Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Jeg vet Voldsforebyggende opplæring

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Jeg vet Voldsforebyggende opplæring"— Utskrift av presentasjonen:

1 Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Hvorfor er forebyggende opplæring viktig? Hvordan kan vi gjennomføre opplæringen?

2

3 Hvorfor skal elevene lære om vold, overgrep og mobbing?
Barnekonvensjonen: Barn har rett til beskyttelse mot vold Barn har rett til opplæring Barn har rett på god hjelp Opplæringsloven: Elevene har rett til et trygt og godt skolemiljø Barn og unge trenger kunnskap om vold, overgrep og mobbing for å kjenne sine rettigheter, vite hvordan de skal få hjelp, og bidra til å skape et trygt og godt læringsmiljø!

4 Hva er «Jeg vet»? Jeg vet er utviklet av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, i samarbeid med Utdanningsdirektoratet og Helsedirektoratet. Plattformen er laget sammen med det digitale læremiddelet Salaby. En kvalitetssikret læringsressurs for alderstilpasset opplæring om vold, overgrep og mobbing i barnehage og skole Gratis og tilgjengelig for alle Tilpasset kompetansemål i skolens læreplaner, er temabasert og kan brukes i mange ulike fag Undervisningen styres av lærer og er tilrettelagt for ca. fire undervisningstimer i løpet av et skoleår

5 «Jeg vet» gir elevene alderstilpasset kunnskap om:
Ulike former for vold, seksuelle overgrep og mobbing Konsekvenser av vold, seksuelle overgrep og mobbing Rettigheter og lover - hvilke rettigheter har barn, og hva sier loven om vold, overgrep og mobbing? Hvordan de kan få hjelp og støtte hvis de selv eller noen de kjenner opplever vold, overgrep eller mobbing

6 Elevene får kunnskap ved hjelp av:
Lærerstyrte undervisningsopplegg basert på tema Fagtekster, filmer, illustrasjoner og oppgaver Å bli presentert for konkrete situasjoner og dilemmaer der elevene skal reflektere og samtale Mulighet for fordypning og prosjektarbeid for elever på ungdomstrinnet og VGS

7 «Jeg vet» er tilpasset kompetansemålene i skolen!
Alle undervisningsopplegg i "Jeg vet" er tilrettelagt for kompetansemål i skolen Oppleggene vil oppdateres i samsvar med lærerplanfornyelsen Det følger lærerveiledninger med alle undervisningsopplegg i "Jeg vet"

8 «Jeg vet» gjør det enkelt for læreren å forberede og gjennomføre opplæringen
Sosiallærer, rådgivere eller skolens helsesykepleier kan være ressurser i arbeidet

9 Hva gjør jeg om jeg er bekymret for en elev?
Jeg vet er utviklet slik at det skal oppleves trygt for lærere å bruke ressursen i klasserommet Lærere har nødvendig kompetanse til å undervise og snakke med barn om vanskelige tema, og handle dersom de blir bekymret for at et barn kan være utsatt for vold, overgrep eller mobbing Dersom du er bekymret for en elev: SNAKKE (snakkemedbarn.no) er en plattform for læring og øving på samtaler med barn om vanskelige tema På helsekompetanse.no kan du gjennomføre et gratis nettkurs som skal gjøre deg tryggere når det gjelder det å snakke med barn for å kunne avdekke vold og seksuelle overgrep, og til å melde vold og seksuelle overgrep videre til barnevern og politi På Bufdirs barnevernsider (bufdir.no/barnevern) finner du oversikt over din nærmeste barneverntjeneste og informasjon om hvordan du melder bekymring til barnevernet Har du spørsmål eller ønsker å snakke mer om dette, ta kontakt med rådgiver eller helsesøster på skolen

10 Bli kjent med «Jeg vet»

11 1. Se film 2. Refleksjonsspørsmål til fagteksten 4. Undermeny med konkrete situasjoner barna kan diskutere 3. Fagtekst 5. Påstander 6. Avsluttende test: I fellesskap, mindre grupper eller én og én 7. Avsluttende test: I fellesskap, mindre grupper eller én og én

12 Forslag til fremgangsmåte for å bli bedre kjent med «Jeg vet»
Klikk dere inn på Gjennomgå opplegget «Hva er digital mobbing?» for 3. trinn eller opplegget  «Digitale seksuelle overgrep» for trinn ved å klikke rundt i modulene.  Diskuter så i plenum eller grupper: Hvordan ville dere forberedt, gjennomført og fulgt opp en undervisningssekvens om dette temaet? Se filmene som ligger under «Diskuter situasjonene». På hvilken måte kan filmene danne utgangspunkt for klassesamtaler? Ville det vært fint å være mer enn én voksen, eventuelt ha en mindre elevgruppe ved arbeid med disse temaene? Hvordan hadde det ev vært mulig å organisere dette?


Laste ned ppt "Jeg vet Voldsforebyggende opplæring"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google