykhet Tillitt og dialog = gode relasjoner Håp Anerkjennelse

4 Kognitiv miljøterapi Tolkningen av en situasjon påvirker følelser og atferd i situasjonen Ved å endre måten vi tenker om situasjonen på, endres følelser og atferd knyttet til den. Målet i kognitiv terapi er å utvikle alternative måter å tolke hendelser på som er mer realitetsbasert og funksjonelle Dette gjøres ved å lære pasienten å identifisere og evaluere tanker for å få et mer balansert tenkning som tar hensyn til all tilgjengelig og aktuell informasjon

5 Psykologi: psyke og kunnskap Irene Oestrich
omverden Tanker Kropp Adferd Følelser Sanseapparatet aktiveres ved ytre og indre stimuli

6 Miljøterapeuten er;

7 Den terapeutiske relasjonen
Viktig å ha en ikke-konfronterende holdning når vi jobber med vrangforestillinger – dvs. ikke fortelle pasienten hva som er rett og galt. Hvorfor? Alle mennesker har en tvil og ambivalens i forhold til sine antagelser. Hvis vi kun påpeker en side av antagelsen, har pasienten en tendens til å forsvare den andre siden. Vi ønsker å skape en refleksjon, «spole tilbake» å bli i undringen og skape en mer nyansert forståelse av situasjonen

8 Behandlingsmål ved psykoser
Engasjere pasienten til et samarbeid som fører til mindre belastende og mer konstruktive måter å forstå psykosen og atferden på Øke forståelse og innsikt i psykotiske symptomer Øke mestring i forhold til psykotiske symptomer Redusere ubehag assosiert med symptomer Redusere graden av overbevisning Normalisere følelser/tanker - akseptere situasjonen Psykoeduaksjon

9 Bearbeiding av vrangforestillinger
Finner bevis som forsterker. Ignorerer bevis som avkrefter. Desto mer følelser som blir aktivert, desto flere gale slutninger. Ved å tenke mer i detalj, kan en bli mer klar over inkonsekvensen i ideene. Øke den kognitive fleksibiliteten. Er det andre muligheter å forstå dette på? Vi bruker situasjonene i avdelingen Eks. Slanger på gulvet, FBI på butikken

10 Endring av vrangforestillinger
Vi prøver ikke å endre en vrangforestilling direkte, men tar tak i de antagelser som bygger opp om den. Eks. ”Jeg forstår at du opplever å bli forfulgt, men hva er det som skjer rundt deg som gjør at du merker dette?” Eks. hva bygger du det på? Kan det være andre forklaringer? ”busstur” Sindre

11 Logisk resonering Utforsk sammen med pasienten
Avsløre logiske brister/motsetninger i pasientens ideer. Still hypotetiske spørsmål Hvilke bevis har du? Hvor mye tror du på det – % Komet krasjer jorden ?

12 Normalisering Vi gjør reaksjoner normale og forståelige
Hjelpe pasienten til å se at man ikke er alene om å oppleve slike følelser og tanker Vektlegge at det man kan oppleve som stressende er normalt Forskjellen i å oppleve noe stressende eller ikke, ligger i personens tolkning av meningen i opplevelsen

13 Sentralt i kognitiv miljøterapi
Fenomenologisk tilnærming Samarbeid – sparringspartner Fokus på her og nå Klare og tydelige mål under innleggelsen Problemløsning og mestringsstrategier Sortere tanker/følelser Identifisere negative automatiske tanker (NAT) Finne alternative tanker/adferd ABC-skjema/dagbok Anerkjenne følelsene

14 Kognitiv terapi ved stemmer
Generelt - Antagelser om stemmene ikke er fakta, men hypoteser - Det er antagelsene om stemmene som skaper stress, ikke stemmene. - Målet er å modifisere antagelsene. Plan - Jobbe med antagelsene pasienten har om stemmen og underliggende antagelser pasienten har om seg selv (leveregler). Kognitive terapi-teknikker - Sokratisk utspørring, distraksjon, mestringsstrategier, stemmedagbok, generering av alternative hypoteser, skjemaarbeid i forhold til tolkning av stemmer

15 Målsetting med kognitiv terapi ved stemmer
Redusere frekvens/intensitet av stemmene Modifisere antagelser assosiert med innholdet i stemmene Modifisere antagelser knyttet til stemmens opprinnelse Modifisere antagelser knyttet til stemmens makt og autoritet Modifisere responser knyttet til kommanderende hallusinasjoner ”Jeg er ond”

16 Den kognitive samtalen
Veiledet oppdagelse - Sokratisk dialog”: Undervisning ved hjelp av spørsmål ” En kommer lengre ved å undre seg over noe enn å belære!” Åpner opp pasientens tenkning ved å finne alternative fortolkninger av problematiske situasjoner. Hvis du tenker på x -hva føler du da? Hvilke grunner har du får å tenke sånn? Finnes det en alternativ forklaring? Hvordan ville dette se ut gjennom et kamera? Hvordan kan du finne ut av dette? Er det noe som taler i mot dette? Har du hatt rett i dette tidligere?

17 Ulike skjemaer som verktøy
Kakediagram ABC – skjema Beviser for og imot Fordeler/ulemper Muldvarp teknikken ”hvis det er som du sier, hva betyr det for deg? Kartleggingsskjema/kasusformulering Utforske adferdseksperimenter Sokratisk utspørring – så tvil Hypotetiske spørsmål – hvis vi tenker at venninnen din opplevde dette, hva ville du sagt til henne?

18 Kreativ

19 FOR (FORDELER) MOT (ULEMPER)

20 ALTERNATIVE TANKER/ADFERD
ABC SKJEMA SITUASJON FØLELSER TANKER ALTERNATIVE TANKER/ADFERD

21 Thorsberg Døgnseksjon, team B
Organisering Avdelingen Felles faglig plattform/tilnærming med personlig vri

22 Oppmerksomhetstrening
Virkning på 6 områder Kognisjon Fysiologi Følelser Atferd Forhold til seg selv og andre Eksistensen Hver morgen etter morgenmøte, ca 10 minutter hvor pasienter og personalet er med

23 Fysisk aktivitet Spes. fysioterapeut, individuell behandling
45 min oppmerksomhetstrening ved spes. fysioterapeut 1 gang pr. uke Legge til rette for aktivitet Tilpasset den enkelte –tidligere erfaringer Motivere for å komme i gang Undervisning Samtaler rundt aktivitetene

24 Pasientundervisning/Individuell psykoedukasjon
Temaene: varselsignaler, stress/sårbarhetsmodellen, psykose, selvfølelse, mestringsstrategier, plan for å unngå tilbakefall/kriseplan, søvn, fysisk aktivitet, angst, depresjon, ABC-skjemaer, kosthold osv. 20-30 min 1 g pr. uke Sosialisering til den kognitive modellen Fleksibilitet vs.struktur eks. JB - angst

25 ”Ut av huset gruppe” Starter planlegging mandag/tirsdag
Pasienten kan komme med forslag som f. eks bytur, bowling, kino, kjøpesenter, museum, osv. Lunsj Fokus på mestring og en god opplevelse Time out Erfare positiv pause ”Oppsøker situasjoner” bruker de som kommer, evaluere etterpå sammen med pasienten. EKS. JB

26 Friluftsgruppe Planlegging mandag
Spesialfysioterapeut er med annenhver onsdag Fokus på sanseinntrykk, natur Har med niste eller griller Tilrettelegging slik at alle kan være med så langt det lar seg gjøre Eks. Stordammen, Spiralen, skitur, kanefart, nærmiljø, med mer. Utfordre pasienten i antagelsene om hva som kan skje hvis de blir med, mestringsstrategi. Bruke situasjoner.

27 Planlegge helga Utnyttelse av helga –som en del av behandlingen
Hjemmeoppgaver med fokus på mestring Eventuelt samarbeid med hjemmet Evaluering av helga Individuelle samtaler

28 Eks. Tiltak under innleggelsen
Kognitiv rekonstruering (DIPS) – fokus på alternative tolkninger Sortere tanker/følelser sammen med pasienten Psykoedukasjon ift psykose/angst m.m Normalisering ift…… Pasienten tar kontakt med personalet når han har det vanskelig - ABC Avtale samtale med primærkontakt x/uke ABC Bruke rapporten til å videre formidle situasjoner pas har stått i på vakta. Videre tiltak?


Laste ned ppt "Klin.spes., sykepleier Helen Kvalheim"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google