Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Faglig arena Arkivverket David.Norheim@brreg.no.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Faglig arena Arkivverket David.Norheim@brreg.no."— Utskrift av presentasjonen:

1 Faglig arena Arkivverket

2 Rammeverk for informasjonsforvaltning
Digital agenda for Norge «Offentlige virksomheter skal dele og gjenbruke informasjon som brukeren allerede har gitt» Målbilde og strategier SKATE Styring og Koordinering Av Tjenester i E-forvaltning Digitaliseringsrundskrivet «Offentlige virksomheter må prioritere utveksling av informasjon som andre virksomheter har krav på.» Gjenbruk er hovedregel Informasjon er gjort tilgjengelig Felles datakatalog med begreper Stortingsmelding Digital Agenda og Digitaliseringsrundskrivet. En del viktige marsjordre fra Regjeringen. Digitalt førstevalg styrkes. Stortinget behandlet denne i høst - svært enige og positive spesielt til gjenbruk. Etterlyser mer om robotisering og kognitiv utvikling. Vi skal ikke spørre unødvendig Vi skal ikke behøve å spørre om brukeren har rett Vi skal få informasjon digitalt Raskt svar når det ikke trengs skjønn Også vite hvem som vet I dette er det innbakt et prinsipp – Kun én gang – EU: Once only. – Premisser og føringer for hvordan man tenker. Gjøre det på en smart måte og mer målrettet. Tjenestekjeder = brukerreiser = tverrsektorielle tjenester… «Orden i eget hus» Rammeverk for informasjonsforvaltning

3 Offentlig myndigheter spør ikke unødvendig
Du skal ikke søke om noe du har rett til Gi og få informasjon digitalt Raskt svar når det ikke trengs skjønn Enkelt å få vite hvem som vet Visjonen vår Kommunal- og moderniseringsdepartementet

4 Digital agenda kapittel 7
Informasjon til forvaltningen skal leveres kun én gang Forvaltningen skal gjenbruke informasjon i stedet for å spørre brukerne på nytt om forhold de allerede har opplyst. Dette omtales gjerne som «kun én gang», og er en av regjeringens hovedprioriteringer i IKT-politikken.  […] Kommunal- og moderniseringsdepartementet

5 Informasjonsforvaltning?
Legge til rette for å utnytte, sikre og ha god kvalitet på informasjonen vi har

6 Langsiktig mål Andre trenger opplysninger
Hjemmelskatalog Holder oversikt over hjemmel og formål Andre trenger opplysninger Vi vet hvor vi finner datasett Vi vet hva opplysningene betyr Vi vet hvilken kvalitet de har Vi vet til hvilket formål de kan brukes Vi vet hvordan vi skal få tilgang til dem Vi kan lett ta de i bruk De er tilgjengeliggjort i sanntid Vi kjenner til bruken Vi forenkler for å oppnå gjenbruk Vi sanerer de som ikke skal brukes Begrepskatalog Holder oversikt over fortolkninger Datakatalog Holder oversikt over hvor grunndata finnes API-katalog Beskriver grensesnitt til grunndataene Modellkatalog Beskriver strukturen på grunndataene Beste praksis for tilgjengeliggjøring Oppgaveregisteret + Altinn.no + Norge.no Holder oversikt over data brukes

7 API-katalog og tilgjengeligjøring
Gevinster i hvert steg Enkelt å utvikle tjenester (finne informasjonskilder) Enkelt å få vite hvem som vet (innsyn) Offentlig myndigheter spør ikke unødvendig Vi vet hvor vi finner datasett Vi vet hva opplysningene betyr Vi vet hvilken kvalitet de har Vi vet til hvilket formål de kan brukes Vi vet hvordan vi skal få tilgang til dem Vi kan lett ta de i bruk De er tilgjengeliggjort i sanntid Vi kjenner til bruken Vi forenkler for å oppnå gjenbruk Vi sanerer de som ikke skal brukes 2017 2018 2019 Felles datakatalog med begreper API-katalog og tilgjengeligjøring Kun én gang Orden i eget hus Rammeverk

8 Tidslinje Skate virksomhetene Øvrige offentlige virksomheter
2017 2018 2019 OKT NOV DES JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES Felles datakatalog med begreper 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Innholdsproduksjon Felles API-katalog og tilgjengeliggjøring 1 2 3 4 5 6 7 Skate virksomhetene Øvrige offentlige virksomheter

9 API-katalog og tilgjengeligjøring
Gevinster i hvert steg 2017 2018 2019 Felles datakatalog med begreper API-katalog og tilgjengeligjøring Kun én gang = Felles Datakatalog Orden i eget hus = Etatens eget arbeid med informasjonsforvaltning Rammeverk = Spesifikasjoner og veiledninger

10 Digitaliseringsrundskrivet punkt 2.2
Den enkelte virksomhet skal ha oversikt over hvilke data den håndterer, hva dataene betyr, hva de kan brukes til, hvilke prosesser de inngår i, og hvem som kan bruke dem (informasjonsforvaltning). Difi etablerer et rammeverk for informasjonsforvaltning som kan brukes av virksomheten. Virksomheten skal gjenbruke informasjon, i stedet for å spørre brukerne på nytt om forhold de allerede har opplyst. Før virksomheten etterspør informasjon, skal den sjekke om den samme informasjonen allerede finnes, og er tilgjengelig i egen eller i andre virksomheter. Finnes informasjonen hos en annen offentlig virksomhet, skal informasjonen hentes derfra, forutsatt at det foreligger hjemmel. Virksomheten som ønsker informasjon utlevert, må selv sørge for hjemmel for gjenbruk av informasjonen. Offentlige virksomheter må prioritere utveksling av informasjon som andre virksomheter har krav på. Orden i eget hus Felles datakatalog Kommunal- og moderniseringsdepartementet

11 Datahierarki – det viktigste (for tverrsektorielle tjenester) på toppen
Grunndata fra felleskomponentene (f.eks. Det sentrale folkeregisteret (DSF), Enhetsregisteret (ER), Matrikkelen, Kontakt- og reservasjonsregisteret (KRR)) Grunndata avgjørende for prosesser andre steder enn der de er skapt (f.eks. inntekt, arbeidsforhold, utdanning,…) Grunndata fra privat sektor (postnummer, …) Grunndata avgjørende for én prosess et annet sted enn der de er skapt - Data som kun brukes internt i et etat - Grunnlagsdata - data som inngår i et beslutningsgrunnlag - Statistikk - Ustrukturerte data etc. Samfunnsnytte

12


Laste ned ppt "Faglig arena Arkivverket David.Norheim@brreg.no."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google