Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene."— Utskrift av presentasjonen:

1 Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag

2 Dagens tekst fra Finn: «Arenaer for samarbeid: Har vi tilstrekkelig gode arenaer for samarbeid mellom industri og høgskole, mellom studenter og lærere og lærere imellom om innhold og opplegg for emner og studieprogrammer?» Tar utgangspunkt i «Kvalitetsmeldingen»

3 Personlig refleksjon Da jeg begynte på universitetet i 1980 var det ca studenter. I 2015 var tallet over På 80-tallet hadde ingen hørt om studentevalueringer, vi tok det opplegget og den læreren vi fikk og fant oss i det…. (Vi var tross alt heldig som hadde fått studieplass) Motivasjonen kom innefra og relevansen og den røde tråden måtte jeg finne selv. (Hvis mulig) Studentene av i dag har nok langt større forventninger enn jeg hadde Samtidig har vi siden slutten av 80-tallet vært med på en formidabel revolusjon av høyere utdanning som stiller økte krav både til undervisere og studenter

4 Noen høydepunkter fra utviklingen siste 15 år:
Kvalitetsreformen 2003, for bedre gjennomstrømning Studentaktiviserende og varierte undervisnings- og vurderingsformer: Institusjonene selv tar større ansvar for kvalitet Tettere oppfølging av studentene: Utdanningsplaner Bologna-implementering: Nytt karaktersystem og gradssystem Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk 2011 Fra innholdsfortegnelser til læringsutbytter Konsentrasjon for kvalitet («strukturreformen») 2015 (og Stjernø-utvalget 2008) Legge til rette for sterkere og mer robuste fagmiljøer innenfor utdanning og forskning gjennom sammenslåinger Kultur for kvalitet 2017 Skal sette ambisiøse mål for utdanningene og studentene; gjennomstrømning og omstilling i lys av nedgangen i oljesektoren

5 Mål i Kvalitetsmeldingen*:
Studentene skal møte krevende og engasjerende studier Studentene skal møtes som ansvarlige deltagere i egen læring og integreres godt i det sosiale og akademiske fellesskapet Tydelige læringsmål og god helhet og sammenheng i studieprogrammene Aktiviserende og varierte lærings- og vurderingsformer, der digitale muligheter utnyttes Studieprogrammene skal utvikles i samarbeid med arbeidslivet Undervisere med god faglig og utdanningsfaglig kompetanse Utdanning og undervisning skal verdsettes høyere i akademia *Meld. St. 16 ( ) Kultur for kvalitet i høyere utdanning

6

7 Regjeringen forventer av institusjonene (forkortet av meg)
Utvikling av pedagogiske meritteringssystemer Fagfellevurdering og kollegaveiledning av utdanning og undervisning Nasjonal konkurransearena for utdanningskvalitet KD vil opprette Kvalitetsportal En mangfoldig studentpopulasjon sal lykkes i sine studier Dialog og forventningsavklaring mellom nivåene i utdanningssystemet Reduksjon av frafall og bedre gjennomstrømning Utdanninger utvikles kun der det er tilstrekkelig forskningsbasis Velfungerende og forpliktende læringsutbyttebeskrivelser Studentene skal få innsikt i akademisk praksis og utvikling av ny kunnskap og vitenskapelig metode i fagene Studieprogram og læringsutbyttebeskrivelser utformes i samarbeid med arbeidslivet Lærings- og vurderingsformer som understøtter dybdelæring Mer forskning på egen utdanning Utvikling av digitale løsninger for læreprosesser løftes til strategisk nivå Institusjones ledelse skal ha høye ambisjoner og prioritere utdanningskvalitet Fagmiljøene utvikler utdanningene i fellesskap Studieprogramledelse med tydelig mandat og handlingsrom Konsolidering, koordinering og samarbeid om studieprogram [nasjonalt]

8 Meld St. 16 Kultur for kvalitet, s 62

9 Hvor gode er vi på samarbeid med arbeidslivet?
Alle studentene får møte noen av disse virkemidlene, men ingen møter alle Hvor kan vi bli bedre? Hvor langt er det hensiktsmessig at arbeidslivet går inn i utformingen av læringsutbyttebeskrivelser?

10 Svak kultur for fagfellevurdering av undervisning?
Meld. St. 16 Kultur for kvalitet, s 81

11 Hvor gode er vi til å samarbeide i fagmiljøet?
Metodefrihet vs privatisering? Hva må til for at fagfellevurdering og kollegaveiledning skal fungere? På hvilket nivå skal dialogen med studentene om læringsutbytter og arbeids- og vurderingsformer være?

12 Hva gjør HSN? Styret har vedtatt strategi for utdanningskvalitet og porteføljeutvikling (styresak februar 2017) Styret har vedtatt sju kvalitetsdimensjoner (Inntakskvalitet, Relevans, Rammekvalitet, Programkvalitet, Undervisningskvalitet, Læringsutbytter, Kompetanse) Utdanningsavdelingen er i ferd med å fastsette prinsipper for porteføljeutvikling (SEFØ-modellen) Det ligger an til en anbefaling/krav om opprettelse av programutvalg som inkluderer studenter og eksterne. Må i så fall avklare forholdet til bransjefagrådene som har et noe videre mandat. TNM er i ferd med å opprette utdanningsutvalg for hele fakultetet Ledergruppen, komplettert med studentrepresentanter, utgjør kvalitetsutvalget ved fakultetet. (Ikke operativt ennå)


Laste ned ppt "Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google