Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag Ledelse av studieprogram på flere studiesteder. Gisle Pettersen, studieleder GLU Bodø
Bakgrunn Fusjon Ny MAGLU – ett universitet, felles grunnskolelærerutdanning Bestilling på en lærerutdanning MASTER med kompetansekrav, akkrediteringssøknad
Felles emnebeskrivelser Felles LUB Felles vurderingsordninger Vurdering – samme tidspunkt, samme eksamen. Lokale tilpasninger ble et tema og er det fortsatt
Lik kvalitet for studentene uansett hvor og hvordan studiet tilbys. Lik kvalitet = like god kvalitet Pensum - 80 % felles, 20 % lokalt valgt Ulike tradisjoner i vurderingsordningene Felles eksamen gir utfordringer (tid, innhold) Studentinvolvering Dette har vært utfordrende! Lik vanskelighetsgrad på eksamen, lokale varianter Ny utdanning – når skal man endre?
Lik kvalitet for studentene uansett hvor og hvordan studiet tilbys. Erfaringer Globale utfordringer – regionale løsninger? Tar tid Vi må snakke sammen – og møtes Emnerevidering, gode prosesser en nøkkel til å lykkes? Følelser, tradisjoner. Hvordan klarer vi å se det gode i hverandre? Dette har vært utfordrende! Lik vanskelighetsgrad på eksamen, lokale varianter Ny utdanning – når skal man endre? Emnerevisjon en god arena for å jobbe med dette
Å utvikle gode utdanninger krever godt samarbeid i fagmiljøene og evne og vilje til å prioritere utdanningskvalitet på alle nivåer ved universitetene og høyskolene. Kvalitet og kvalitetskultur utvikles og stimuleres både gjennom samarbeid og gjennom konkurranse. Kilde: Bendermacher et al. 2016
Gruppeoppgave Hvordan skaper vi ett felles studieprogram med god kvalitet SAMMEN? - Geografi, tradisjoner og kultur vs rammeverk
Gruppeoppgave Hvordan bygge felles studieprogram med lik kvalitet på tvers av studiestedene? - Gi oss noen gode råd!