Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Gjennomføring av tilsynet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Gjennomføring av tilsynet"— Utskrift av presentasjonen:

1 NOKUT-tilsyn ved BSV-utdanningene v/Bjørg Aasen, faggruppeleder vernepleie og psykisk helse

2 Gjennomføring av tilsynet
Informasjon om tilsyn: september 2015 Egenrapporter fra utdanningene: januar 2016 Institusjonsbesøk ved Nord universitet: april 2016 Utkast tilsynsrapport: november 2016 Endelig tilsynsrapport: februar 2017 Frist for tilsvar til NOKUT: 1.oktober 2017

3 Bakgrunn, formål og fokus for tilsynet
Studietilsynsforskriften; krav til studiet, fagmiljøet og FoU Kvalitetsrammeverket; utdanningsnivå og læringsutbytter (LUB) Et utviklingsorientert tilsyn er formålet Hovedfokus på LUB og arbeidslivrelevans, samt kompetanse i fagmiljøet og FoU-aktivitet i tilknytning til utdanningene

4 Resultater på nasjonalt nivå
34 av 35 utdanninger fikk «mangellapp» vedr: Læringsutbyttebeskrivelser Relevans for praksis og/eller videre studier Utdanningenes kobling til forskning Fagmiljøenes sammensetning, størrelse og kompetanse Fagmiljøenes forskningsaktivitet og internasjonale nettverk

5 MÅ-punkter på vernepleierutdanningen
1. Utarbeide fagplan som omfatter alle tre studieår   2. Revidere de overordnede læringsutbyttebeskrivelsene for å sikre at det akademiske nivået er i samsvar med NKR  3. Utarbeide læringsutbyttebeskrivelser og innhold for emnenivå for alle tre studieår, og samtidig vurdere å revidere læringsutbyttebeskrivelsene på studieprogramnivå  

6 MÅ-punkter på vernepleierutdanningen
4. Utarbeide fagplan som omfatter alle tre studieår, og som synliggjør at studentene møter forskning og utviklingsarbeid gjennom forskningsbasert undervisning i studiet 5. Sikre at studentene møter både kvantitative og kvalitative vitenskapelige metoder i undervisning og pensum 6. Beskrive og begrunne nærmere hvilke deler av studiet som er sentrale

7 MÅ-punkter på vernepleierutdanningen
7. Sikre at det er ansatte med førstestillingskompetanse i alle sentrale deler av studiet 8. Foreta en gjennomgang av hvordan forskningen skal utvikles og organiseres slik at forskningsaktiviteten kan øke 9. Sikre at eksterne praksisveiledere har relevant kompetanse og erfaring til å kunne følge opp studentene i praksis

8 Hva har vi gjort? NOKUT’s seminar om læringsutbytter des. 2016
Felles seminar i Saltstraumen for BSV-utdanningene på FSH og FSV i mars 2016 Revidering av studieplaner Jobber med tilsvaret til NOKUT – frist 1.okt. Presentasjon av tilsyn og erfaringer på Utdanningsseminar 13. og 14.sept.

9 Læringsutbytter (LUB)
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR): Kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse Hva er generell kompetanse? Generell kompetanse er å kunne anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenkning i studier og yrke.

10 Hva har vi lært? Økt bevissthet rundt utforming og bruk av LUB både på emne- og overordnet nivå, synliggjøring av progresjon i studiet Sentrale deler av studiet må beskrives og begrunnes i studieplaner Vurderingsordninger som passer til LUB på emnenivå, hva skal testes? Administrativ støtte er nødvendig ved tilsyn Arbeidsplanverktøy som skiller mellom FoU-tid, pedagogisk tid på egen og andre utdanninger med tanke på rapportering

11 Utfordringer Pågående studieplanrevisjon ved tilsynet
Pågående fusjonsprosess Nye vurderingsordninger ved Nord universitet underveis i prosessen Utfordringer knyttet til «tellekantsystemet» Nye studieplaner i 2020 for alle helse- og sosialfagutdanninger; jamfør Forskrift om felles Rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger av


Laste ned ppt "Gjennomføring av tilsynet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google