Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Advertisements

Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
NYNAIVISME OG IRONI: ERLEND LOE (f. 1969)
Personlighetsbegrepet i veiledning
RME Nasjonal Konferanse
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Dette er Raskere tilbake
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
© Diakonikurs.com1 Livshistorie Velkommen til kurs.
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
ERFARINGER OG ETISKE UTFORDRINGER VED BEHANDLINGSAVKLARING SETT FRA EN SYKEHJEMSOVERLEGE NAVIDA HUSSAIN.
Å snakke med seg selv, fali det?
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Aggresjon.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Hvordan mestre livet med myelomatose ? Seminar Scandic Hotell City Dr. Tor Jacob Moe Lege / Psykiater.
Kognitiv miljøterapi Drammen/NAPHA 7. og 8. oktober 2013 Psykologspesialist Marit Grande
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Tverrfaglig samarbeid Samarbeid der ulike yrkesgrupper arbeider sammen mot et felles mål Med ulik kompetanse kan de utfylle hverandre for å dekke brukerens.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Hvordan skrive personlig logg?
Recoverykompetanse RECOVERY Uten akademiske krumspring.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Dr. Pål Rochette Spesialist i psykiatri og allmennmedisin drrochette.no Revidert aug Introduksjonsgruppe kognitiv terapi.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Holdninger.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Psykologisk førstehjelp
veiledet selvhjelpsverktøy for behandling av depresjon
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Sinne Film:
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening Personlighetsforstyrrelser (Beck)

Ferdighetstrening – personlighetsforstyrrelser (Beck) Ta utgangspunkt i kasusbeskrivelser for «Espen» og «Harald» eller «Silje» og «Guttorm». Drøft situasjoner som trigger negative følelser, uhensiktsmessige reaksjonsmåter, samt fellestrekk i pasientens måte å tolke/oppfatte situasjonene.

Det kognitive kasusformuleringsdiagrammet (J. Beck) Barndomsinformasjon og -erfaringer Grunnleggende overbevisninger Betingete antagelser - «Hvis, så…»tenkning Strategier – Leve etter overbevisningen, kompensere Hendelse Automatiske tanker Fyll ut for Tore Mening, betydning Følelser Atferd

Det kognitive kasusformuleringsdiagrammet (J. Beck) Fyll ut for Tore

Ferdighetstrening – personlighetsforstyrrelser (Beck) Demonstrasjon og øvelse to og to Ta utgangspunkt i en situasjon/hendelse der pasienten fikk negative følelser og reagerte på en uhensiktsmessig måter. Hent fra automatiske tanker og utarbeid en ABC med fokus på følelser og atferd

Ferdighetstrening – personlighetsforstyrrelser (Beck) Demonstrasjon og øvelse to og to Ta utgangspunkt i en ny situasjon/hendelse der pasienten fikk negative følelser og reagerte på en uhensiktsmessig måter. Hent fra automatiske tanker og utarbeid en ABC med fokus på følelser og atferd.

Ferdighetstrening – personlighetsforstyrrelser (Beck) Demonstrasjon og øvelse to og to Fyll informasjonen om ABC’ene i kasusformuleringsdiagrammet og drøft om det finnes et mønster i pasientens automatiske tanker og tolkninger. Gi informasjon om grunnleggende overbevisninger. Sett navn på pasientens grunnleggende overbevisning(er).

Ferdighetstrening – personlighetsforstyrrelser (Beck) Demonstrasjon og øvelse to og to Undersøk om pasienten kan se sammenheng mellom den grunnleggende overbevisningen med tidligere erfaringer i livet. Drøft hvilke reaksjonsmåter og strategier som springer ut fra de grunnleggende overbevisningene. Sett informasjonen inn i modellen.

Ferdighetstrening – personlighetsforstyrrelser (Beck) Demonstrasjon og øvelse to og to Gi informasjon om at slike overbevisninger kan være hensiktsmessige i tidligere situasjoner, men kan fungere mindre bra når livet og omstendighetene forandrer seg. Gi informasjon om at grunnleggende overbevisninger kan farge hvordan man automatisk tolker hendelser. Det er som om man får på seg fortidens briller slik at nåtidens opplevelser og tolkninger farges av dette. Undersøk om pasienten synes at formuleringen gir mening.

Ferdighetstrening – personlighetsforstyrrelser (Beck) Demonstrasjon og øvelse to og to Gi informasjon om at et viktig steg i behandlingen går ut på å oppdage når den grunnleggende overbevisningen aktiveres og bli klar over at man trekker raske slutninger og tolker hendelser gjennom fortidens briller. Videre vil det være nyttig å ta stilling til gyldigheten og nytten av automatiske tanker og øve seg opp på å hente fram alternative tanker, samt handle på tvers av den vanlige reaksjonsmåten. Undersøk om pasienten synes at dette gir mening og om han/hun kunne tenke seg å arbeide med dette.