Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse"— Utskrift av presentasjonen:

1 Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
4. Mai 2016 FoU-søyle (-a) Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse Mål: Gi lærerne verktøy til å arbeide forskningsbasert og utviklingsorientert i læreryrket Personalmøte GFU

2 Forslag til forskrift:
Programplanen skal beskrive tilrettelegging for oppbygging av studentenes FoU kompetanse. Luber: inngående kunnskap om fagdidaktisk, pedagogisk og annen relevant forskning og teori, vitenskapelige tenkemåter og forskningsmetoder kunne undervise forskningsbasert søke kunnskap fra nasjonal og internasjonal forskning, analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, bruke slik innsikt i profesjonsutøvelsen og reflektere over å begrunne ulike sider ved denne gjennomføre profesjonsrettede, praksisrelevante, selvstendige og avgrensede forskningsprosjekter * gjennomføre en profesjonsrettet FoU oppgave * masteroppgave – profesjonsrettet og praksistilknyttet

3 FoU søyle (-a) erfaringer og drøftinger i pedagogikkseksjonen
tverrfaglige innspill UiT nasjonal pilot GLU på masternivå: * utvikling av FoU kompetanse fra 1. studieår * FoU-kompetanse – verktøy for å arbeide utviklingsorientert (Jachelln, Bjørndal & Stølen 2016) -

4 1. studieår Lesing Litteratursøk- digitale forskningsbaser
Ansvarlige: 1-7: norsk, matematikk, pedagogikk, digital kompetane og praksis 5-10: fag I, pedagogikk, digital kompetanse og praksis Lesing Litteratursøk- digitale forskningsbaser Lesegruppe: presentere og diskutere tekst Skriving Akademisk skriving 1: Struktur og språk IMRAD – Introduction, Methods, Results and Discussion Oppgitt problemstilling Referanseteknikker Forskningsmetode Forskningsmetode 1: Innføring av observasjon som metode Gjennomføre observasjonspraksis Presentasjon og diskusjon av funn

5 2. studieår Lesing Lesegruppe: analyse av forskningsartikler
Ansvarlige: 1-7: fag III, digital kompetane og pedagogikk 5-10: fag I, fag II, digital kompetanse og pedagogikk Lesing Lesegruppe: analyse av forskningsartikler Framlegg og drøfting i grupper/seminar Skriving Akademisk skriving 2: Videreutvikling struktur, språk og referanseteknikker, fusk og plagiat Valg og utforming av problemstilling Forskningsmetode Forskningsmetode 2: Innføring i intervju som metode Gjennomføring av intervju Presentasjon og diskusjon av funn Aksjonsforskning og -læring FoU-oppgave

6 3. studieår Ansvarlige: Lesing Lesegruppe: analyse og vurdering
1-7: fag IV, fag V, digital kompetane og pedagogikk 5-10: fag III, digital kompetanse og pedagogikk 3. studieår Lesing Lesegruppe: analyse og vurdering Skriving Akademisk skriving 3: FoU-oppgaven Valg og utforming av problemstilling, presentasjon av metode og funn Utarbeiding av FoU-oppgave Forskningsmetode Forskningsmetode 3: Oversikt over kvalitative og kvantitative metodiske tilnærminger: Observasjon, intervju, spørreundersøkelse og dokumentanalyse Utviklingsarbeid som metodisk tilnærming Innføring i vitenskapsteori Forskningsetiske perspektiver del 1: Introduksjon til NSD Muntlig formidling FoU delingskonferanse FoU-oppgave

7 FoU-oppgave: 1-7: 3 semester begynneropplæring (. ) og 5
FoU-oppgave: 1-7: 3 semester begynneropplæring (?) og 5. semester siste 15 stp. av fordypningsfaget : 3. semester og 5. semester – siste 15 stp. av 60 studieenheter

8 Prosjektskisse masteroppgave og eventuelt godkjenning NSD
Ansvarlige: 1-7 og 5-10: masterfaget, digital kompetanse og pedagogikk 4. studieår Forskningsmetode og vitenskapsteori (syklus 2) Prosjektskisse for masteroppgaven Forskningsetiske perspektiver del 2: NSD Prosjektskisse masteroppgave og eventuelt godkjenning NSD

9 5. studieår Masteroppgave Ansvarlige:
1-7 og 5-10: masterfaget og digital kompetanse 5. studieår Masteroppgave


Laste ned ppt "Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google