Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Roller og ansvar i kvalitetssikring av utdanningene Studieprogramansvarlig
2
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Forslag sendt dekaner og prodekaner for utdanning Justert ut fra tilbakemeldinger Rektorvedtak Fakultetene må selv utdype roller som ikke er fullt ut beskrevet for fakultetet.
4
SPA har ansvar for å utarbeide og oppdatere studieplan, og sikre kvalitet og studieprogramdesign iht. Studietilsynsforskriften §§ 2-2 og 2-3. § 2-2 Krav til studietilbud § 2-3 Krav til fagmiljø LUB i tråd med NKR Relevans for videre studier og arbeidsliv arbeidstimer/år Infrastruktur Lærings- og vurderingsformer Relevant FoU Internasjonale ordninger Studentmobilitet Praksisavtaler Størrelse Relevant kompetanse UH-ped Tydelig faglig ledelse m/kvalitetsansvar 50 % hovedstilling Andel 1.stilling Fagmiljøet skal drive FoU Aktive deltakere i nasjonale og internasjonale nettverk Praksisveil. m/relevant komp. Fagansatte med relevant og oppdatert kunnskap fra praksisfeltet
5
SPA har ansvar for å gjennomføre evalueringer som beskrevet i kvalitetssystemet, og innhente informasjon fra relevante kilder. UU Vedtak: «Alle emner skal evalueres av studentene hver gang emnet gjennomføres. Enten som midtveisevalueringer, eller som sluttevaluering. Studieprogramevaluering skal minimum gjennomføres som dialogmøte med studenttillittsvalgte en gang i året. » Forslag til maler tilgjengelig på intranett. Fakultetene står ellers fritt. Digitalt verktøy anskaffes av KOLT og blir en del av Canvas Andre relevante kilder: Studiebarometer, DBH, nasjonale prøver, mm
6
Eksempel på tiltak som har vært gjort:
SPA skal iverksette kvalitetshevende tiltak ved behov, som følge av mottatt informasjon. Eksempel på tiltak som har vært gjort: Plassering av emner i studiemodell for å sikre progresjon og fornuftig arbeidsbelastning (jevnt og høyt læringstrykk) Bytte/endring av emner Justere pensumlitteratur Endre til studentaktive læringsformer Økt veiledning Husk å dokumentere!
7
Stimulere til fellesskap for faget og studieprogrammet som helhet
SPA skal etablere arenaer for å diskutere programmets utvikling, slik at fagmiljøet føler eierskap til programmet. Stimulere til fellesskap for faget og studieprogrammet som helhet Eierskap til å beskrive læringsutbytte Felles engasjement for å utvikle programmet Eks. Lærermøte (FSV) Husk å dokumentere (agenda el. kort referat)
8
SPA skal legge til rette for at hele fagmiljøet bruker de mulighetene digitaliseringen gir til å heve kvaliteten i utdanningen. Forankre bruken av digitale verktøy i fagplaner, emnebeskrivelser og arbeidskrav. (St.meld. 16, s. 51) Sikre kursdeltakelse/opplæring Ta i bruk digitale verktøy som støtter læringsprosessene
9
Egen mal for rapportering (intranett)
SPA skal årlig utarbeide studieprogramrapport som innspill til fakultetets kvalitetsrapport. Egen mal for rapportering (intranett) Rapportere på utvalgte parametere bestemt av: KD Styret Rektor Emnerapport -> Studieprogramrapport -> Fakultetsvis kvalitetsrapport -> Institusjonens kvalitetsrapport
10
SPA har sammen med studierådgivere/studieveiledere og andre i administrasjon, et ansvar for samhandling og arbeidsflyt i kvalitetsarbeidet tilknyttet studieprogrammet. Rolleavklaring mellom fag og administrasjon Involvering av støttefunksjoner til studieprogrammet Følg etablerte prosesser og rutiner (f.eks. eksamen) Respekter frister
11
SPA må samarbeide med studiestedskoordinator/studieleder for å avklare ansvarsdeling i kvalitetsarbeidet, der disse rollene er involvert. Avklare ansvar – snakk sammen! Sikre god informasjonsflyt og involvering
12
SPA skal være en pådriver i det systematiske kvalitetsarbeidet og bidra til å videreutvikle kvalitetskulturen på studieprogrammet. Oppsøk informasjon om kvaliteten i studieprogrammet og ta den i bruk Informer tilbake til fagmiljø (og studenter) om funn og tiltak Man trenger ikke være dårlig for å bli bedre
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.