Solveig-Alma Halaas Lyster Institutt for spesialpedagogikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
19 Leseproblemer, myter og misforståelser
Advertisements

2 Leseferdigheter og lesevaner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Solveig-Alma Halaas Lyster Institutt for spesialpedagogikk
Leseutviklingens språklige grunnlag
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Lesing på fremmedspråk
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Leselos Ordforråd/metakognisjon
En måte å lese Bibelen på
Dialogen som pedagogisk verktøy
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Lesestrategier og leseforståelse
STASJONSUNDERVISNING
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Om å skrive om litterære tekster
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Bergen
Analyser en sakprosatekst
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Den andre leseopplæringa
12 Reflekterende lesing.
Framtida nå – les og forstå!
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
- Leseopplæring når norsk er andrespråket
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Ved prosjektleder Gjertrud W. Kamstrup Norsk Regnesentral Presentasjon av prosjektet: Multifunk – Lesestøtte.
Saksliste Skolens mobbeplan Sosiale mål Trivselsundersøkelsen
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Lesing og lesestrategier
Lesing og minoritetselever
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Teorier om lesing LUB
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Lese- og skrivevansker
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Observasjon og kartlegging av barns språk
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Leseutvikling og læringsstrategier
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag
Utskrift av presentasjonen:

Solveig-Alma Halaas Lyster Institutt for spesialpedagogikk Å skape den gode leser Om automatisering av ordavkodingen, vokabulararbeid og utvikling av gode leseforståelsesstrategier Solveig-Alma Halaas Lyster Institutt for spesialpedagogikk

Lesing er søking etter mening God leseforståelse krever en aktiv leser som er i dialog med avsenderen (teksten) God leseforståelse krever at all oppmerksomhet rettes mot innholdet i en tekst God leseforståelse krever derfor at ordavkodingen er automatisert

Vi vet at fonologisk bevissthet og andre fonologiske ferdigheter påvirker ordavkodingen (Goswami & Bryant, 1990,Lundberg, Frost og Petersen, 1988) Vi vet at morfologisk bevissthet og kunnskap påvirker både ordavkodingen og leseforståelsen (Carlisle & Fleming, 2003; Lyster, 2002) Vi vet at prosesseringshastighet påvirker både ordavkoding og leseforståelse (Wolf, Bowers & Biddle, 2000) Vi vet at en lesers ordforråd, særlig det såkalte akademiske ordforråd, påvirker både ordavkoding og tekstforståelse (The National Reading Panel, 2000)

Vi vet at fonologisk bevissthetsarbeid er en viktig del av leseopplæringen –både før skolestart og parallelt med opplæringen og særlig for barn som kan komme til å streve med leseinnlæringen Vi vet at morfologisk bevissthetsarbeide kan styrke leseutviklingen og kanskje er slikt arbeid spesielt viktig for dyslektiske elever (Casalis, Séverine, Colé, Pascale, Sopo & Delphine, 2004, Elbro & Arnbak, 1996) Vi vet at systematisk arbeid med å utvikle elevenes ordforråd fremmer leseferdigheten Vi vet at ulike former for repetert lesing er en av de beste metoder som finnes for å skape leseflyt og et godt grunnlag for leseforståelse (Torgesen, Rashotte og Alexander, 2001) Vi vet at det er enklere for barn som møter et såkalt transparent skriftspråk å knekke skriftspråkets kode

Table 1.Hierarchical regression of pre-school linguistic and cognitive measures on reading comprehension grade 1 (N=240) Measure R Square R Square Change Sig.F Change Phonological Awareness .239 .000 Listening Comprehension .287 .048 Vocabulary (WISC-R) .316 .029 .002 Naming Speed .393 .077 Memory for Word Sequences .405 .012 .035

Table 2.Hierarchical regression of pre-school linguistic and cognitive measures on reading comprehension grade 2 (N=201) Measure R Square R Square Change Sig.F Change Phonological Awareness .208 .219 .000 Listening Comprehension .237 .071 Vocabulary (WISC-R) .307 .064 Naming Speed .370 .029 .003 Memory for Word Sequences .384 .001 .544

Table 3.Hierarchical regression of pre-school linguistic and cognitive measures on reading comprehension grade 6 (N=106) Measure R Square R Square Change Sig.F Change Phonological Awareness .184 .000 Listening Comprehension .289 .104 Vocabulary (WISC-R) .356 .068 .002 Naming Speed .363 .007 .303 Memory for Word Sequences .365 .582

Table 4.Hierarchical regression of pre-school linguistic and cognitive measures on reading comprehension grade 9 (N=180) Measure R Square R Square Change Sig.F Change Phonological Awareness .232 .000 Listening Comprehension .326 .094 Vocabulary (WISC-R) .344 .019 .027 Naming Speed .349 .005 .268 Memory for Word Sequences .397 .048

Sentrale dimensjoner i leseprosessen Fonembevissthet Avkoding Vokabularutvikling Leseflyt (blant annet gjennom identifisering av morfem) Forståelsesstrategier

Hva innebærer det å jobbe med leseforståelse?

KUNNSKAP OM ORD Gode lesere har et godt ordforråd Gode lesere kan ”gå inn i” nye ord og forstå dem mens de leser Gode lesere kan finne rotmorfem og andre deler av ord som støtter forståelsen av ordet Gode lesere bruker konteksten for støtte i ordforståelsen Gode lesere har et godt utviklet akademisk ordforråd (Se Corson, 1997 for sammenhengen mellom akademisk vokabular og leseforståelse hos minoritetsspråklige elever)

Vokabulararbeide integrert i den faglige tilnærmingen og det daglige skolearbeidet Mange ord bør læres på det verbale assosiasjonsnivå – noen færre bør læres mer utfyllende begrepsmessig Arbeide med ord før, under og etter at en tekst leses høyt av lærer eller elevene selv Ord som skal læres må gjentas og brukes – og diskuteres intensivt når en dypere forståelse for ordet og dets ulike betydninger og bruk skal forstås Det bør legges et løp der elever på de første trinnene lærer 2-3 nye ord daglig – i første rekke på et assosiasjonsnivå NB – ha alltid det morfologiske aspektet i minne når nye ord skal læres Bakgrunnskunnskap og personlig erfaring er viktig også for vokabularutviklingen Elever som strever med å utvide vokabularet sitt glemmer oftere enn andre nylig lærte ord – både når det gjelder form og innhold. De trenger repetisjon og mye fokus på ordene de lærer Det er viktig å skape motivasjon og glede over det å lære nye ord (Se for eksempel Report of the National Reading panel – Teaching Children to Read 2001 og

Det bør legges en plan for et vokabulararbeide fra barnehagen av og gjennom hele grunnskolen Vokabulararbeidet bør fokuseres i alle fag, men i språkundervisningen og lese- og skriveopplæringen SKAL det arbeides med ords innhold (og form) Elevene skal stadig utfordres med hensyn til å utvide ordforrådet sitt En måte å arbeide med ordforståelse på, er å koble vokabulararbeide opp mot tekster som skal leses/har vært lest

Leseflyt påvirkes av antall ord i en tekst som kan identifiseres automatisk …. og av forståelse av ordene som brukes i teksten …..og av bakgrunnskunnskap om det tema teksten fokuserer ….og av en rekke andre språklige og kognitive forhold samt motivasjon ….. Og kanskje er det først og fremst den enorme forskjellen det er mellom gode og dårlige leseres leseerfaring som er årsaken til store forskjeller i leseflyt??????

Å jobbe mot en bedre leseflyt Tiltak som har hatt den desidert beste effekten på leseflyt og lesehastighet er ulike former for repetert lesing NB! Wolf, M. (Ed.). 2001. Dyslexia, Fluency, and the Brain. York press: Timonium, MD. Wolf, M. & Katzir-Cohen, T. 2001. Reading fluency and its intervention. Scientific Studies of Reading, vol. 5, 211-238. Klinkenberg, J.E. Å bedre barns leseflyt. 27 varianter av repetert lesing. Oslo: Aschehoug.

FORKUNNSKAPER Det første møtet med teksten - å aktivere egen kunnskap Vi lærer og forstår ved å knytte ny informasjon til den kunnskap vi har fra før Det å tenke på et tema før man leser om det fremmer leseforståelsen

Å TENKE FRAMOVER I TEKSTEN Gode lesere predikerer hva som kommer framover i teksten – de lager hypoteser Gode lesere støttes av overskrifter, ord som er framhevet i teksten og oppdager selv når de har lest et ord feil Gode lesere er aktive spørsmålsstillere underveis i lesingen

Å STILLE SPØRSMÅL Om hva elevene skulle like å vite/lære Om noe de får vite stemmer med deres egen erfaring Hva-, hvorfor-, hvordan-, hvem-, hvis- spørsmål

VISUALISERING Visuell representasjon støtter forståelsesprosessen En grafisk representasjon hjelper leseren til å se sammenheng, knytte sammen ideer, forstå organiseringsforhold osv. Ulike diagram og notatsystemer er til stor hjelp for mange lesere

Vygotsky påpeker at ”…Skriftspråket like fra begynnelsen er betinget av bevissthet og hensikt….at skriftspråket mangler den klare situasjon som gjerne er tilstede når vi er i en muntlig dialog…….at forståelsen av skriftspråket er betinget av ordrikdom og ordkombinasjoner…..” Vygotsky sier videre at ”…..skriftspråket er språkets aritmetikk – den vanskeligste og mest kompliserte form for bevisst språklig virksomhet….” Og han sier at ”…i skolen lærer barnet takket være skriftspråks- og grammatikkundervisningen å bli bevisst sine egne ferdigheter og språkets oppbygging……..fagene gramatikk og skriving gir barnet mulighet for å heve seg opp på et høyere språklig utviklingsnivå…..”