Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Innføringsprosjektet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Innføringsprosjektet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Innføringsprosjektet
DEN EUROPEISKE SPRÅKPERMEN Innføringsprosjektet 2006–08 – ekspertlærer – © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

2 ”Hvor mange språk kan du?”
Språkpermen er et dokumentasjonsverktøy … og et didaktisk verktøy © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

3 Europarådet og Rammeverket
© Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

4 Europarådet Opprettet i 1948 46 medlemsland (per 2006)
Moderorganisasjon til Det europeiske Språksenteret i Graz ( Kilde: © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

5 “Rammeverket” (2001) Felles europeisk nivåbeskrivelse
Letter egenvurdering Stor vekt på kommunikasjon Flerspråklighet! © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

6 Nivåene i Rammeverket C2 Mastery / Full mestring C1
Effective Operational Proficiency / Effektiv språkbruk B2 Vantage/Oversikt B1 Threshold/Terskel A2 Waystage/Underveis A1 Breakthrough/Gjennombrudd Spørsmål: Når tror dere at arbeidet begynte?? © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

7 Min språkprofil A1 A2 B1 B2 C1 C2 Lytting Lesing Muntlig produksjon
Muntlig samhandling Skriving © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

8 Morsmål: norsk (bokmål)
Min språkprofil Morsmål: norsk (bokmål) FRANSK A1 A2 B1 B2 C1 C2 Lytting Lesing Muntlig produksjon Muntlig samhandling Skriving ENGELSK A1 A2 B1 B2 C1 C2 Lytting Lesing Muntlig produksjon Muntlig samhandling Skriving TYSK A1 A2 B1 B2 C1 C2 Lytting Lesing Muntlig produksjon Muntlig samhandling Skriving SPANSK A1 A2 B1 B2 C1 C2 Lytting Lesing Muntlig produksjon Muntlig samhandling Skriving NYNORSK A1 A2 B1 B2 C1 C2 Lytting Lesing Muntlig produksjon Muntlig samhandling Skriving SV, DA A1 A2 B1 B2 C1 C2 Lytting Lesing Muntlig produksjon Muntlig samhandling Skriving © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

9 ”Hvor mange språk kan du?”
10 minutter ”Hvor mange språk kan du?” Bruk ”Skjema for egenvurdering” til å fylle ut ”Min språkprofil”. Det tar litt tid før en blir kjent med nivåene – det er greit hvis du er litt usikker. Diskuter med naboen og velg det nivået du tror passer best. © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

10 Fra Rammeverket til Språkpermen
ELP Språk- permen Det europeiske rammeverket for språk Bergen ‘Can-do’ project Tidligere læreplaner i fremmedspråk (R94, L97) Læreplaner fra andre land Nye læreplaner i engelsk og “fremmedspråk” © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

11 Språkpermen © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

12 Elevenes første møte med Språkpermen
10 minutter Elevenes første møte med Språkpermen Skum fort gjennom sidene i Språkpermen sammen med personen ved siden av deg. Bli enige om hvilke(n) side(r) dere intuitivt ville ha valgt å begynne med. © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

13 Innholdet i Språkpermen
Å K A S P R Å K B I O G A F S P R Å K M A E © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

14 Hva kan vi oppnå ved å bruke Språkpermen?
© Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

15 Språkpermens målsettinger
1: stimulere til refleksjon om egen læring © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

16 Språkpermens målsettinger
2: stimulere til refleksjon omkring interkulturelle aspekter © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

17 Språkpermens målsettinger
3: stimulere til utvikling og bevisst utnyttelse av flerspråklighet MANGESPRÅKLIGHET (“MULTILINGUALISM”) ENGELSK TYSK FRANSK JAPANSK SPANSK FINSK © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

18 Språkpermens målsettinger
3: stimulere til utvikling og bevisst utnyttelse av flerspråklighet ENGELSK JAPANSK SPANSK FINSK TYSK FRANSK FLERSPRÅKLIGHET (“PLURILINGUALISM”) © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

19 Språkpermens målsettinger
4: tydeliggjøre språklæringsprosessen © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

20 Språkpermens målsettinger
5: stimulere til elevautonomi og livslang læring av språk Elev Lærer © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

21 Språkpermens målsettinger
6: dokumentere språkkompetanse etter en felles europeisk mal © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

22 Hvordan bruke Språkpermen?
© Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

23 Bruk målspråket så mye som mulig – også i arbeidet med Språkpermen
Arbeid med Språkpermen Bruk målspråket så mye som mulig – også i arbeidet med Språkpermen © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

24 Vær forberedt på å presentere personen(e) i plenum etterpå.
Eksempel: Bruk spørsmålene på siden ”Mine språk” på s. 9 og språkprofilen på s. 5 til å lage et lite intervju – på fremmedspråket – med personen(e) ved siden av deg. Vær forberedt på å presentere personen(e) i plenum etterpå. © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

25 Strategier, ”Min språklæring” m.m.
Arbeid med Språkpermen Strategier, ”Min språklæring” m.m. © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

26 Strategier Hvilke ”strategier” bruker du for å snakke med noen på et annet språk? © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

27 © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

28 Hvilke av strategiene vet du / tror du at elevene dine bruker?
10 minutter Hvilke av strategiene vet du / tror du at elevene dine bruker? Hvilke andre strategier bruker du? Hvordan vil du jobbe med strategisidene? © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

29 Arbeid med Språkpermen
Kjenne sin kompetanse → egne mål → styre eget arbeid → vurdere eget arbeid → nye mål © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

30 ? ? ? ? Sjekklister Sjekklister Beskrivelse av nivåene i Rammeverket
Global skala Skjema for egenvurdering Sjekklister Sjekklister ? ? ? ? © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

31 Et eksempel på detaljerte ”jeg kan”-utsagn
Målrelatert plan – lærer: ”Jeg kan fortelle om meg selv” Jeg kan fortelle hva jeg heter. Jeg kan fortelle hvor gammel jeg er. Jeg kan fortelle hvor jeg bor. Jeg kan fortelle hva jeg har på meg. Jeg kan fortelle hva jeg liker. Jeg kan fortelle når jeg gjør forskjellige ting. Jeg kan bruke artikler og adjektiv. Jeg kan bruke en del regelmessige verb i presens. Jeg kan fortelle om en person jeg har valgt. Målrelatert plan – elev: ”Jeg kan fortelle om familien min” Jeg kan fortelle at jeg har søsken. Jeg kan beskrive mine søsken. Jeg kan fortelle hva de gjør. Jeg kan fargene. Jeg kan si ordet ”sykkel”. Jeg kan si hva vi spiser og drikker. © Inger Landseth, Brundalen vgs © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

32 Lag grupper på 3–4 personer.
8 minutter Lag grupper på 3–4 personer. Velg et utsagn fra sjekklisten for muntlig produksjon A2. Forsøk å lage enda mer detaljerte ”jeg kan”-beskrivelser. Gjør dette det lettere for elevene å arbeide selvstendig? © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

33 Dokumentasjon av kompetanse i Språkmappen
Arbeid med Språkpermen Dokumentasjon av kompetanse i Språkmappen © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

34 Tekster jeg har valgt å lese
Språkmappe Produkt- orientert mappe Prosess- orientert mappe Tekster jeg har valgt å lese Kilde/tekst …………....…………… Emne/sjanger ………………………… Innhold Dato Skriv en logg og beskriv hvordan du har jobbet med å lese og forstå teksten. Legg ved teksten som dokumentasjon hvis den ikke er hentet fra læreboken vår. I tillegg skal du legge ved gloseliste som viser hvilke ord du har lært for å kunne forstå/gjenfortelle teksten. .…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. © Liv Handal Eksempel: © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

35 Språkmappe Produkt- orientert mappe Prosess- orientert mappe Eksempel:
© Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

36 Tominutterstale Lag grupper på 2 personer.
Velg et utsagn fra sjekklisten for muntlig produksjon B1. Ha en monolog i 2 minutter når klokken begynner å gå. © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

37 2 min Tominutterstale 1 2 © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

38 Tominutterstale Kryss av i sjekklisten for hvor godt du selv mener at du klarte dette. Sjekk om partneren din er enig. © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

39 Innføringsprosjektet
Styringsgruppe Prosjektleder Prosjektgruppe Ekspert- lærer Ekspert- lærer Using the teachers who took part in developing and piloting the ELP. The target schools will increase in number; possibility for new expert We have made an ”official” PowerPoint presentation for the expert teachers to use. Criteria participant schools/classes: the pupils involved use their ELP for all languages learned. All language teachers involved. Ekspert- lærer Ekspert- lærer Ekspert- lærer Ekspert- lærer Skoler/klasser © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

40 Andre norske språkpermer
© Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

41 © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

42 © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

43 Noen internett- ressurser
© Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

44 Elektronisk ELP http://www.eelp.org/eportfolio/index.html
© Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

45 © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

46 © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

47 © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

48 © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

49 © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge


Laste ned ppt "Innføringsprosjektet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google