Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Læreplan for forsøk med fremmedspråk på 6. og 7. trinn

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Læreplan for forsøk med fremmedspråk på 6. og 7. trinn"— Utskrift av presentasjonen:

1 Læreplan for forsøk med fremmedspråk på 6. og 7. trinn
Heike Speitz, Dr.phil. Telemarksforsking-Notodden

2 Faget fremmedspråk på 6.-7. trinn
Faget skal legge grunnlag for og motivere til videre fremmedspråklæring, skal være aktivitetsrettet og bidra til positive holdninger til flerspråklighet. (fra oppdragsbrevet)

3 Faget fremmedspråk på 6.-7. trinn
Faget skal legge grunnlag for og motivere til videre fremmedspråklæring, skal være aktivitetsrettet og bidra til positive holdninger til flerspråklighet. (fra oppdragsbrevet)

4 Faget fremmedspråk på 6.-7. trinn
Faget skal legge grunnlag for og motivere til videre fremmedspråklæring, skal være aktivitetsrettet og bidra til positive holdninger til flerspråklighet. (fra oppdragsbrevet)

5 Faget fremmedspråk på 6.-7. trinn
Faget skal legge grunnlag for og motivere til videre fremmedspråklæring, skal være aktivitetsrettet og bidra til positive holdninger til flerspråklighet. (fra oppdragsbrevet) Ikke sitte stille? Klippe og lime? PRAKTISK TILNÆRMING! (eks. matematikk i skolegården)

6 Faget fremmedspråk på 6.-7. trinn
Faget skal legge grunnlag for og motivere til videre fremmedspråklæring, skal være aktivitetsrettet og bidra til positive holdninger til flerspråklighet. (fra oppdragsbrevet) Hva er flerspråklighet?

7 Flerspråklighet innebærer
at læring av et nytt språk ikke hver gang begynner ”på nullpunktet”, men at eksisterende språkkunnskaper utvides gjennom hvert nye språk at det ikke er et mål i seg selv å oppnå ”near nativeness” i ethvert nytt språk at kompetansenivået og språkprofilen kan variere mellom språkene man lærer.

8 Føringer Læreplanen bør utformes slik at skolene står fritt til å gi opplæring enten i ett bestemt fremmedspråk eller gi smakebiter på flere fremmedspråk. Læreplanen bør utformes slik at elever som har deltatt i forsøket kan følge fastsatt læreplan i fremmedspråk på ungdomstrinnet.

9 Føringer (forts.) Læreplanen bør knyttes til den norske utgaven av Den europeiske språkpermen for aldersgruppen 6-12 år. … vurdere tilrettelegging for bruk av digitale verktøy og sosiale medier som er hensiktsmessige for tidlig språklæring. … vurdere om kompetansemål kan utformes slik at de kan knyttes til kompetansemål i andre fag og derved muliggjøre en CLIL-tilnærming i deler av undervisningen.

10 Litt historikk Engelsk fra 1. (og senest 3.) trinn siden 1997
Language Education Policy Profile – Norway (sitert i St.meld. 30 ( )): The age factor. It can also be argued, that to begin teaching and learning a language at age 14 is ill-advised, especially when the first foreign language has been introduced very early at age 6. Students feel inhibitions, are frustrated by the limitations of beginner language, and do not apply themselves to developing a cumulative knowledge of language. They may also feel frustration at the difference between their competence in English and in the Second Foreign Language at an age – approximately 14–16 – when they wish to talk about significant issues in their lives, and in their own and other societies. Det har med andre ord vært tydelig at 2. fremmedspråk i høy grad har blitt ”hengende etter” i prosessen med å framskynde fremmedspråkopplæringen. Erfaringer fra det første tidlig start prosjektet ( ) (jf. Speitz, Simonsen, Streitlien 2007) Utviklingen i andre land

11 Europarådet Det europeiske rammeverket for språk: læring, undervisning, vurdering (Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment) (2001) Den europeiske språkpermen (European Language Portfolio, ELP/PEL)

12 “Rammeverket” (2001) Felles europeisk nivåbeskrivelse
Stor vekt på kommunikasjon Flerspråklighet Læring, undervisning, vurdering Europarådet har i mange år forsket på språklæring, undervisning og vurdering i Europa Kommunikasjon Å bruke språket for å kommunisere. Kommunikasjon skjer gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig samhandling med bruk av hensiktsmessige kommunikasjonsstrategier. Historien: Nivå beskrivelsen fra 70-tallet – ”kommunikativ kompetanse R94 – hovedområdene ”språklæring” og ”kommunikasjon” i Kunnskapsløftet- nasjonale prøver og nå Språkpermene. 2003 en rapport om fremmedspråkopplæringen i Norge, foreslo en helhetlig fremmedspråklig politikk med utgangspunkt i Rammeverket (2001) – utgangspunktet for læreplanene i engelsk og fremmedspråk

13 Fem ferdigheter: lytting, lesing, muntlig samhandling, muntlig produksjon, skriving

14 ”Jeg kan …”

15 Forsøkslæreplanen 6.-7. trinn
Kulturmøter Kommunikasjon (Introduksjonsmodell) Kommunikasjon (Progresjonsmodell) Språk og språklæring

16 Språk og språklæring Bli bevisst egne språk og språkene rundt oss
Lesing og lytting er nøkkelen til opplevelser med nye språk Utvikle bevissthet om ulike læringsstrategier på tvers av elevenes språk Strategier for lytting, lesing, muntlig produksjon og muntlig samhandling (samtaler på norsk eller samisk) Kommentar: ikke skrivestrategier

17 Forsøkslæreplanen 6.-7. trinn
Kommunikasjon (Introduksjonsmodell) Kommunikasjon (Progresjonsmodell) Språk og språklæring

18 Hovedområdet Kommunikasjon
”Wann hast du Geburtstag”? Bli kjent med ett eller flere språk Bruke språk i kommunikative situasjoner Ordforråd Språk utvikles bl.a. gjennom lek, opplevelse, læring, tenking, formidling og samhandling Nye medier og bruk av språk på tvers av fag og emner Lage sin egen (flerspråklig?) ordbok Synge på fransk, lage mat, mattetime på tysk, gym på spansk

19 Kompetansemål - kommunikasjon
Introduksjonsmodell Progresjonsmodell felles kompetansemål (6) kompetansemål med forskjellig progresjon (5) --- ekstra kompetansemål (2)

20 ”Auf Wiedersehen, alle die …”
Felles kompetansemål bruke språkets/språkenes alfabet og tegn hilse, takke og presentere seg forstå og bruke de mest vanlige høflighetsuttrykkene stille enkle sprøsmål og svare på enkle, muntlige spørsmål forstå og bruke betegnelser på ukedager, måneder og årstidene forstå enkle instruksjoner ”Auf Wiedersehen, alle die …”

21 Kompetansemål – forskjellig progresjon
Introduksjonsmodell Progresjonsmodell forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og interesser forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk knyttet til dagligliv, fritid og egne interesser forstå og bruke noen tall i praktiske situasjoner forstå og bruke tall i praktiske situasjoner lese og forstå hovedinnholdet i korte tekster om kjente emner lese og forstå hovedinnholdet i tekster om kjente emner skrive ord, uttrykk og enkle setninger skrive korte beskjeder og setninger som beskriver, forteller og spør kombinere ord, lyd og bilde manuelt og ved hjelp av digitale verktøy lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde manuelt og ved hjelp av digitale verktøy

22 Ekstra kompetansemål – ett språk
forstå hovedinnholdet i enkle muntlige framstillinger om kjente emner delta i dagligdagse samtalesituasjoner

23 Forsøkslæreplanen 6.-7. trinn
Kulturmøter Kommunikasjon (Introduksjonsmodell) Kommunikasjon (Progresjonsmodell) Språk og språklæring

24 Kulturmøter Samtale om egne kulturelle og interkulturelle erfaringer
Utforske noen sider ved hverdagsliv, tradisjoner og skikker i ett eller flere land eller kulturer Oppleve og ta del i målspråkområders kultur gjennom bruk av tekst, bilde, film eller musikk Bruke digitale verktøy til samarbeid og møte med autentisk språk

25 LYKKE TIL!


Laste ned ppt "Læreplan for forsøk med fremmedspråk på 6. og 7. trinn"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google