Internasjonalt masterstudium Universell utforming av IKT Professor Frode Eika Sandnes Institutt for informasjonsteknologi Fakultet for Teknologi, Kunst og Design Høgskolen i Oslo og Akershus
Hvorfor spesialstudium i universell utforming?
Avhengighet av IKT Nettbank Levering av selvangivelse Transport (selvbetjeningsautomater) E-valg (demokrati) Informasjon Sosial kontakt med omverdenen
Antidiskrimineringsloven 2009 «Nye IKT-løsninger som underbygger virksomhetens alminnelige funksjoner, og som er hovedløsninger rettet mot eller stillet til rådighet for allmennheten, skal være universelt utformet fra og med 1. juli 2011, men likevel tidligst tolv måneder etter at det foreligger standarder eller retningslinjer for innholdet i plikten. For eksisterende IKT-løsninger gjelder plikten fra 1. januar 2021» Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 11 Barne- og likestillingsdepartementet (trådte i kraft 1. januar 2009)
Hva? …universelt utformet…?
Fasiten i henhold til difi og FAD
WCAG2.0 og 9 andre utdaterte automatstandarder
inspeksjon og audit utforming kompetanse og prosess Ikke universelt utformede IKT-systemer (nå) inspeksjon og audit Utformet i henhold til standarder (2021) utforming kompetanse og prosess
Implikasjoner av loven og samfunnsbehov IKT-infrastruktur må endres for å tilfredstille loven (omfattende arbeid) Utvikling og vedlikehold: Behov for fagpersoner som kan lede utviklingsarbeider Kontroll og kvalitetssikring: Behov for fagpersoner som kan verifisere om løsninger tilfredsstiller lover, standarder og retningslinjer (audit) Forskning og innovasjon: Behov for fagpersoner som kan utvikle ny teknologi og sørge for at uu er ivaretatt i annen teknologiutvikling
En typisk datastudent re-presenterer 5% mest data-kynyndige og «funksjons-friske» i samfunnet. Du kan ikke lage systemer med deg selv som referansepunkt!
Hvor stort er behovet? Svar: avhengig av antall datasystemer som påvirkes og deres komplesitet Hvor mange datasystemer?...
Derfor spesialstudium i universell utforming!
Hvorfor masternivå?
WCAG2.0 How hard can it be?
Løfte blikket Skape visjoner Lede
inspeksjon og audit utforming kompetanse og prosess Ikke universelt utformede IKT-systemer (nå) inspeksjon og audit Utformet i henhold til standarder (2021) utforming kompetanse og prosess reelt universelt utformede IKT-systemer (i morgen)
«Den beste måten å forutsi fremtiden er å skape den selv» - Alan Kay Levetid på teknologi 2 år Gyldighet av behov 10 år Relevans av en visjon 100 år
Å gjøre alle til lags Universell utforming og parakdoksene
Vi vet ikke alle svarene – stort behov for mer forskning Derfor masternivå!
Hvorfor internasjonalt studium på Engelsk?
Diskrimineringsloven er norsk, men... WCAG er internasjonal (W3C) Teknologi er internasjonal Arbeidsmarkedet er globalt Internasjonal kompetanse verdifult Internasjonalt studiemiljø gir kvalitet Vi har et sterkt internasjonalt fagmiljø Gir større fleksibilitet og flere muligheter
Inntak og avtakere teknolog Ph.d. ingeniør master uu-IKT bibliotek næringsliv Annet? offentlig skole, UH utlandet
Tverrfaglighet Antropologer Rehabiliterere Ingeniører Jurister Designere Teknologer Sosiologer Pedagoger Psykologer
Veien til master
Prosessen 2007 Jun: ideer svirrer rundt en master i universell utforming (Johnny Nervseen) Nov: dekan P.Ø. Staff offentliggjør planer under NIK 2007 2008 ZZZzzzzz..... 2009 Feb: undertegnede får bestilling – reelt arbeid med søknad begynner Apr, mail: innspillsrunde næringslivsaøktører Jun: utkast ferdig fra fagmiljøet – sendes på høring internt Des: høringsrunde avsluttet – ingen innspill 2010 Apr: merknader fra studieutvalg Høst: innføring av kvalifikasjonsrammeverk – omskriving av søknad 2011 Jan: ny tilsynsforskrift – omskriving av søknad Apr: ok i studieutvalg Mai: ok i høgskolestyret Aug: HiOA – ny institusjon, ny ledelse – fusjon hio og hiak Sep: akkrediteringssøknad sendes NOKUT 2012 Jan: merknader fra NOKUT – søknad justeres Feb ok fra NOKUT Mar: ok fra Kunnskapsdepartmentet Apr: utlysnig nasjonalt Aug: oppstart første kull
Masterstudiet i universell uforming av IKT
FoU Studieplanen 1. semester 2. Semester 3. Semester 4. semester Universell utforming av interaktive systemer 10 ECTS Masterprosjekt fase I fase II 20 ECTS Fase III 30 ECTS Metode for universell utforming Akademisk forfatterskap og etikk 5 ECTS Teknologi -globalisering Funksjonsnedsettelse Interaksjonsformer og teknologi for tilgjengelighet Valgfag Intelligente brukergrensesnitt Programmering og API for brukergrensesnitt Studieplanen FoU
Kunnskap Kandidaten har avansert kunnskap innenfor fagområdet universell utforming og spesialisert innsikt avgrenset til området IKT har inngående kunnskap om vitenskapelig teori og metoder innen universell utforming av IKT kan anvende kunnskap på nye områder innenfor universell utforming av IKT kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i universell utforming av IKTs historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter Kandidaten kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor universell utforming av IKT og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning kan bruke relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse Kandidaten kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker uttrykksformer som benyttes innen universell utforming av IKT kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet universell utforming av IKT, både med spesialister og til allmennheten kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser har praktisk erfaring med brukere med behov for universell utforming
Status
Første opptak våren 2012 – 2 studenter Andre opptak våren 2013 – 12 studenter Mål for tredje opptak 2014 – 20 studenter
Eksempler fra fagmiljøet
Søkeadferd på nett og dysleksi Gerd Berget, stipendiat
Prosjekteksempler fra IU
Prosjekteksempler fra IU
Prosjekteksempler fra IU bruk
Prosjekteksempler fra IU
Prosjekteksempler fra IU
Vår master er den eneste i Europa, ikke bare i Norge eller Norden Vår master er den eneste i Europa, ikke bare i Norge eller Norden. ;-) Hvis det passer, kan du også nevne at vi er åpne for fjerndeltakelse i undervisning (ved bruk av Adobe Connect). Professor Weiqin Chen masterkoordinator
Ja, kjempeflott. Enig med Weiqin at du kan vurdere å si at vi kan tilby fjerndeltakelse. Jeg tror at det er mange som er i arbeid og/eller i utlandet som kunne tenke seg en slik utdanning men føler at det er upraktisk med tradisjonell campus-undervisning. Professor Laurence Habib instituttleder
Vi ønsker å gjøre hverdagen enklere for alle!