Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertCarsten Petersen Endret for 9 år siden
1
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1
2
Sammenhenger Læreplanen L06 Nasjonale prøver Språkpermene Vurdering NY Hvordan kan læreren utvikle egenvurdering hos elevene? Delmål sjangerforståelse vurderingskriterier 2 Europarådet Bologna, Lisboa prosessene Organisation for Economic Co- operation and Development OECD Language Educational Policy Profile for Norway 2004
3
Affektive filtre - motivasjon Mestring +6 5 -4 - -3 - - -2 - - - -1 No, you can’t– Yes, we can – Yes, you can - Yes, I can 100 år 3 6 ++++++ 5+++++ 4++++ 3+++ 2++ 1+
4
Kommunikasjon – bruk av språket Eleven må skrive, snakke, lese og lytte På et visst språklig nivå vil språkproduksjonen preges av språklig eksperimentering og dermed oppstår feil som må betraktes som tegn på fremgang. (Europarådet: Brian North 2007) 4 B1 – eleven (YF engelsk, Nivå 2 fremmedspråk)
5
Metakognisjon – faglig refleksjon Innsats Skal ikke vurderes med karakter Ingen innsats - ingen karakter Innsats - karakter bestått Slapp innsats - trekk i karakter Kompetanse I can do-kompetansemål Accountability- nasjonale prøver etc. Employability - hva etterspøres Hvor mye vil du? - Hva kan jeg? 40 år 5
6
Metakognisjon - egenvurdering At the end of the day, all that matters educationally is self- assessment. (…) In terms of a specific agenda for assessment and learning, nothing has a higher place than ensuring the development of students' abilities to self assess. (David Boud 1998) 6 3
7
Endring av tradisjoner Tilpasset opplæring Synliggjøre planlegging Utvikle mål og vurderingskriterier sammen med elevene Ansvarliggjøre eleven i arbeidet Vurderingsmønster sjekke dag for dag, måned, termin, kurs Sette deg mål - vite hvordan du kan nå målene - vurdere din egen måloppnåelse 7
8
Et eksempel Norwenglish.com 8
9
Motivasjon en pris man betaler? ” Lærere som inviterer elever inn i en interessant og utfordrende prosess, har større sjanse for å vekke indre motivasjon (dybdelæring). Vurderingsformer som fokuserer på fremtidig læring er et motivasjonsfremmende redskap.” Alle må oppleve: Å ha reelle mål Mestring Suksess Å komme videre Bli satt krav til Bli trodd på 9 “Jo mer attraktivt målet er, jo høyere pris er vi villige til å betale” Kari Smith; Norsk Pedagogisk Tidskrift 2007 nr2
10
Veien videre Lage delmål sammen med elevene Arbeide med sjangere i faget Beskrive generell kompetanse i faget 10
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.