Bergen kommune Prosjektbarnehager Sidsel Hadler-Olsen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Språk og sosialisering
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kompetente barn og unge
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Introduksjoner, inspirasjoner og informasjoner… Kan introduksjoner være informative og inspirerende? Kan inspirasjoner være introduserende og informative?
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Evaluering av november på Blå avdeling:
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
 Lovpålagt organ  Godkjenne årsplan  Gjennomgang av brukerundersøkelse  Høringer fra kommunaldirektøren  Status økonomi  Saker fra foresatte 
"God bagasje på livets reise."
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Etikk i pedagogisk arbeid
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Barnehagens samfunnsmandat
BARNAS BARNEVERN 2020.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
De yngste barna i barnehagen
Deltakende læring.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kompetanse for mangfold
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Observasjon og kartlegging av barns språk
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ KLØVER- OG LYNGHUMLENE
Oktobernytt Nå er virkelig høsten her med alt av vær som det kan tilby! Barna får mange ulike erfaringer med været gjennom at vi går ut hver dag- uansett.
Pedagogisk dokumentasjon
Oppstart i barnehagen.
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Bergen kommune Prosjektbarnehager Sidsel Hadler-Olsen Barns medvirkning Bergen kommune Prosjektbarnehager Sidsel Hadler-Olsen

Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009 Plan for dagen Innledning Tidligere FoU prosjekt om Demokrati i skole og barnehage FoU-prosjekt om Barns medvirkning ”Ord og Handling” (2006-2009) (Ada Freng og Sidsel Hadler-Olsen) Om de voksnes rolle og barns måte å uttrykke seg på Video klipp Dialogspill Video: ”Democracy Day” (2001) Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009

Prosjektbarnehagene tilbys Innføring i prosjektarbeid Faglig påfyll innenfor det valgte fagområdet Drahjelp Tilrettelegging underveis Arenaer for erfaringsutveksling Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009

Prosjektutvikling: Barns medvirkning Barnehagen skal være en lærende organisasjon Kvalitetsutvikling i barnehagen innebærer en stadig utvikling av personalets kompetanse Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009

Tidligere internasjonale prosjekt om demokrati DIPSIE (Democracy In Primary Schools In Europe) (Video) DAK (Democracy and Attitudes in Kindergartens) (Video klipp) Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009

Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009 Demokrati som en verdi ”Official policy documents and curriculum guidelines in the Nordic countries acknowledge a central expectation that preschools and schools will exemplify democratic principles and that children will be active participants in these democratic environments” (From Nordic Childhoods and Early Education) Referred to by Peter Moss at a conference in Oslo Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009

Demokrati i barnehagen ”Democracy is a way of life controlled by a working faith in the possibilities of human nature.. (and) faith in the capacity of human beings for intelligent judgement and action if proper conditions are furnished”, (John Dewey, Creative Democracy) Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009

”Ord og handling” Barns medvirkning i barnehagen Målsetning: Bidra til å utvikle kunnskap om demokrati og medvirkning i barnehagen sammen med barnehagepersonalet Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009

Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009 Aktualitet Ny lov om barnehager, 2006 §3 om barns rett til medvirkning Ny Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, 2006 Kap. 1.5: Barns deltakelse Har det pedagogiske arbeidet i barnehagen endret seg på grunn av den nye paragrafen? Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009

Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009 Arbeidsmåter Eks.: Samarbeid med en privat barnehage (1 år) Observasjon av daglig liv i barnehagen Tilstedeværelse ved filosofiske samtaler med barn og personale Samtaler med personalet Deltakelse i møter Samtaler med 4 lærerutdannere i Trondheim, Tønsberg og Oslo (2007) Samtaler med 11 styrere/daglige ledere i barnehager i Bergen (2007/08) Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009

Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009 Samtaletema Medvirkning Pedagogisk arbeid med barn Individets rett og fellesskapet Førskolelærerutdanning og barnehagen Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009

Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009 Medvirkning Hvilket innhold har dette begrepet i din barnehage? Kan du si noe om forståelsen av barns rett til medvirkning har endret seg blant personalet siden den nye paragrafen kom? Vil du si at den nye paragrafen bekrefter en tradisjon i barnehagen, eller krever den nytenkning? Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009

Pedagogisk arbeid med barn Kan en si at medvirkningsparagrafen har påvirket det pedagogiske arbeidet med barna? Hvordan deltar barna i arbeid med planlegging og vurdering i barnehagen? Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009

Individets rett og fellesskapet Hva kreves for å finne en god balanse mellom det enkelte barn og de ulike fellesskapene som finnes i barnehagen? Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009

Førskolelærerutdanningen og barnehagen Hva er de tydeligste endringene i barnehagen og hvordan mener du utdanningen bør møte disse? (Særlig med tanke på å utvikle forståelse for medvirkningsparagrafen) Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009

Hva sa barnehagelederne om barns medvirkning? Barnehagene arbeider ulikt med temaet Noen bhg: Deltakere i utviklingsprosjekt om medvirkning i regi av Bergen kommune Noen planlegger mer direkte ut fra §3 i barnehageloven Noen fortsetter og videreutvikler tidligere praksis Ikke så mye fokus på at det er noe nytt, men sterkt fokus på voksnes grunnleggende holdninger i det som paragrafen rommer ”Den dype forståelsen” – Refleksjonsrunder ”Å forstå barns læring for å kunne gjennomføre barns medvirkning” Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009

Noen kommentarer fra samtalene Daglige ledere Utsagn 2006/07: ”Hvordan lage planer som viser barns medvirkning? Vi blir aldri bedre enn det barna viser oss. Planene og tankene skal ligne på virkeligheten. Innredning av barnehagen, utforming av rom og barns medvirkning – må være mulig.” Utsagn 2008/09: ”Medvirkningsarbeid med barn har fått betydning for forståelsen av medvirkning for voksne. Dette gjelder for hele organisasjonen – også for foreldre. Nyutdannede har for lite kunnskap om organisasjonen som helhet” ”Barnehagene må våge å velge fokus, det vil si våge å velge vekk.” ”Vi må bli flinkere til å ordlegge oss og minne barna på at vi vil ta/har tatt hensyn til det de har sagt når vi arbeider med ny årsplan.” Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009

Medvirkning - Hva betyr ordet i din barnehage? ”Fra en teknisk forståelse til mer aktiv lytting”: Fra å spørre barna om: ”Hva vil du ha til middag i dag”? ”Hvor vil du gå på tur i dag”? Til å finne ut mer om hvert enkelt barns liv og aktiviteter i barnehagehverdagen Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009

Har paragrafen om barns medvirkning forandret hverdagen i barnehagen? Utsagn 2008 Ja – til en viss grad! Vi har startet med å diskutere ordet ”medvirkning” De voksnes holdninger De voksne er blitt mer bevisste i forhold til medvirkning Mer aktiv lytting De voksne mer villige til å la barna prøve ut det de ønsker å gjøre Barna blir oftere inkludert i avgjørende spørsmål Barna får mer innflytelse i hverdagen Lek – Vennskap - Humor Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009

Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009 Har paragrafen om barns medvirkning forandret hverdagen i barnehagen? (forts.) Dilemma: Flere små barn i barnehagen: Barn i alderen 7-8 måneder: Hva slags medvirkning trenger de? De eldste barna får mer frihet og ansvar – de blir sluppet litt mer ”løs” Barns medvirkning tar tid – men vi kan få mer tid ved å lytte mer til hva barna virkelig ønsker Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009

Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009 Individ – fellesskap Utsagn 2008: Mer fokus på: Empati Hvert enkelt barns rettigheter Inkludering og ekskludering av barn Vi må ta og gi Først fokus på enkeltbarn – så gruppen Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009

Førskolelærerutdanningen og barnehagen Utsagn 2008: Mer fokus på læring Mer fokus på kritisk tenkning og refleksjon Lær studentene å lytte til sine barn Ha fokus på flerkulturelle barn og ”Hva vet vi om holdningen til barns medvirkning i andre kulturer?” Ta vare på barnehagens tradisjoner samtidig som nye tanker og tradisjoner blir innført Barns medvirkning må være en del av alle fag Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009

Noen kommentarer fra samtalene Lærerutdannere Utsagn 2006/07 Mottakelsen av lovjustering og ny rammeplan i barnehagene vil ha stor betydning for barnehagekvaliteten i årene framover” ”Beredskap for endring i utdanningen: Ballast i idehistorie/filosofi for å forstå hvorfor bølgene kommer” ”5-åringer som veiledere for studenter: Barna er med i studentvurderingen: Spørre ungene først – så de voksne.” ”Den gode stolen” ”Utfordring: De voksne må være overbevist om at dette er viktig. Barnehagen må finne sin egen vei” ”Kompetente barn i kompetansesamfunnet” Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009

Hvordan uttrykker små barn sitt syn og sine følelser? Kroppsspråk Ord Mimikk Følelsesmessige uttrykk Kunstneriske uttrykk Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009

Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009 Den voksnes rolle Lytte til barna Tolke barnas kroppsspråk Observere barnas handlinger og aktiviteter Tillate ulike meninger hos barna Sidsel Hadler-Olsen - Bergen kommune 20.01.2009