Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;"— Utskrift av presentasjonen:

1 Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
Karakterdannelse, medborgerskap og livsmestring

2 Refleksjonsarbeid – PROFESJONSUTVIKLING
Forstår «Eksformasjon» Hører Skaper mening «Eksformasjon» «Eksformasjon» Hjerneforskning av Chris Argyris MENINGSBÆRENDE INFORMASJON

3 § 1-1. Formålet med opplæringa (utdrag)
Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring. Opplæringa skal gi innsikt i kulturelt mangfald og vise respekt for den einskilde si overtyding. Ho skal fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte. Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong. Omar Mekki, IMTEC

4 § 1-1. Formålet med opplæringa (utdrag)
Elevane og lærlingane skal lære å tenkje kritisk og handle etisk og miljøbevisst. Dei skal ha medansvar og rett til medverknad. Skolen og lærebedrifta skal møte elevane og lærlingane med tillit, respekt og krav og gi dei utfordringar som fremjar danning og lærelyst. Alle former for diskriminering skal motarbeidast Omar Mekki, IMTEC

5 Fremtidens kompetanser for barn og unge, et lite bakteppe:
il Fremtidens kompetanser for barn og unge, et lite bakteppe: Ved inngangen til nytt årtusen initierte OECD prosjektet The definition and selection of key competences (DeSeCo) (OECD 2005). Dette danner utgangspunkt for begrepet 21st Century Skills. Hva vil være viktige kompetanser for barn, unge og voksne i fremtiden? Dette er nå videreført i prosjektet Education 2030 Omar Mekki, IMTEC

6 Education 2030 vektlegger:
il Education 2030 vektlegger: Kunnskaper (fagkunnskaper, fagovergripende, metoder og fremgangsmåter) Kognitive kompetanser (problemløsning, kreativitet, kritisk tenkning) Sosiale kompetanser (samarbeid, kommunikasjon, flerkulturelle ferdigheter) Fysisk og mentalt velvære (ansvar for egen og andres helse) Emosjonelle kompetanser (utholdenhet, nysgjerrighet, empati, lederskap), Metakompetanser (selvrefleksjon, selvregulering, effektive læringsstrategier) Verdivalg You will find many of these elements Omar Mekki, IMTEC

7 il Ny læreplan OECDs key competencies has influenced the work of Ludvigsenutvalget that led to St. Melding 28, Omar Mekki, IMTEC

8 Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen»
Skolens nye «grunnlov» fastsatt 1. sept. - 17 Forord: Formålet med opplæringen 1. Opplæringens verdigrunnlag ▪ Operasjonalisering av formålsparagrafen 2. Prinsipper for læring, utvikling og danning ▪ Hva; danning og utdanning 3. Prinsipper for skolens praksis ▪ Hvordan; profesjonsfellesskap og skoleutvikling and also to the overordnet del, that has been written undert these headlines.

9 Hva er viktig i ny overordnet del?
Nytt kompetansebegrep Grunnleggende ferdigheter består Dybdelæring som prinsipp Tre tverrfaglige temaer Demokrati og medborgerskap Livsmesting og folkehelse Bærekraftig utvikling

10 Omar Mekki, IMTEC

11

12


Laste ned ppt "Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google