Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kapittel 14: Tale og lytte

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kapittel 14: Tale og lytte"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kapittel 14: Tale og lytte
Tema vg1, kap 14

2 Å kunne uttrykke seg muntlig er en av de grunnleggende ferdighetene
Å kunne uttrykke seg muntlig i norsk er å ha evnen til å lytte og tale kunne vurdere elementene i en sammensatt talesituasjon 2 Tema vg1, kap 14

3 Læreplanen sier at du skal kunne
mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner og framføringer som aktør og tilhører bruke fagkunnskap fra ulike fag til å drøfte spørsmål knyttet til skole, samfunn og arbeidsliv kombinere muntlige, skriftlige, visuelle og auditive uttrykksformer i framføringer og presentasjoner bruke digitale verktøy til presentasjon og publisering av egne tekster 3 Tema vg1, kap 14

4 Hvilken rolle spiller publikum under en muntlig presentasjon?
Hva kan vi legge vekt på når vi skal vurdere foredrag og andre muntlige presentasjoner? Hvilken rolle spiller publikum under en muntlig presentasjon? 4 Tema vg1, kap 14

5 Vurdering av foredrag eller faglige presentasjoner
Gir framføringen inntrykk av å være godt forberedt? Er stoffet interessant, tankevekkende, lærerikt, morsomt? Er det lett å forstå resonnementene og hovedpoenget? Er framstillingsmåten variert? Blir det brukt relevante hjelpemidler? 5 Tema vg1, kap 14

6 Er det øyekontakt mellom den som framfører, og tilhørerne?
Blir ark med hovedmomenter og oversikt over hjelpelitteratur delt ut til dem som hører på? Holder framføringen seg innenfor avtalte tidsrammer? Er framføringen passe lang? Dersom utgangspunktet er en skrevet tekst (manuskript): Er framføringen fri og ledig i forhold til den skrevne teksten? Er det øyekontakt mellom den som framfører, og tilhørerne? We commend the speach by benandbarnet / Flicr Creative Commons 6 Tema vg1, kap 14

7 Støtter gester og mimikk opp under formidlingen?
Snakker den/de som framfører, passe fort, høyt og tydelig? Er stemmebruken variert? Støtter gester og mimikk opp under formidlingen? Ser den/de som framfører, ut til å være engasjert og like seg i formidlingssituasjonen? Hvordan blir tilbakemeldingen? Begynn med å beskrive det den som framfører, får til. 7 Tema vg1, kap 14

8 Hva kan en kreve av publikum?
Publikum bør lytte til det som blir framført, og de må la være å snakke, bla i bøker, sortere blyanter eller drive med andre ting følge godt med på det som blir sagt, og ha oppmerksomheten rettet mot den som snakker vise interesse for det som blir presentert 8 Tema vg1, kap 14

9 være innstilt på å lære noe
ikke komme med utrop eller kommentarer under framføringen notere spørsmål som kan stilles når foredraget eller presentasjonen er slutt tenke over hva som er godt ved framføringen, og hva som kan gjøres bedre ved senere framføringer 9 Tema vg1, kap 14

10 Bildeliste Side 1: Scanpix/Corbis/Bettmann
Side 9: Scanpix/Corbis/Bettmann 10 Tema Vg1, kap 14


Laste ned ppt "Kapittel 14: Tale og lytte"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google