MAPPEVURDERING En innføring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Vurdering for læring.
Mappevurdering i it’s learning
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Grete Haaland Sund HiAk,
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Veiledet lesing Mørkved skole
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Vurdering for læring på Linderud skole
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
VURDERING.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Lærerutdanning som fjernundervisning
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring A 09 onsdag 30. september 2009 Leikny Øgrim, IKT-seksjonen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Høgskolen i Oslo Samtekst med fokus på Prat & Forum i LUVIT Grunnkursmodul IT og læring 6.Mars 2002.
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Skrivepedagogikk POS som metode
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
IKT for læring Mattias Øhra.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Læreplan for forsøk med fremmedspråk på 6. og 7. trinn
Innføringsprosjektet
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Utskrift av presentasjonen:

MAPPEVURDERING En innføring

Innhold Hvorfor mapper og mappevurdering? Hva er egentlig mappevurdering? Mappevurdering i praksis

Grunnlagsdokumenter Sentrale, offentlige dokumenter man må forholde seg til i arbeidet med vurdering

Vurdering og K06 Om Elevvurdering i Kunnskapsløftet: OECD og PISA rapporter konkluderer med en kritisk holdning til norske vurderingstradisjoner ”Videre viser de til at det av dette ble etablert et vurderingssystem der vurdering med karakterer måler i hvilken grad elevene når målene i læreplanene for fag, uavhengig av de individuelle forutsetningene hos eleven; et system for elevvurdering der krav og forventninger til elevene blir diffuse og ubestemte, og der vurdering av elevens fremgang baseres på lærerens subjektive skjønn av elevens individuelle forutsetninger og evner” (Dale og Wærnes 2003, 2006)

Vurdering og K06 II ”sterke indikasjoner på at de tilbakemeldingene elevene får generelt i systemet i for liten grad gir dem retningslinjer for hva en god prestasjon faktisk er.” (Dale og Wærnes 2003, 2006)

CEF Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Inneholder skjema for egenevaluering basert på nivåbeskrivelser i de fem ferdighetene lytting, lesing, muntlig produksjon, muntlig samhandling og skriving Muliggjør sammenligning av resultater over landegrenser COE – Council of Europe om språkpermen

DEN EUROPEISKE SPRÅKPERMEN The European Language Portfolio Pedagogisk verktøy for dokumentasjon og refleksjon over egen språklæring språklæring. I CAN DOs – hva eleven kan og hvordan hun/ han har tilegnet seg kunnskapen Internasjonalt samarbeidsprosjekt i regi av Europarådet om felles vurderings- og dokumentasjonsordninger for fremmedspråk. Vitenskaplig og pedagogisk kilde - CEF Introduksjonsprosjekt i Norge (2006-2008) Kan lastes ned fra Fremmedspråksenterets nettsted Heike Spetz – språkpermen, læreplaner og vurdering

Grunnleggende læringssyn for mappe som vurderings- og læringsform Læring er aktive prosesser der vi konstruerer mening gjennom møte med andre personer, med tekster og med kulturprodukter av ulike slag. Læring er sosial og kontekstuell og i stor grad språklig. Vi lærer å lære gjennom læringsprosesser der vi både er deltakere og tilskuere, der vi både er i situasjonen og blir hjulpet til å reflektere over den, ta et skritt tilbake så å si for å få den nødvendige avstand til å betrakte vår egen situasjon. Læring foregår i samhandling med andre der eleven får respons på sine arbeider og støtte for sine tankemodeller på ulike måter, for eksempel gjennom modellering, forsterking, respons, instruksjon, spørsmålsstilling og kognitiv strukturering (Tharp og Gallimore, 1988). Særlig Vygotskys begrep om den proksimale utviklingssonen (Vygotsky, 1978) og hans påpekning av sammenhengen mellom språk og tanke (Vygotsky, 2001) danner grunnlaget for forståelsen av veiledningens betydning i læringsprosessen. Laila Aase. Mappe - læringsprosess og vurderingsform(2005)

SPRÅKMAPPE Bygger på prinsippet om mappevurdering Inneholder dokumentasjon på elevens ferdigheter og kunnskaper formell kompetanse: kopier av attester, vitnemål og eksamensbevis Elevproduksjon: tekster, kommentarer, innspillinger (lyd, video), prosjektoppgaver, rapporter Kan være helt eller delvis digital Velger å fokusere å digitale varianter

Hva er mappe og mappevurdering? Mappe – en samling elevarbeider Inneholder Læringsmål Egne arbeider Respons( fra lærer, medelev, egenvurdering?) Arbeidsmappe/ samlemappe Stor variasjon av sjanger, lengde og ferdighetsgrad Presentasjonsmappe/ vurderingsmappe Tydelige utvalgskriterier og vurderingskriterier Mappevurdering – en vurdering av elevarbeidene som ligger i mappa Uformell / formell Formativ/ summativ? Egenvurdering som fast del av hvert mappebidrag? Olga Dysthe.Innføring i mappevurdering (2005)

Ulike former for mapper papirbaserte eller digitale Tverrfaglig mappe Fagmappe Tema/ prosjektmappe Innleveringsmappe Læringsmapper Kompetansemappe  Vurderingsmappe  Presentasjonsmappe  Tema/ prosjektmappe Mapper i fremmedspråk basert på ELF skiller seg ut ved at de bygger på detaljerte, kontekstuavhengige nivåbeskrivelser av språkkompetanser og dermed felles kvalitetskriterier for vurdering. Innleveringsmappe (innleveringer med frister) Læringsmapper (faglig arbeid gjort over en periode) Kompetansemappe (egen mappe for å vise kompetanse) Vurderingsmappe (summativ vurdering som hovedmål) Presentasjonsmappe (eleven presenterer de ulike arbeidene sine – for eksempel for sensor) Olga Dysthe. Innføring i mappevurdering(2005)

Digitale mapper Class Fronter/ Its Learning Blogg Wikispaces Andre?

Hvorfor bruke mapper? I ”Formål og bruk av mapper må alltid diskuteres i lys av skolens pedagogiske plattform”( Olga Dysthe) Min erfaring Læring Vurdering Læring og vurdering Hovedformålet må komme tydelig fram. Gjør det det?! Min erfaring er at skolen ikke har noen tydelig pedagogisk visjon/ plattform. Skulle jeg bruke mapper ville det vært initiert av meg og med begrunnelse i mitt behov for å synliggjøre elevproduksjon og elevvurdering Olga Dysthe. Innføring i mappevurdering (2005)

Hvorfor bruke mapper? II Følgende overordnede begrunnelser for innføring av mapper i skolen er vanlig: • fremme faglig kvalitet og kontinuitet i læringsarbeidet • fremme elevenes motivasjon for læring og kunnskap om egen utvikling • gi et bedre vurderingsgrunnlag enn prøver • tydeliggjøre sammenhengen mellom oppgaver, arbeidsinnsats, veiledning, kriterier, vurderingsmåter og læringsutbytte  Olga Dysthe. Innføring i mappevurdering(2005)

Hvorfor mappevurdering? Gjøre eleven til en aktør i læringsprosessen Bevisstgjøre læring i forhold til læreplanens kompetansekrav Bli mer bevisst på hvordan de kan lære Krever en bevisst holdning til læreprosesser som fører fram til produktet. Kompetansevurdering som sluttvurdering  

Mine kilder: Fremmedspråksenteret Skolenettet CEF - ELP Olga Dysthe Grunnlagsdokumenter Skolenettet CEF - ELP Olga Dysthe