Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAleksander Gustavsen Endret for 5 år siden
1
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer og tjenester for 430 mrd kroner per år - dvs. 15 % av BNP Gjennom å stille større krav til leverandørene kan det offentlige bidra til Bedre løsninger for brukerne Mer effektiv bruk av de offentlige ressursene Bidra til å løse samfunnsutfordringer Innovasjon i næringslivet Mari Vestre Difi
2
Piloter Innføring Forskuddsskatt – prosjekt i Skattedirektoratet 2015
Anne-Lise Hauge-Nilsens fordedrag på Smidig digitalisering 2016 2015 2016 sep okt nov des jan feb mar apr mai jun jul aug Planlagt leveranse Ingen Piloter Antall brukere Innføring Alle 26. mai 2016
3
Piloter Innføring Forskuddsskatt – prosjekt i Skattedirektoratet 2015
Anne-Lise Hauge-Nilsens foredrag på Smidig digitalisering 2016 2015 2016 sep okt nov des jan feb mar apr mai jun jul aug Planlagt leveranse Ingen Piloter Antall brukere Innføring Alle 26. mai 2016
4
Mål Rammer Føringer i regelverket: Gevinster
5
Mål Rammer Føringer i regelverket: Gevinster
6
Føringer i regelverket
Fagsystemer i offentlig sektor inneholder en stor del fortolkninger av regelverk: Noen eksempler: Søknad om studielån Saksbehandlingssystem for barnevern Søknad om kommunal barnehageplass Pensjonsberegningssystem Det å tolke regelverk er en myndighetsoppgave Regelverksfortolkning er kompleks – fordel å gjøre det i tett samarbeid med leverandøren Det forutsetter at man bruker smidig- eller lean-tilnærming
7
Forskrift om tilskudd til private barnehager
(Utdrag fra lovdata)
8
Forskrift om tilskudd til private barnehager
(Utdrag fra lovdata) Oppgave: Hva av det som står i §3 egner seg i en behovsbeskrivelse? Hva trenger leverandøren av tilleggsinformasjon for å kunne gi tilbud ? Hvilke systemer vil det være behov for å hente data fra for å kunne levere den funksjonaliteten det er spurt etter?
9
Det første store «smidig»-prosjektet
10
Kontinuerlige leveranser i Statens pensjonskasse
11
Kontinuerlige leveranser i Statens pensjonskasse
12
Kontinuerlige leveranser i Statens pensjonskasse
13
Kontinuerlige leveranser i Statens pensjonskasse
14
Mål Rammer Føringer i regelverket: Gevinster
15
Rammer
16
Rammer Digitaliseringsrundskrivet
17
Rammer Digitaliseringsrundskrivet
Hvordan skal virksomheten digitalisere? Sett brukeren i sentrum – bruk tjenestedesign og andre metoder for brukerinvolvering Gjennomfør digitalt førstevalg Tilrettelegg for gjenbruk og viderebruk av informasjon Følg opp informasjonssikkerheten Bygg inn personvern Bruk nasjonale felleskomponenter og fellesløsninger Bruk digital postkasse til innbyggere Følg krav om arkitektur og standarder Grenseoverskridende tjenester Ta i bruk elektronisk faktura Lag sourcingstrategi Bruk skytjenester
18
Rammer Digitaliseringsrundskrivet forts.
Hvordan skal prosjektene gjennomføres? Planlegging, styring og gjennomføring av IKT-prosjekter – bruk prosjektmodell basert på god praksis f.eks. Prosjektveiviseren Start med behov Tenk stort – start smått Velg riktig samarbeidspartner Sørg for riktig kompetanse og god lederforståelse Lever hyppig – skap nytte hele veien Samordning med kommunesektoren – sjekkliste for involvering av kommuner
19
Rammer Digitaliseringsrundskrivet
Hvordan skal virksomheten digitalisere? Sett brukeren i sentrum – bruk tjenestedesign og andre metoder for brukerinvolvering Gjennomfør digitalt førstevalg Tilrettelegg for gjenbruk og viderebruk av informasjon Følg opp informasjonssikkerheten Bygg inn personvern Bruk nasjonale felleskomponenter og fellesløsninger Bruk digital postkasse til innbyggere Følg krav om arkitektur og standarder Grenseoverskridende tjenester Ta i bruk elektronisk faktura Lag sourcingstrategi Bruk skytjenester Etter lunsj
20
Krav om arkitektur og standarder
22
Organisatorisk interoperabilitet
Sjelden relevant for enkelt-anskaffelser Semantisk interoperabilitet Bruke fellesbegreper og definisjoner der de fins. Pass på at begrepsbruken ikke går på tvers av regelverket Teknisk interoperabilitet Bruk av standarder definert i Standardiseringsforskriften og Referansekatalogen
28
Anbefalte standarder
29
Forskrift om IT-standarder i offentlig forvaltning
Obligatoriske standarder: Tekstdokumenter på offentlige nettsider Tekstdokumenter som vedlegg til e-post Multimediainnhold på offentlige nettsider Utforming av næringslivsskjema på offentlige nettsider (Elmer 2.1) Tegnsett ved utveksling av informasjon Tegnsett i interne systemer (ISO/IEC 10646) Krav til elektronisk faktura og kreditnota (EHF)
30
Takk for oppmerksomheten!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.