Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Normer, verdier og holdninger
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
GROW modellen.
Mestring og forebygging av depresjon
LÆRING Grunnleggende prosesser
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
-av familieterapeut Hege Aitken
1. Innledende påstander om organisasjoner
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Dannelse og kunstens vesen -
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Kulturteori
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
BARNAS BARNEVERN 2020.
Aggresjon.
Problemløsning.
Kognitiv miljøterapi Drammen/NAPHA 7. og 8. oktober 2013 Psykologspesialist Marit Grande
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
Felles tema i mars: Selvkontroll
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Hvordan skrive personlig logg?
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Dr. Pål Rochette Spesialist i psykiatri og allmennmedisin drrochette.no Revidert aug Introduksjonsgruppe kognitiv terapi.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Vi er nærmere en løsning …….
Holdninger.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Psykologisk førstehjelp
Sinnemestring Ut av tåka 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Fest & følelser Velkommen
1. Innledende påstander om organisasjoner
Sinne Film:
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening Personlighetsforstyrrelser (Kognitiv interpersonlig modell)

Den kognitive interpersonlige modellen* Tidligere erfaringer Hendelse Grunnleggende oppfatning Automatiske tanker Andres reaksjon Følelse Atferd

Den kognitive interpersonlige modellen*

Ferdighetstrening – kognitiv interpersonlig modell Ta utgangspunkt i kasusbeskrivelser for «Espen» og «Harald», eller «Silje» og «Guttorm» Drøft situasjoner som trigger negative følelser, uhensiktsmessige reaksjonsmåter og fellestrekk i pasientens måte å tolke og oppfatte situasjonene på

Ferdighetstrening – kognitiv interpersonlig modell Demonstrasjon og øvelse to og to Spør om pasienten har en grunnleggende negativ oppfatning om seg selv, andre mennesker og/eller verden som preger sinnsstemningen og vekker negative følelser, og hemmer funksjon som er viktig, som man har hatt gjennom livet, som kjennes ut eller oppfattes som en sannhet og som preger en og hemmer livsutfoldelsen Gå gjennom en situasjon fra den siste tiden der pasienten merket at den grunnleggende oppfatningen dukket opp Be pasienten se for seg at han/hun er i situasjonen igjen Ha fokus på tanker og følelser i situasjonen

Ferdighetstrening – kognitiv interpersonlig modell Demonstrasjon og øvelse to og to Fyll informasjonen fra eksemplene inn i modellen (Boblene: Grunnleggende negativ oppfatning, aktuell hendelse, negative automatiske tanker og følelser) Undersøk hvordan følelsene virker inn på tankene Drøft hvordan følelser og tanker inngår i en ond selvforsterkende sirkel

Ferdighetstrening – kognitiv interpersonlig modell Demonstrasjon og øvelse to og to Undersøk hva pasienten gjør når han/hun har de negative automatiske tankene Fyll informasjonen inn i modellen (Atferd) Utforsk hvordan handlingene virker inn på tankene Drøft hvordan tankene og atferden til pasienten inngår i en ond selvforsterkende sirkel

Ferdighetstrening – kognitiv interpersonlig modell Demonstrasjon og øvelse to og to Kartlegg andre personers reaksjoner på pasientens atferd Fyll inn i modellen Utforsk hvordan pasienten tolker andres reaksjoner, med særlig vekt på tolkninger som er i overensstemmelse med pasientens negative automatiske tanker og som forsterker den negative grunnleggende oppfatningen

Ferdighetstrening – kognitiv interpersonlig modell Demonstrasjon og øvelse to og to Presentere kasusformuleringen til pasienten, ha fokus på en tredje ond sirkel (automatiske tanker – atferd – andres reaksjoner – automatiske tanker) og undersøk om formuleringen gir mening Undersøk om pasienten kan se sammenhenger mellom negative grunnleggende oppfatninger og tidligere negative hendelser og opplevelser i livet. Informer om at tankesett og reaksjonsmåter som dannes i barndommen kan leve videre og prege en i voksen alder

Ferdighetstrening – kognitiv interpersonlig modell Demonstrasjon og øvelse to og to Spør om hvilke verdifulle mål den grunnleggende oppfatningen hindrer pasienten i å nå: Samliv, vennskap, studier eller jobb Undersøk pasientens bestrebelser på å forandre mønsteret

Ferdighetstrening – kognitiv interpersonlig modell Demonstrasjon og øvelse to og to Gi informasjon om behandlingen, at det ikke går an å tenke seg ut av mønsteret, man må også handle annerledes Kunne oppdage at man kommer inn i en tilstand preget av den grunnleggende negative oppfatningen – og sette ord på det som skjer Øve på å ta stilling til gyldigheten og nytten av de negative automatiske tankene, og om mulig å hente fram alternative tanker Trene på å handle på tvers av den vanlige måten man reagerer på Gå systematisk til verks ved å oppsøke situasjoner som vekker de negative automatiske tankene slik at man kan trene på å forholde seg annerledes

Ferdighetstrening – kognitiv interpersonlig modell Demonstrasjon og øvelse to og to Undersøk om pasienten vil jobbe med problemene på denne måten for å nå viktige mål Ta utgangspunkt i eksempelet til pasienten og undersøk hvordan pasienten kunne ha handlet annerledes Drøft at man kan oppleve dette som uvant, kunstig, feil eller at det vil kunne gi negative følelser. Gi informasjon om at man da sannsynligvis er på rett spor og at det gjelder å handle på tvers av motstand mot å gjøre nye ting.