Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

HELSE OG LIVSSTIL.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Digital kompetanse i Mat og helse
Kroppsøvingsdidaktikk
Rolighetsmoen barnehage
Mangfold og fellesskap
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
"God bagasje på livets reise."
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Bærekraft og global bevissthet
Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen - Et verdiløft? Snakkepunkter: Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
IKT for læring Mattias Øhra.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Fagfornyinga Innleiing på samling for Utdanningsforbundet og KS i Trøndelag 16.mars 2018 Av Torbjørn Ryssevik, spesialrådgjevar i Utdanningsforbundet.
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Psykisk helse.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Fagfornyelsen Vi skal fornye læreplanene ved å gjøre dem mer relevante for framtiden. Fagene skal få mer relevant innhold, tydeligere prioriteringer.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Arbeid med overordnet del
Tverrfaglige tema.
Nå er vi spente!.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Ida Large og Beate Tislevoll, Udir
Utskrift av presentasjonen:

Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene Dag Johannes Sunde

Hvorfor fornyer vi fagene? Fagene skal fornyes fordi samfunnet endres Mange elever har et for svakt faglig utbytte av opplæringen Manglende sammenheng mellom ulike deler av læreplanverket For omfattende læreplaner som gir for lite tid til dybdelæring. Målet med fagfornyelsen har det vært snakket mye om, men vi skal gjøre læreplanverket og skolen mer relevant for barn og unge, bidra til bedre sammenhenger i og mellom fag og legge til rette for dybdelæring. Det er en prosess der vi skal finne ut hva er viktig i de ulike fagene, hvordan er det viktig å jobbe og hvordan skal vi lage læreplaner som er relevante for i dag og for fremtiden. Ny måte å jobbe fram læreplaner på. Vi har en samskapingsprosess der vi sammen med departementet, partene i strategien for fagfornyelsen jobber tett med sektor. Det betyr at vi får innspill i prosessen underveis gjennom innspillsrunder, blogg, sosiale medier osv for å holde folk informert og få innspill til hvordan vi bør utvikle læreplanene.

Mange begreper har blitt løftet frem som sentrale i arbeidet vi nå står i. Dybdelæring er kanskje det som har fått mest oppmerksomhet. Noe vi definerer vi som: Vi definerer dybdelæring som det å gradvis utvikle kunnskap og varig forståelse av begreper, metoder og sammenhenger i fag og mellom fagområder. Det innebærer at vi reflekterer over egen læring og bruker det vi har lært på ulike måter i kjente og ukjente situasjoner, alene eller sammen med andre.

Dybdelæring Å gradvis utvikle kunnskap og varig forståelse av begreper, metoder og sammenhenger i fag og mellom fagområder. Det innebærer at vi reflekterer over egen læring og bruker det vi har lært på ulike måter i kjente og ukjente situasjoner, alene eller sammen med andre.

Dybdelæring Å gradvis utvikle kunnskap og varig forståelse av begreper, metoder og sammenhenger i fag og mellom fagområder. Det innebærer at vi reflekterer over egen læring og bruker det vi har lært på ulike måter i kjente og ukjente situasjoner, alene eller sammen med andre.

Dybdelæring Å gradvis utvikle kunnskap og varig forståelse av begreper, metoder og sammenhenger i fag og mellom fagområder. Det innebærer at vi reflekterer over egen læring og bruker det vi har lært på ulike måter i kjente og ukjente situasjoner, alene eller sammen med andre.

Dybdelæring Å gradvis utvikle kunnskap og varig forståelse av begreper, metoder og sammenhenger i fag og mellom fagområder. Det innebærer at vi reflekterer over egen læring og bruker det vi har lært på ulike måter i kjente og ukjente situasjoner, alene eller sammen med andre.

Dybdelæring Å gradvis utvikle kunnskap og varig forståelse av begreper, metoder og sammenhenger i fag og mellom fagområder. Det innebærer at vi reflekterer over egen læring og bruker det vi har lært på ulike måter i kjente og ukjente situasjoner, alene eller sammen med andre.

Tverrfaglig tilnærming til læring De tre temaene skal legge til rette for tverrfaglig læring,- ikke flerfaglig læring. Nye måter å lære på. Forventning om nye måter å arbeide med læreplaner på. Skal bidra til bedre forståelse for sammenhenger i opplæringen. Tverrfaglig læring er å se ulike faglige aspekter i sammenheng. Disse ulike aspektene skal utvide og utdype forståelsen av et tema. For at det skal være tverrfaglig må man jobbe med disse aspektene samtidig for å se hvordan de påvirker hverandre og har betydning for en helhetlig forståelse. Flerfaglighet forstås mer som å beholde de de ulike fagdisiplinene, men som hver for seg vektlegger sine ulike aspekter ved et tema innenfor sitt fagområde. De tre tverrfaglige temaene: Å verne om livet på jorda og å ta vare på behovene til mennesker. Forståelsen av sammenhengen mellom sosiale, økonomiske og miljømessige forhold. Menneskehetens levesett og ressursbruk har konsekvenser lokalt, regionalt og globalt. Temaet rommer problemstillinger knyttet til miljø og klima, fattigdom og fordeling av ressurser, konflikter, helse, likestilling, demografi og utdanning. Kunnskap om sammenhengene mellom teknologi og de sosiale, økonomiske og miljømessige sidene ved bærekraftig utvikling

Demokrati og medborgerskap Opplæringen skal gi elevene forståelse for sammenhengen mellom demokrati og sentrale menneskerettigheter Forstå sammenhengen mellom individets rettigheter og plikter. Skal stimulere elevene til å bli aktive medborgere De skal øve opp evnen til å tenke kritisk, lære seg å håndtere meningsbrytninger og respektere uenighet.

Bærekraftig utvikling Forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet Å verne om livet på jorda og å ta vare på behovene til mennesker Bygger på forståelsen av sammenhengen mellom sosiale, økonomiske og miljømessige forhold. Menneskehetens levesett og ressursbruk har konsekvenser lokalt, regionalt og globalt. Gjør dem i stand til å ta ansvarlige valg og handle etisk og miljøbevisst. Teknologi har betydelig innvirkning på menneske, miljø og samfunn.

Folkehelse og livsmestring

Folkehelse og livsmestring Alle mennesker må kunne gjøre ansvarlige livsvalg som bidrar til livskvalitet og en god fremtid. Temaet folkehelse og livsmestring skal bidra til at elevene utvikler kompetanse som fremmer elevenes helse og gjør dem i stand til å håndtere ulike utfordringer i livet. Elevene skal lære å mestre hverdagen og få støtte til å oppleve livet som meningsfylt. Utfordringer knyttet til områder som helse, seksualitet, rusmidler, medier, forbruk og personlig økonomi angår oss alle. I barne- og ungdomsårene er utvikling av selvtillit, selvrespekt og en trygg identitet særlig avgjørende. Barn og unge behøver et forutsigbart oppvekstmiljø med trygge rammer og gode rollemodeller der de kan diskutere og forholde seg til vanskelige spørsmål. Elevene skal øve på å sette ord på og håndtere sine egne følelser, relasjoner og handlingsmønstre. De skal lære å sette grenser og respektere andres, utvikle et positivt selvbilde, og delta i et faglig og sosialt fellesskap som gir tilhørighet. For å få til dette er det nødvendig at skolen skaper et miljø som er preget av toleranse og åpenhet. Dette er det som står om temaet i overordnet del.

Folkehelse og livsmestring Alle mennesker må kunne gjøre ansvarlige livsvalg som bidrar til livskvalitet og en god fremtid. Temaet folkehelse og livsmestring skal bidra til at elevene utvikler kompetanse som fremmer elevenes helse og gjør dem i stand til å håndtere ulike utfordringer i livet. Elevene skal lære å mestre hverdagen og få støtte til å oppleve livet som meningsfylt. Utfordringer knyttet til områder som helse, seksualitet, rusmidler, medier, forbruk og personlig økonomi angår oss alle. I barne- og ungdomsårene er utvikling av selvtillit, selvrespekt og en trygg identitet særlig avgjørende. Barn og unge behøver et forutsigbart oppvekstmiljø med trygge rammer og gode rollemodeller der de kan diskutere og forholde seg til vanskelige spørsmål. Elevene skal øve på å sette ord på og håndtere sine egne følelser, relasjoner og handlingsmønstre. De skal lære å sette grenser og respektere andres, utvikle et positivt selvbilde, og delta i et faglig og sosialt fellesskap som gir tilhørighet. For å få til dette er det nødvendig at skolen skaper et miljø som er preget av toleranse og åpenhet. Noen sentrale begreper og setninger utheves som spesielt sentrale i vår sammenheng.

Folkehelse og livsmestring Alle mennesker må kunne gjøre ansvarlige livsvalg som bidrar til livskvalitet og en god fremtid. Temaet folkehelse og livsmestring skal bidra til at elevene utvikler kompetanse som fremmer elevenes helse og gjør dem i stand til å håndtere ulike utfordringer i livet. Elevene skal lære å mestre hverdagen og få støtte til å oppleve livet som meningsfylt. Utfordringer knyttet til områder som helse, seksualitet, rusmidler, medier, forbruk og personlig økonomi angår oss alle. I barne- og ungdomsårene er utvikling av selvtillit, selvrespekt og særlig avgjørende. Barn og unge behøver et forutsigbart oppvekstmiljø med trygge rammer en trygg identitet og gode rollemodeller der de kan diskutere og forholde seg til vanskelige spørsmål. Elevene skal øve på å sette ord på og håndtere sine egne følelser, relasjoner og handlingsmønstre. De skal lære å sette grenser og respektere andres, utvikle et positivt selvbilde, og delta i et faglig og sosialt fellesskap som gir tilhørighet. For å få til dette er det nødvendig at skolen skaper et miljø som er preget av toleranse og åpenhet.

Folkehelse og livsmestring Alle disse klippene er fra de seneste månedene og det er bare et bitte lite knippe av alt som skrives om ungdom og seksualitet for tiden. Temaet folkehelse og livsmestring er svært hett tema og flere skoler og kommuner er allerede i gang med å jobbe med dette.

Innspill om seksualitet i kjerneelementarbeidet Bekymring for at undervisning om seksualitet ikke følges opp tilstrekkelig i fagfornyelsen. Innvendinger går på at elevene introduseres for temaet for sent. Noen ønsker at seksualitet blir eksplisitt nevnt der det legges opp til en mer åpen tolkning av kompetanse på området. Andre mener igjen at temaet dekkes av for få fag, med for liten sammenheng eller at kompetansemålene har en for snever tilnærming til temaet.

Hvordan er seksualitet synliggjort i skissene til læreplanene så langt? Læreplanene åpner for å arbeide med temaet seksualitet i en flere fag og i flere trinn. Elevene skal lære om forholdet til egen kropp allerede fra starten av grunnskoleløpet Eksempelvis overgrep, grensesetting, identitet, psykisk helse er omfattet i utkastet Etter 4. trinn introduseres seksualitet eksplisitt: «samtale om kjønn og grensesetting knyttet til kropp og seksualitet», og implisitt som «drøfte dømmekraft i digital samhandling». Forslag: «forstå kroppslig ulikskap mellom seg sjølv og andre» Forslag:«gjøre rede for ulike seksuelle identiteter og drøfte hvordan kjønnsroller og seksualitet framstilles i forskjellige sammenhenger». Forslag:«drøfte problemstillinger knyttet til fysisk og psykisk helse» Forslag: Mål på VGO er nytt: «reflektere over hvorfor holdninger til kjønn, seksualitet og grensesetting varierer i samfunnet».

Gi innspill til læreplanskissene! Skissene til nye læreplaner ligger ute til 14. november og vi oppfordrer til å gi innspill på hva som er bra og hva som bør forbedres!