Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Utdanningskvalitet-ny modell og nye trender Dr

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Utdanningskvalitet-ny modell og nye trender Dr"— Utskrift av presentasjonen:

1 Utdanningskvalitet-ny modell og nye trender Dr
Utdanningskvalitet-ny modell og nye trender Dr. scient Trine Johansen Meza Assisterende avdelingsdirektør Tilsynsavdelingen NOKUT

2 § NOKUTs tilknytning Kunnskapsdepartementet
Universitets- og høyskoleloven Forskrift om kvalitet i høyere utdanning Tilsynsansvar for ca utdanningstilbud ved nærmere 200 institusjoner

3 Viktige stikkord om tilsynet: NOKUTs tilsyn med universiteter, høyskoler og fagskoler…
…er et tilsyn med deres utdanningsvirksomhet …skjer med utgangspunkt i at ansvaret for kvaliteten ligger hos institusjonen som tilbyr utdanningen ...er basert på sakkyndig vurdering (ikke matematikk) …har to hovedkomponenter: Tilsyn med institusjonenes interne kvalitetssikring av egen utdanningsvirksomhet (Stikkord: Kvalitetssikringssystem) Tilsyn med at institusjonenes utdanningstilbud tilfredsstiller nasjonale standarder (Stikkord: Godkjenning/akkreditering) …skal bidra til både kontroll og utvikling

4 Studietilsynsforskriften

5

6 Institusjonskategorier Ulike faglig fullmakter
Vi kan ikke gi dere konkret faglig veiledning, men vi kan gi dere noen tips og veilede dere i hvordan dere skriver en god søknad som går videre til sakkyndig vurdering. Den faglige vurderingen kan vi ikke si noe om utfallet av. Selv om en søknad er god, er det ikke sikkert at den går gjennom faglig vurdering.

7 Så la oss ta en nærmere kikk å figuren
Så la oss ta en nærmere kikk å figuren. Hva er utdanningskvalitet og hva fører til at vi får kvalitet i utdanningen?

8 Hvordan styrke utdanningskvaliteten: Hva vil NOKUT å gjøre?
Arbeide for endringer i tilsynsmodellen, bl.a.: Generelt mer fokus på eksisterende utdanninger og de større institusjonene (og redusert ressursbruk på akkreditering av nye program) Erstatte evalueringene av kvalitetssystemene med ny type institusjonsevaluering med skarpere blikk på institusjonenes håndtering av programnivået (fokus på læringsutbytte) fra 2016 Videreføre den nye modellen for direkte tilsyn med enkeltstudier Fortsette å styrke utrednings- og analysearbeidet, bl.a.: Prioritere å fremskaffe og legge til rette data om kvalitet i portaler Prioritere helhetlige sammenstillinger og analyser om kvalitetstilstanden Arbeide for flere Sentre for fremragende utdanning

9 Nytt periodisk tilsyn Nytt periodisk tilsyn. NOKUT er nå inne i andre runde med evaluering av system for kvalitetssikring på institusjonene som tilbyr høyere utdanning. Før den tredje runden ønsker vi å gjøre noen endringen. I 2014 gjennomfører vi forsøk for at vi skal kunne lage en ny modell for det periodiske tilsynet (internt i NOKUT kaller vi dette prosjektet tilsyn 2015). I dette forsøket har vi med tre institusjoner., som jeg vil fortelle om senere.

10 Forslag til ny tilsynsmodell
Dagens tilsynsmodell Forslag til ny tilsynsmodell Opprettelse av nye utdanninger Søknad om fullmakter gjennom institusjonsakkreditering Søknad om å opprette enkeltutdanninger Tilsyn med eksisterende utdanning Tilsyn på institusjonsnivå ved evaluering av institusjonenes kvalitetssikringssystemer Tilsyn med enkeltutdanninger ved en firetrinnsprosess Opprettelse av nye utdanninger Fullmakt på et gitt nivå oppnås etter å fått akkreditert et antall enkeltstudier på samme nivå Søknad om å opprette enkeltutdanninger (Som nå, men min. høgskolekandidat) Tilsyn med eksisterende utdanning Tilsyn på institusjonsnivå ved ny type institusjonsevaluering (Kun for institusjoner med fullmakter) Tilsyn med enkeltutdanninger ved firetrinnsprosessen (Som nå)

11 Forslag til ny tilsynsmodell:
Justeringene skal bidra til at mesteparten av ressursene brukes til tilsyn med kvaliteten ved eksisterende utdanninger og bredt i sektoren et større trykk på at institusjonene skal være «sitt eget NOKUT» når de kvalitetssikrer egen utdanning at høyskoler som i lang tid har tilbudt utdanning skal utvises større tillit, og at høyskoler med liten erfaring og nye aktører kontrolleres strengere ved opprettelse av nye utdanninger | 11

12 Forslag til ny tilsynsmodell
Dagens tilsynsmodell Forslag til ny tilsynsmodell Opprettelse av nye utdanninger Søknad om fullmakter gjennom institusjonsakkreditering Søknad om å opprette enkeltutdanninger Tilsyn med eksisterende utdanning Tilsyn på institusjonsnivå ved evaluering av institusjonenes kvalitetssikringssystemer Tilsyn med enkeltutdanninger ved en firetrinnsprosess Opprettelse av nye utdanninger Fullmakt på et gitt nivå oppnås etter å fått akkreditert et antall enkeltstudier på samme nivå Søknad om å opprette enkeltutdanninger (Som nå, men min. høgskolekandidat) Tilsyn med eksisterende utdanning Tilsyn på institusjonsnivå ved ny type institusjonsevaluering (Kun for institusjoner med fullmakter) Tilsyn med enkeltutdanninger ved firetrinnsprosessen (Som nå) Om det vil bli slik NOKUT foreslo med at man får fullmakt på et gitt nivå, må vi nok avvente til strukturmeldlingen har kommet. Men har skal jeg snakke litt om den nye typen institusjonsevaluering.

13 Hva innebærer det å ”være sitt eget NOKUT”?
Sette kvalitet og relevans på studentenes læringsutbytte i sentrum Fokusere kvalitetsarbeidet på studieprogramnivået på faktorer som er avgjørende for godt læringsutbytte: Plan og organisering (fra inngangskompetanse til sluttkompetanse) Gjennomføring av programmet (stikkord: stimulans til læring) Innsatsfaktorer: Fagkompetanse og – nettverk (FoU, praksis etc.) Undervisningskompetanse og – nettverk (ledelse, pedagogikk, etc.) Infrastruktur og støttefunksjoner Arbeidslivskontakt Som minimum legge seg på NOKUTs akkrediteringskriterier, men legge lista høyere der forutsetningene taler for det

14 Noen andre viktige momenter
Sikre effektive og målrettede evalueringer bl.a. gjennom å utnytte datagrunnlaget i nasjonale databaser bedre: => Evalueringene skal starte på grunnlag av en informasjonspakke om tilstanden ved institusjonen Evalueringene må oppleves som strategiske verktøy for institusjonenes ledelse: => Må ha tydelig fokus både på den totale studieporteføljen og kvaliteten i det enkelte studieprogram Evalueringene må kunne oppsummeres i et sektorperspektiv: => Man må i større grad enn i dagens audit se på det samme

15 Haraldsplass diakonale høgskole
Privat høyskole i Bergen 1918: Grunnlagt – startet med sykepleieutdanning 1994: Studiet fikk høyskolestatus 2010: Akkreditert høyskole 1 bachelorprogram, 5 videreutdanninger Studium Antall studenter Faglige ansatte Bachelor i sykepleie 254 19 (antall) Videreutdanninger 197 12 (antall) Totalt 451 23,6 (årsverk) Nå vil jeg snakke litt om hvilke høyskoler som er med i forsøket. Erfaringene fra disse evalueringene vil brukes for å lage nye evalueringskriterier. De vil selvsagt også høres i resten av sektoren . Foto: Wikipedia

16 Dronning Mauds Minne Høgskole
Privat høyskole i Trondheim - Barnehagelærerutdanning 1947: Grunnlagt 1988: Fikk første studium med høyskolestatus 2008: Akkreditert høyskole Bachelor med 4 studieretninger, 17 videreutdanninger 2 mastergradsstudier i samarbeid med NTNU Studium Antall studenter Faglige ansatte Bachelor 916 Videreutdanning 239 Totalt 1155 87,4 (årsverk) Foto: dmmh.no

17 Høgskolen i Buskerud Statlig akkreditert høyskole med 3 studiesteder
Drammen, Hønefoss og Kongsberg Etablert i 1994 4 fakulteter Økonomi og samfunnsvitenskap, helsevitenskap, lærerutdanning, teknologi 2 ph.d-søknader under behandling Nivå Antall studietilbud Antall studenter Faglige ansatte Bachelor 23 3485 Master 8 779 Totalt 31 4264 191,3 (årsverk) Foto: dt.no

18 Høgskolen i Vestfold Statlig akkreditert høyskole med 1(2) studiested(er) Horten og Larvik (kun 60 studenter) Etablert i 1994 4 fakulteter Helsevitenskap, humaniora og utdanningsvitenskap, teknologi og maritime fag, økonomi og samfunnsvitenskap Har hatt ph.d-studier siden 2010 Nivå Antall studietilbud Antall studenter Faglige ansatte Bachelor 17 3786 Master 12 598 ph.d 2 22 Totalt 31 4406 268,0 (årsverk) Foto: Wikipedia

19 Høgskolen i Buskerud og Vestfold
Statlig høyskole med 4 studiesteder Drammen, Hønefoss, Kongsberg og Horten Blir etablert 1. januar 2014 4 fakulteter Humaniora og utdanningsvitenskap, helsevitenskap, teknologi og maritime fag, Handelshøyskolen og samfunnsvitenskap Nivå Antall studietilbud Antall studenter Faglige ansatte Bachelor 40? 7271 Master 20? 1377 ph.d 4 22 Totalt 62? 8670 459,3 (årsverk) Den nye høyskolen vi bli den nest største høyskolen i Norge og den 9. største høyere utdanningsinstitusjonen totalt (UiO, NTNU, UiB, UiT, UiS, UiA, BI og HiOA er større)

20 Professor Hanne Leth Andersen Student Magnus Malnes
Professor Eyvind Elstad Vi har med oss sakkyndige i dette arbeidet, og jeg vil kort presentere dem. De har erfaring både fra studieakkreditering og evaluering av kvalitetsisikringssystemene.

21 Professor Karin Harms-Ringdahl Høgskolelektor Nina Skarpenes Student Anders Langset Kvernmo

22 Ingeborg Anna Wergeland
Førsteamanuensis Asta Bye Professor Roger Säljö Student Ingeborg Anna Wergeland

23 Akkreditering av nye studieprogram og tilsyn med eksisterende studieprogram
Med fagmiljø menes de personene som gir regelmessig og direkte bidrag til utvikling, organisering og gjennomføring av studiet.

24 Akkreditering av nye studieprogram
Akkreditering av nye studieprogram. I hvilke fagområder og på hvilke institusjoner? Høgskolen i Bergen Vi mottar søknader på bachelor, master og p.hd-nivå. Som dere ser er det veldig stor variasjon i hva slags fagområder det søkes om og vi får inn søknader fra mange ulike institusjoner: fra små private høgskoler, fagskoler som ønsker å tilby høyere utdanning og offentlige høgskoler som søker om å opprette master og p.hd. Særlig på master og ph.d ser vi at det søkes om ganske «smale» studietilbud. Bredden i søknadene gjør at vi alltid er avhengig av nye sakkyndige og vi kan ikke forutsi før en søknadsfrist hvilke fagområder vi vil komme til å trenge sakkyndige fra. Institusjonene har ulike fullmakter. Ikke akkrediterte høgskoler må søke NOKUT om bachelor. Akkrediterte høgskoler (innebærer alle de offentlige), må søke om master og ph.d. Vitenskapelige høgskoler kan selv opprette mastere innen fagområdet for ph.d. Universitetene har fullmakter til å opprette studier på alle nivå. NB! Universitetene må også forholde seg til NOKUTs kriterier og NOKUT kan til enhver tid starte tilsyn med utdanninger ved universitetene også.

25 Akkreditering av og tilsyn med studier: Hva sjekker NOKUT?
Pedagogikk FoU Infrastruktur Organisering og -ledelse Stimulans til læring Rammevilkår Politiske Økonomiske Forkunnskaper LU Praksis Nettverk nasjonalt internasjonalt Nettverk arbeidsliv

26 Tilsyn med eksisterende studier
Med fagmiljø menes de personene som gir regelmessig og direkte bidrag til utvikling, organisering og gjennomføring av studiet.

27 Tilsyn med mastergradsstudier
Revid. Rapport Utvikling Tid Åpner tilsyn Dialog Informerer institusjonene Redegjørelse Tematiske prior. Info fra annen vrksmh. Bekymr.-meldinger Antall studier

28 Kilder til kartlegging

29

30 NOKUTs forståelse av ”utdanningskvalitet” tar utgangspunkt i at vi fører tilsyn på vegne av samfunnet Fra NOKUTs formålsparagraf: NOKUT skal bidra til at samfunnet kan ha tillit til kvaliteten i norsk høyere utdanning Dette innebærer at: Studenter og arbeidsliv skal kunne være trygge på at det studentene kan etter endt utdanning holder mål Studentene skal være trygge på at undervisningen de får holder mål Med utdanningskvalitet mener vi kvaliteten på: lærestedenes tilrettelegging for studentenes læring, og studentenes læringsutbytte etter endt utdanning | 30


Laste ned ppt "Utdanningskvalitet-ny modell og nye trender Dr"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google