SPRÅKLIG UTVIKLING. Begrepsutvikling  Begrepsinnhold  Symbol/ord.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Hvordan intervjue en forsker?
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Rolighetsmoen barnehage
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Om å skrive om litterære tekster
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Forskjeller på tale og skrift
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Avdeling for sosionomutdanning
12 Reflekterende lesing.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
-ikke bare for zippylæreren…
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Skriving i begynneropplæringa
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Deltakende læring.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Ingvild Aas Grove 1 Helhetlig språklæring v/ Ingvild Aas Grove innhold form bruk.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Kapittel 14: Tale og lytte
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

SPRÅKLIG UTVIKLING. Begrepsutvikling  Begrepsinnhold  Symbol/ord.  Definere språk. Et strukturert system av talelyder: brukt til å beskrive ting, hendelser og prosesser. Språk utvikles i samspill med andre.  Språkets funksjoner: Språkevnen er unik for mennesket, og forbindelsesleddet for andre mennesker. Språk er et verktøy for å oppnå noe, og for å vise hvem vi er (hele personligheten)  Språk kan være:  dirigerende spørrende fortellende forklarende late – som – om   Språk er knyttet til identitet og selvfølelse. Å mestre språk er en forutsetning for et godt samspill med andre mennesker. Barn med språkvansker kan ofte bli utestengt fra lek.

Hva vil det si å mestre språket?   forstå det som blir sagt bruke språket uttrykke det som er relevant for å situasjonen (holde seg til tema)  NB! = KOMMUNIKATIV KOMPETANSE: Å forstå innholdet og bidra til å videreutvikle samtalen. Språk er identitet. For å lære fremmedspråk, må du beherske ditt eget morsmål.

Noen trekk fra språkutviklingen til barn. Begynnende språkutvikling – starter med gråt:   blikk kontakt gester mimikk smil Tur-taking: tar tur med å ”snakke” /lyder. Samspillet er basert på en veksling mellom utspill og respons. 1 år: Ett ords setninger. Et ord kan bety flere ting. (må ofte gjette hva barnet mener) 2 år: Kombinerer to ord/to ords setninger. (meg mamma osv.) Voksne utvider setningen. Overtolkning.

2-3 års alder og fram til 5 års alder:   ordforrådet vokser setningene blir mer sammensatte fastere ordrekke begynner å forstå grammatikalske regler språket ligner nå mer på voksnes språk bøyning avverb utprøves (gådde – gikk) prøver ut flertallsendelser (en mus – flere ”muser”) er regelsøkende eksperimenterer m/språket – voksne må ikke le Innen barnet når skolealder, så har de tilegnet seg viktige språkprinsipper. (form/innhold) Man fortsetter å utvikle ordforråd. Uttrykker seg på stadig mer nyanserte måter. Varierer språket. Kan etter hvert forstå ordspill og tvetydigheter. 6 åring er i besittelse av 6000- 10.000 ord

Språklig stimulering.   Voksne er språkmodeller - skal stimulere barns språk. Viktig at vi snakker: med barn (dialog – utveksle tanker og følelser) og ikke til barn. (gir beskjeder/irettesetter) Dialog fremmer språkutvikling - likeverdige samtalepartnere. Har man tid og muligheter for å samtale? Motivere barn til å samtale: tillit kontakt engasjement = Meningsfylte samtaler interesse

Språkets betydning for læring Språk og ulike typer språk Språk er symboler som er kjent for og blir forstått av de som kommuniserer Ulike typer språk er verbalt, nonverbalt og bilder og skriftlig ( tall, bokstaver, ord)

Språkets betydning for læring Språkets betydning i kommunikasjon Språk og atferd – utvikling av atferdsvansker Språkets betydning for samspill Språkets betydning i formidling og for å forstå

Språkets betydning for læring Språk som støtte i inkludering - for å være en del av fellesskapet for å delta i fellesskapet - for å ha medansvar for fellesskapet

Språkets betydning for læring Språklig mestringskrav akademisk læring kommunikasjon for å formidle eller forstå intenderte bud samhandling og samarbeid

Språkets betydning for læring Språket som støtte i læringsprosessen For å formidle For å oppfatte det som formidles For å forstå det som formidles

Språkets betydning for læring Faser i læringsprosessen Oppmerksomhet og motivasjon Oppfattelse og forståelse Handling og bearbeiding av informasjon Dette innebærer at hvordan vi oppfatter og forstår kan påvirke hvordan vi handler for å lære

Språkets betydning for læring Sammenheng mellom språk og tanke Tanken kan styre språket - intensjonen bak det man ønsker å formidle Språket kan styre tanken - språket kan påvirke tanken gjennom bruk av språk kan nye tanker dukke opp Tanke og språk har således stor betydning for læring, og da særlig akademisk læring

Språkets betydning for læring Metakognisjon og betydning for læring ” Å forstå og reflektere over hvordan vi lærer” Bruk av språket som bevisstgjøring: ” Å snakke om hvordan vi lærer best for å bruke dette som utgangspunkt for vår læring”

Språkets betydning for læring Betydning av språklig og kognitiv kompetanse i læring Kompetanse innebærer kunnskaper og ferdigheter Språklig kompetanse Kognitiv kompetanse (tankevirksomhet) Metakognitiv kompetanse (å se sin egen rolle)

Språkets betydning for læring Språkets betydning i identitetsutvikling Språklige kompetanse gir grunnlag for å etablere gode samspillssituasjoner – tilhøringhet og verdsetting gode læringsbetingelser – forstå og anvende ny kunnskap

Språkets betydning for læring Språklige forutsetninger Grad av språklig kompetanse Stimuleringstiltak av språklig kompetanse Tidlig språkstimulering og livslang språkstimulering

Språkets betydning for læring Språkvansker og betydning for læring Kan utvikle lærevansker både generelle og spesifikke

Språkets betydning for læring Språkvansker og betydning for læring Når trenger vi å vite om språkvanskene? Hva trenger vi å vite om språkvanskene? Hva trenger vi å vite om lærevansker? Hva trenger vi å vite om generelle lærevansker? Hva trenger vi å vite om spesifikke lærevansker?

Språkets betydning for læring Forebyggende tiltak til lærevansker og språkvansker Aktivisering av passivt ordforråd Aktiviteter knyttet til forståelse av vanskelig ord og begreper i samtaler og tekst Aktiviteter som stimulerer til bruk av muntlig/skriftlig språk Aktiviteter som arbeider med forståelse av tekst Aktiviteter som fremmer hukommelse og forståelse Studietekniske aktiviteter Aktiviteter som stimulerer kognisjon-/metaskogisjon

Språkets betydning for læring Refleksjonsspørsmål Hvilken betydning har språket i læringsprossen ? Hvordan kan du/ dere arbeide aktivt med språklig stimulering underveis i innlæringen av ny kunnskap ?

SPRÅK OG TENKNING Språk : Størst betydning i Sosiokulturell læringsteori (Vygotsky) Språket utfordres i dag av en massiv billedverden (pos./ neg. ) Språkets hovedfunksjoner: Kommunikasjon Redskap for læring

BRUNER OM SPRÅK OG TENKNING Bruner: Ny kunnskap må passe inn i tidligere kunnskap Meningsfull læring Spiralprinsippet ”Learning by discovery Overføring av kunnskap til videre læring Struktur – Å forstå hvordan ting henger sammen Fra handling – via forestillinger – til bruk av språk (konkretisering – bilder – språklige formuleringer) ”FRA HÅND – ØYE – TIL FORSTAND” Språk og tenkning er uløselig knyttet til hverandre Språket gjør det mulig å tenke abstrakt, selvstendig og kritisk Skolen må derfor legge til rette for samtalesituasjoner

VYGOTSKY OM SPRÅK OG TENKNING Språket (talespråket) er selve bærebjelken i barnets intellektuelle utvikling Det gryende språket (at barn begynner å snakke med seg selv) er byggesteiner for tenkningen Egosentrisk tale: Barn snakker om det de selv gjør i sandkassa Voksne snakker med seg selv når de skal utføre kompliserte oppgaver Den egosentriske talen blir etter hvert taus Indre tale: Tale i form av språklig kodet tenkning. Dette er grunnlaget for refleksjon over egne handlinger og over seg selv TENKNING OG SPRÅK HENGER MED ANDRE ORD NØYE SAMMEN

VYGOTSKY OM SPRÅK OG TENKNING Pedagogisk praksis: Vektlegging av språklige aktiviteter mellom lærere og elever og elevene i mellom Samtalene og dialogene må være av høy kvalitet. Eleven må bruke språket aktivt i innlæringsprosessen BRUNER: VIKTIG Å KOMBINERE SPRÅK (TALE) OG BILDE Barnehagen R- 06: En massiv satsning på språk og språkstimulering (se plan)

Margareth Donaldson Hvorfor synes så mange barn at skolen er vanskelig? Barnets språk og tenkning er utadrettet mot tolkning av verden omkring seg I skolen er språk og tenkning innadrettet. En må velge hva som skal tolkes (ettertanke). Dette krever mye tid. Barnet må skaffe seg ny innsikt: SPRÅKLIG BEVISSTHET Talespråk – Skriftspråk – refleksjon Lesing er en viktig vei til tenkning. Språk er et sosialt fenomen og kan bare lærer i sosiale sammenhenger

Skolen Skolen legger stor vekt på skriftspråket Skriftspråket er tilstede overalt i hverdagen Skriftspråket er ikke naturlig, men menneskeskapt og kulturelt betinget Skriftelige budskap stiller større krav til presisjon enn i tale Lesing: Å flytte oppmerksomheten fra språklig innhold til språklig form

”THE GREAT DIVIDE” Hva er best for tenkningen? Skriftspråket eller talespråket? Antikken: Muntlig framføring vektlagt. Platon: Støtte i det skriftlige hemmer hukommelsen Nyere tid: Donaldson: Skriving en stimulans for tanken Motstand fra Vygotsky tilhengere Talespråket gir mer rom for dialog og sosialt samspill