Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Slik jeg ser det….nå… julen 2007

2 Områder som skal dekkes:
Utdanning: Forsking og innovasjon: Formidling: Organisasjon og ressurser:

3 Visjon (UiS): Som før

4 Utdanning: Visjon: Vi er kjent for landets beste på undervisningskvalitet og oppfølging av studentene Verdiar: vi ønsker å bidra til at de som uteksamineres er til livlang nytte for samfunn og bedrifter, - og en selv Mål og strategiar for å nå måla og leve ut verdiane: Mål: redusere behovet for organisert etterutdanning. Strategi: legge vekt på læring som prosess (tilpassede selvstudier) og gode undervisere

5 Forsking og innovasjon
Visjon: Vi er kjent for å være landets fremste på forsking innen økt olje/gassutvinning, miljøteknologi og energi Verdiar: ta globalt ansvar for energi og miljø Mål og strategiar for å nå måla og leve ut verdiane: Mål: bli førstevalget for forskere, studenter, og media/politikere (for å få råd) innen de angitte områder Mål: styrke den naturvitenskapelige delen (realfag) – er nødvendig for å ”henge med” i teknologiutviklingen) Strategi: satse på å bli gode der vi har et lokalt sterkt nærlingsliv

6 Mål og strategiar for å nå måla og leve ut verdiane:
Forsking og innovasjon Visjon: Vi er kjent for å være landets mest innovative Universitet, - og blant Europas tre beste Verdiar: vi ønsker å bidra til en kultur der de som vil skape et økonomisk utbytte av sin akademiske karriere, blir verdsatt. Mål og strategiar for å nå måla og leve ut verdiane: Mål: stå for en verdiskapning som er høyest (av alle universitetene) i Norge, målt i forhold til antall ansatte. Strategi: ansette topp akademikere som også motiveres av inovasjon

7 Formidling Visjon: Vi er kjent for å være landets mest aktive formidler av vår forsking, målt i forhold til antall ansatte Verdiar: vi ønsker å bidra til at samfunnet får vite kva vi driver med, fordi vi skal tjene – og utfordre - samfunnet. Mål og strategiar for å nå måla og leve ut verdiane: Mål: vi har ukentlige innslag i lokale media, og månedlige innslag i nasjonale media. Strategi: synliggjøre og verdsette (kulturelt og økonomisk) de som er aktive formidlere

8 Organisering og ressurser
Visjon: Vi er kjent for å være landets mest effektivt drevet Universitet samtidig som ingen blir syke pga. jobben. Verdiar: vi baserer oss på medbestemmelse og saklige/rasjonelle diskusjoner, – og beslutninger. Mål og strategiar for å nå måla og leve ut verdiane: Mål: minst sykefravær av alle Universitet (det løser mange problem) Strategi: sørge for at hver enkelt ansatt føler seg sett, og verdsatt gjennom god oppfølging av nærmeste leder, – og kolleger.

9 Rammebetingelser: Viktige forutsetninger vi har liten innflytelse på
I Norge: Rammebetingelsene frå Dep. Forutsigbarhet(økonomisk modell) Nasjonale vs. Regionale Universitet I verden: Økonomiske utviklingen Klimautviklingen Energisituasjonen Religiøse konflikter Politiske elementer (stabilitet/kriger)

10 Vår styrke Nytt universitet Entusiasme Pågangsmot
Tro på fortsatt utvikling Sterk lokal støtte (industri og politisk) Økonomisk sterk region Region i utvikling Internasjonalt miljø i regionen Små/Fleksibel Har lang erfaring med å samarbeide med den lokale industrien

11 Vår svakhet Lite universitet (for fragmentert og sårbare fagmiljø)
Store ”investeringer” i nybygg Mange nær pensjonsalderen (TN)

12 Trusler Vanskelig å rekruttere ansatte (fag og adm?)?
Studenter slutter før master Vanskelig å rekruttere stipendiater Økonomi

13 Våre muligheter Internasjonalt orientert region (internasjonalisering)
Positiv demografi Stort areal for utvidelse Styrke vår økonomi med integrasjon og samarbeid med næringslivet

14 Her kommer noen klipp fra NTNUs (”tilsvarende”) dokument (linken fra Anne)

15 (Bakgrunn: NTNU sin rolle)

16 Verdier (UiS) – som før Som før

17 (Bakgrunn: NTNU Visjon)

18 (Bakgrunn:NTNU verdier)

19 (Bkagrunn: NTNU utfordringer)

20 Bakgrunn: NTNU

21 Bakgrunn: NTNU

22 Bakgrunn: NTNU

23 Bakgrunn: NTNU


Laste ned ppt "Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google