Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Innledning for FSG
2
Høye ambisjoner Universitetet i Stavanger skal tilby forskningsbasert utdanning av høy internasjonal kvalitet med et læringsutbytte som møter studentenes, arbeidsmarkedets og samfunnets behov for livslang læring. Kreativitet og nyskaping skal prege studier og undervisning. Vi skal tilby fremragende undervisning gjennom satsing på ulike og tidsmessige undervisningsmetoder. Universitetet i Stavanger skal ha et godt og universelt utformet læringsmiljø og være kjent for sin gode studentservice og aktive medvirkning fra studentene. Studentene skal være partnere i kunnskapsutviklingen.
3
Innhold i denne økten Kort om mandatet for arbeidsgruppen
Utdanning + FoU = Sant Arbeidet med Kvalifikasjonsrammeverket Prosjekt UNIPED Hva kan Nettop bidra med? Innspill fra Kvalitetsutvalget
4
Utgangspunkt i Strategidokument 2020
UiS skal være kjent for fremragende undervisning…. og ha etablert et senter for fremragende undervisning
5
Arbeidsgruppens mandat
ta utgangspunkt i en statusvurdering identifisere styrker og svakheter foreslå ordninger som synliggjør undervisning som institusjonsansvar videreutvikle undervisningsmangfoldet tiltak for å videreutvikle forskningsbasert undervisning, nyskaping og innovasjon… vurdere mulige satsingsområder der UiS kan framstå som unike
6
Arbeidsgruppens sammensetning
Tre studentrepresentanter Prodekanene for undervisning Uni-ped Utdanningsdirektør Strategi- og kommunikasjonsdirektør Nettop Prorektor (leder) Utkast til Handlingsplan skal leveres i mai 2011
7
Innhold i denne økten Kort om mandatet for arbeidsgruppen
Utdanning + FoU = Sant Arbeidet med Kvalifikasjonsrammeverket Prosjekt UNIPED Hva kan Nettop bidra med? Innspill fra Kvalitetsutvalget
8
Utdanning + FoU= Sant Forskningsbasert undervisning inn i UH-loven i 1995 § 1.3 (2005): Universiteter og høgskoler skal arbeide for å fremme lovens formål ved å tilby utdanning som er basert på det fremste innen forskning, faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid. Ulike tokninger av lovparagrafen Rice- rapporten bruker begrepet FoU-basert utdanning Skiller mellom disiplinfag, profesjonsfag og kunstfag
9
St.melding nr. 44 (2008 – 2009) Utdanningslinja
Institusjonene skal i større grad tilpasse undervisning og forskningstilknytning til det læringsutbyttet man ønsker at studentene skal få Stimulere studentaktiv forskning Etablere flere sentre for fremragende undervisning
10
Oppsummering i Rice-rapporten (s. 15)
Fokusere på studenten som aktiv i læringsprosessen Bringe studenten inn i FoU-verdenen Se på studenten som potensiell kunnskapsprodusent Bidra til å bryte ned barrierene mellom utdanning og FoU Utfordre studentenes idé om hva forskning eller utviklingsarbeid er
11
Innhold i denne økten Kort om mandatet for arbeidsgruppen
Utdanning + FoU = Sant Arbeidet med Kvalifikasjonsrammeverket Prosjekt UNIPED Hva kan Nettop bidra med? Innspill fra Kvalitetsutvalget
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.