Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sør - Odal Foreldremøte 25.09.14 Hvordan vi som foreldre kan være gode leksehjelpere for barna våre. 1Gerd Fredheim. 2014.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sør - Odal Foreldremøte 25.09.14 Hvordan vi som foreldre kan være gode leksehjelpere for barna våre. 1Gerd Fredheim. 2014."— Utskrift av presentasjonen:

1 Sør - Odal Foreldremøte 25.09.14 Hvordan vi som foreldre kan være gode leksehjelpere for barna våre. 1Gerd Fredheim. 2014

2 Mål for foreldremøtet Gjennomgå viktige prinsipper i forhold til lesing og læring: – Lesingens hensikt – Lesing av fagtekster – Organisere kunnskaper – Ulike typer spørsmål – Tekststykker i matematikk Gerd Fredheim. 20142

3 For mye teori i skolen? Elevene behøver ikke beskyttelse mot teori, men hjelp til å forstå den. Fritt etter professor Jørgen Frost Gerd Fredheim. 20143

4 Tanker fra en ungdomsskoleelev i Akershus Det vi har mest bruk for i skolen er hjelp til å forstå hvordan vi lærer, slik at vi kan klare nye situasjoner hvor det ikke er noen til å fortelle oss hva vi skal gjøre! – Elev fra Akershus Gerd Fredheim. 20144

5 Lesingens hensikt Å lese kan ha mange hensikter. Hver gang du setter deg ned med en tekst, er det smart å tenke : Leser jeg denne teksten for å : * Gjøre, dvs følge en bruksanvisning eller instruksjon * Oppleve, dvs lese en skjønlitterær tekst på en uforpliktende og avslappende måte * Lære, dvs forstå og huske Gerd Fredheim. 20145

6 Lesestrategi Det er hensikten med lesingen som avgjør hvilken lesestrategi eleven skal bruke, dvs hvordan han leser den enkelte tekst. Gerd Fredheim. 20146

7 Å lese en fagtekst Når eleven skal lese en fagtekst, er det ikke antall ganger han leser, som er det avgjørende for hvor mye han forstår og husker. Det er måten han leser på, som betyr noe. De som forsker på læring, sier at når eleven skal lese for å lære, må denne lesingen deles inn i tre faser: – FØR han leser – UNDERVEIS i lesingen – ETTER at han har lest Gerd Fredheim. 20147

8 Lese for å lære Til eleven FØR *Mål: Hva skal du lære? *Oversikt over lærestoffet: -Antall sider -Hva lærer du ved å lese overskrift, underoverskrifter, billedtekst, grafiske framstillinger, fotnoter m m. *Bakgrunnskunnskap -Tenk over hva du tror du kan fra før. Skriv gjerne noen stikkord UNDERVEIS *Les ett avsnitt om gangen og noter det viktigste fra dette avsnittet. -Hvilken notatteknikk hjelper deg til å forstå og huske? ETTER *Gjør ferdig notatene dine. *Spør deg selv om du husker og forstår det du har lest. *Egenvurdering: Har du nådd målet? Gerd Fredheim. 20148

9 Forforståelse Summen av begrepene Mål, Oversikt over lærestoffet og Bakgrunnskunnskap kalles FORFORSTÅELSE. Forskerne har kommet fram til at arbeidet med forforståelse er helt avgjørende for hva eleven lærer. Jeg sammenligner ofte forforståelse med den oppvarmingen en idrettsutøver gjør i forkant av en forballkamp, et skirenn eller en øvelse i friidrett. Gerd Fredheim. 20149

10 Organisere kunnskaper Når eleven skal lese en fagtekst som eksempelvis er på 20 sider, husker og forstår han disse 20 sidene bedre hvis han omformulerer dem i et tankekart, et styrkenotat eller et kolonnenotat. Min erfaring er at kolonnenotat fungerer best når store mengder kunnskaper skal reorganiseres/oppsummeres, men eleven må selv finne ut hva han liker best. Gerd Fredheim. 201410

11 Styrkenotat Eksempel 1. Danmark 2. Historie 3. Mange felles år med Norge 4. Konger/dronninger 4. Kriger 2. Geografi 3. Norden 4. Syd for Norge 2. Kultur 3. Museer 4. Glyptoteket 4. Thorvaldsens samlinger Gerd Fredheim. 201411

12 Det står jo ikke i teksten! Jeanett ble stående utenfor vinduet til sløyden. Innenfor var det mørkt. Det hdde ikke ringt inn ennå, men Strandbakken var alltid presis, det visste hun. Han kom til å slå på lyset i det øyeblikk klokken ringte. Det hadde regnet, og den dunkle morgenduft var enda klar og klam og rå. Hun støttet seg til vinduskarmen og så sitt eget speilbilde i vindusruten. Det var tørt og lunt der hun sto under takskjegget. Hun sto slik at hun hørte 7. klassingene brøle og le utenfor inngangen til kontoret, rett rundt hjørnet. Fra Et vanskeleg valg. Kristoffersen, 2007,p.91 Inferenser i lesing. Ida Buch-Iversen. Lesesenteret i Stavanger Gerd Fredheim. 201412

13 Spørsmål Kheopspyramiden i Egypt ble bygget ferdig i år 2580 f. Kr Hvor mange år er det siden Kheopspyramiden ble bygget fedig? Nasjonale prøver i regning på 8. trinn i 2008 Dette er et tekststykke hvor halvdelen av den nødvendige informasjonen finnes i teksten. Den andre halvdelen må eleven lete etter i sitt eget hode. Gerd Fredheim. 201413

14 To hovedgrupper av spørsmål Boka – Akkurat der – Tenk og leit Noen ganger finner du svaret akkurat der i teksten. Andre ganger må du lete flere steder i teksten for å finne svaret. Boka + Hodet – Forfatteren og jeg – På egen hånd Et forfatteren og jeg-spørsmål betyr at ca. halve svaret finnes i teksten. Den andre halvdel av svaret må du lete etter i ditt eget hode. Et på egen hånd-spørsmål betyr at det er den kunnskap og de tankene du har i ditt eget hode, som er viktige når du skal svare på spørsmålet. Gerd Fredheim. 201414

15 Tekststykker i matematikk FØR – Les tekststykket – Marker spørsmålet – Marker viktig informasjon – Tegn/lag en enkel skisse UNDERVEIS – Regn ut ETTER – Skriv svaret – Kan svaret være riktig? Gerd Fredheim. 201415

16 Pc eller ”blyant og viskelær”? Uansett hvilket skriveredskap eleven bruker når han skal lære, så husk at: * Læring forutsetter HARDT ARBEID. * Det følger ingen læringsgaranti med en ny pc. Gerd Fredheim. 201416

17 Avslutning Hvis man forstår det man læser, så bliver det i ens hjerne. Men hvis man ikke forstår det man læser, så går det bare ind i den ene ende af hjernen og swoosh riktig hurtig ud af den anden ende. Jake Schefler, 7. klasse Elisabeth Arnbak FAGLIG LÆSNNG – fra læseproces til læreproces Gerd Fredheim. 201417


Laste ned ppt "Sør - Odal Foreldremøte 25.09.14 Hvordan vi som foreldre kan være gode leksehjelpere for barna våre. 1Gerd Fredheim. 2014."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google