LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
LeseUtviklingsSkjemaet
2 Leseferdigheter og lesevaner
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
Early Years ”New Zealand-modellen”
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Har du en bok som passer til meg, eller
Velkommen til 1. klasse-foreldrene
Velkommen til klasse- foreldrene
Strategier og kompetanse
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 14 LESEFORSTÅELSE.
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Vurdering for læring.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Senter for atferdsforskning
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Lyshovden Oppveksttun!
Tankekart og læringstrategi
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Lesing og lesestrategier
Hva er viktig for elevers læring?
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Rykkinnprosjektet. Medarbeidersamtaler/vPhD 1 Rykkinnprosjektet Om medarbeidersamtaler Rykkinnprosjektet Om medarbeidersamtaler Del.
Sør - Odal Foreldremøte Hvordan vi som foreldre kan være gode leksehjelpere for barna våre. 1Gerd Fredheim
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Skole/hjem samarbeid 3.trinn. Lekser Tilpasset opplæring (nettsider o.l) To leksepermer – Norsk og matte – Engelsk Husk å levere lekser: – Engelsklekse:
Foreldremøte 2. trinn 14. September Presentasjon av lærere på 2. trinn:
Velkommen til foreldremøte på 4. trinn
Norskfaget i 1. klasse.
Studieteknikk Bison.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Nasjonale prøver Sandved skole
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
Systematisk Observasjon av Lesing.
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV LUS LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV Greta K. Herje, 16.01.19

Hva bygger LUS på? Teori basert på forskning om språkutvikling Teori basert på forskning om læring Teori basert på forskning om forståelse Teori basert på forskning om hukommelse Teori basert på forskning om lesing og leseforståelse Systematisering av teori og forskning Praktisk og metodisk utprøving av teori Utvikling av teori og praksis satt i system Utviklet og utprøvd gjennom 20-30 år i Sverige og Norge Greta K. Herje, 16.01.19

Hvorfor LUS? Lesing er jobb nr. 1 i skolen Leseopplæringen har flere metoder – men ingen nye! Lesing har mange faser/trinn Læreren må vite hva lesing er Læreren må vite hvor eleven er i utviklingen Læreren må vite hvordan lesing utvikles Læreren skal sørge for lesing i alle fag LUS systematiserer og hjelper læreren med jobb nr. 1 Greta K. Herje, 16.01.19

Hvordan sjekke elevens lesekvalitet? - 1 Du må ha god oversikt over LUS-trappa og fasene i leseutvikling Sett deg grundig inn i de trinnene som dine elever er på, bruk boka Opprett notatsystem for hver elev – som du kan følge med på og gå tilbake på La eleven lese tekst fra bok hun holder på med. Boka skal være tilpasset eleven – ikke for vanskelig. Bruk 5 finger regelen. Gi eleven god tid og mulighet til å korrigere seg Hjelp ved å bruke stavelsesinndeling hvis eleven står fast Sjekk forståelsen av enkeltord – bruk ulike måter Greta K. Herje, 16.01.19

Hvordan sjekke elevens lesekvalitet? – 2 Samtal med eleven om innholdet, få eleven til å fortelle tidligere handling – handlingen i det hun leste – hva tror hun skjer videre På de laveste trinnene bruker man illustrasjonene i samtalen Snakk om lesing, hvor mye leser du, hva liker du å lese, favoritter, fagstoff. Hva kan være vanskelig å lese, eventuelt instruksjoner, oppskrifter , tv-tekst, internett, osv – avhengig av hvor eleven er i leseutviklingen Er du usikker – kan du ta opp på lyd og diskutere med kolleger Eleven kan ikke hoppe over trinn selv om det ser ut til at hun mestrer trinnet over, men ikke fyller kravene på trinnet under Greta K. Herje, 16.01.19

Hvordan gi eleven tilbakemelding? Eleven skal være med å vurdere sine egne leseferdigheter helt fra 1. trinn Forklar på en positiv måte hvor eleven befinner seg i leseutviklingen. Husk det er forskjell på inngang og utgang av et trinn. Noen trinn er man lenge på. Gi eleven tilbakemelding på hva hun skal gjøre for å komme videre. Begrunn tilbakemeldingen slik at eleven forstår. Etter hvert kan eleven få se LUStrappa slik at det er med på å øke elevens selvinnsikt i leseutviklingen og lysta til å lese Greta K. Herje, 16.01.19

Hvordan samarbeide med og gi tilbakemelding til foreldre? Foreldrene skal vite at skolen bruker LUS. Det kan være fint å ta en innføring av LUS på klasseforeldremøte. Presenter hvor eleven befinner seg i leseutviklingen og gi foreldre råd og tips på hvordan de skal hjelpe barnet sitt i å komme videre. Begrunn din plassering for foreldrene og sjekk din forståelse av elevens leseferdigheter og lesevaner med foreldrene På LUS nivå 16 og 17 bør man bruke hjemmet for å være sikker Forklar hvordan eleven skal arbeide på skolen og hjemme for å nå neste trinn – god kommunikasjon er avgjørende Greta K. Herje, 16.01.19

Hvordan samarbeide med kolleger om LUS? Felles forståelse og samarbeid på trinnet er viktig Drøft hvordan og hva dere gjør for å fremme leseutvikling der de fleste elevene befinner seg – bruk tips fra Tveita skole Er det uenighet om en eller flere elever er på LUSnivå 8 eller 9? Gjør lydopptak, drøft, ta med poeng fra lesesamtalen, LUS for hverandre, drøft og korriger Bli enige om nye og felles tiltak – lesestrategier, klassebøker, osv Husk lesing i alle fag – leselekse i matematikk, samfunnsfag, gym, osv Jobb med språkutvikling, ordforståelse fra de ulike fagene Greta K. Herje, 16.01.19