Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
System for kvalitetssikring og kvalitetsutvikling av utdanningene ved HiOA Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen

2 Nasjonale føringer UH-loven
§ 1-6.Kvalitetssikring Universiteter og høyskoler skal ha et tilfredsstillende internt system for kvalitetssikring som skal sikre og videreutvikle kvaliteten i utdanningen. Studentevalueringer skal inngå i systemet for kvalitetssikring. Forskrift om kvalitetssikring og kvalitetsutvikling i høyere utdanning og fagskoleutdanning (Studiekvalitetsforskriften) Forskrift om tilsyn med utdanningskvaliteten i høyere utdanning (Tilsynsforskriften)

3 Definerte mål for HiOAs KS-system
Kvalitetssystemet er vårt redskap for systematisk evaluering og vurdering av kvaliteten på utdanningene ved HiOA. Systemet skal bidra til: • å synliggjøre og fremme kvalitet i eksisterende og planlagte utdanningstilbud • å legge gode rammer, og støtte opp under HiOAs hovedmål om å utdanne fremragende kandidater Kvalitetssystemet omfatter alle utdanninger ved HiOA, herunder: • emner og årsstudier, høgskolekandidat- og bachelorutdanninger, fireårige lærerutdanninger, etter- og videreutdanninger og masterutdanninger • forskerutdanninger (ph.d.-utdanninger) Kilde: Systembeskrivelsen, se

4 Kvalitetshjulet Evaluering Datainnsamling Sammenstille Analysere
Iverksette tiltak Evaluering Datainnsamling Sammenstille Analysere Identifisere forbedrings-områder Vurdere og utforme tiltak

5 Fem studiekvalitetsdimensjoner
1. Inntakskvalitet 2. Kvalitet på infrastruktur og informasjon 3. Kvalitet på programplaner 4. Kvalitet på faglig utbytte 5. Samfunnsrelevans -Hver dimensjon har tilhørende kvalitetsindikatorer som gir holdepunkter for hva som skal ha særskilt fokus i evaluering og rapportering

6 Eksempel: indikatorer for dimensjonen «samfunnsrelevans»
Arbeidsgivers vurdering av kandidatenes kompetanse, ferdigheter og kunnskap to år etter at kandidaten er uteksaminert Se HIOAs egne arbeidsgiverundersøkelser Kandidatens egen vurdering av læringsutbytte målt i kompetanse, ferdigheter og kunnskap Se HiOAs kandidatundersøkelser Tiden det tar før kandidatenes første relevante jobb i henhold til kompetanse og kvalifikasjon

7 Viktige kilder i rapporteringen
Emneevalueringer («kjernen») Studentundersøkelser -Førsteårsstudenten -Studiebarometeret -Sisteårsstudenten Kandidatundersøkelser Arbeidsgiverundersøkelser Eksterne evalueringer Andre kilder

8 Rapporteringsnivåer Emnerapporter Programrapporter Instituttrapporter
Fakultetsrapporter Institusjonsrapport -Egne rapporteringsmaler benyttes, strukturert etter kvalitetsdimensjoner og indikatorer -Viktig prinsipp: Utfordringer skal løses på lavest mulig nivå

9 Behandling og oppfølging av kvalitetsrapporter på HF
Studieutvalget HF Dekan Årsrapport Langtidsplaner og budsjett

10 Studieutvalgets rolle
Fra System for kvalitetssikring og kvalitetsutvikling Studieutvalg på fakultet skal ha et helhetlig blikk på sikring, utvikling og arbeid med kvalitet i utdanningene på fakultetet. Skal årlig analysere og drøfte instituttenes årlige kvalitetsrapporter, og utforme fakultetets tiltak og plan for oppfølging i fakultetets årlige kvalitetsrapport, i samarbeid med fakultets administrasjon.

11 Datapakke Data instituttene vil få Ansvar
Resultater studiebarometeret (NOKUT 2. årsstud.) FA (SAK) Sammenstilling av resultater på indikatorene i studiebarometeret mellom HFs studier og tilsvarende studier ved andre institusjoner Resultater førsteårsstudenten Resultater sisteårsstudenten Resultater fra kandidatundersøkelser Resultater fra arbeidsgiverundersøkelse Oppsummering av fritekstfelt fra undersøkelsene - per institutt Årlig undersøkelse om semesterstart (SK) Sammenstilling av resultater fra de store fellesundersøkelsene, per utdanning Lars og Inger Søkertall fra SO - hovedopptaket Søkertall til masterne Oversikt kombinerte stillinger HF-HR Resultater på måltall fra årsrapport 2015 HF Stab Karakterfordeling og strykprosent for gjennomførte eksamener (bachelor- og master)

12

13 Fritekstspørsmål: Kan du utdype hvorfor du ikke er fornøyd med hvordan undervisningen er fordelt mellom emnene? Fysioterapistudentene «Altfor mye tid brukt på massasje og etiske fag. For mye fysiologi, og for lite klinisk rettet arbeid og resonnering. For mye tid brukt på utdatert fagkunnskap og ferdighetstrening. Mer treningslære og oppdatert kunnskap om smertefysiologi, klinisk undersøkelse og resonnering» Sykepleiestudentene, Pilestredet «Altfor lite undervisning og i dybden på anatomi, fysiologi og farmakologi. Altfor mye fokus på etikk og sykepleieteoretikere.»

14

15

16 Prosess rapportering for studieåret 2015-2016
Program- og instituttrapporter skrives nå – frist 1. november Rapport på fakultetsnivå og instituttrapportene behandles i studieutvalget HF 7. desember Studieutvalgets kommentarer og forslag til tiltak innarbeides i rapporten Går som orienteringssak til fakultetsrådet Dekan fastsetter endelig rapport fra HF Fakultetene og sentrenes kvalitetsrapporter skrives sammen til HiOAs rapport som behandles i sentralt studieutvalg og går til orientering til styret.


Laste ned ppt "Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google