Kapittel 11 Læringsteori.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Avoidance Frode Svartdal Okt
LÆRING Grunnleggende prosesser
Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
Vedlegg 1 kompetanseveileder
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Læringsmiljø KFU Altona Skole og Ressurssenter Vår visjon: Sammen om læring Våre verdier: Tilhørighet, mestring og respekt.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n «Ka no?» Mestring av hverdagen etter utskriving.
VEIEN TIL LEDELSE. Mobilisering av fremtidens ledere.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Makt og autoritet. Makt Makt er muligheten til å få en annen til å gjøre noe han ellers ikke ville ha gjort Makt brukt på en konstruktiv og forsvarlig.
TEMADAG For Tillitsvalget, ledere og ellers andre interesserte Seminar OM DEN GODE ORGANISASJONSKULTUR, SAMARBEIDSMILJØ OG YRKESIDENTITET FOR.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Tor Arne Veie Fagrådgiver Sentral fagenhet for tvungen omsorg Brøset, St. Olavs hospital 360° risikovurdering og -håndtering [En ide, en plan og en modell]
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
ROS-analyse.
Barnehager som lærerende organisasjoner
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Kapittel 7 Læring.
Holdninger.
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Valgfag innsats for andre
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Prosjektledelse -fra initiering til gevinstrealisering
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Læring på ungdomstrinnet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Velkommen til foreldremøte
Institusjonelle omgivelser
1. Innledende påstander om organisasjoner
1. Innledende påstander om organisasjoner
Relasjonsmarkedsføring
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Kapittel 6 Lønn og belønning
Gjennomgang og praktisk øvelse med SIP-modellen
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Tverrfaglige tema.
Autoritativ barnehage
Velkommen til foreldremøte
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 11 Læringsteori

Tema Hva er kompetanse og læring? Læringsteorier Organisasjonslæring

Hva er kompetanse og læring? Kompetanse består av: Kunnskaper Representerer teoretisk innsikt som gir oss et bilde av våre omgivelser Ferdigheter Representerer evnen til å utøve en bestemt atferd Evner Representerer vårt potensial til å tilegne oss kompetanse og ferdigheter Holdninger Er relativt stabile og organiserte oppfatninger, følelser og handlingsintensjoner overfor et objekt eller saker av sosial art eller betydning Viktig at læring i organisasjonssammenheng knyttes til kompetansebegrepet og ikke kun til kunnskaper

Kompetanse

Behaviorismen Retter fokus på hvordan en person endrer atferd når han eller hun utsettes for ulike påvirkninger To begreper: Klassisk betinging relativ enkel assosiasjonslæring hvor individet reagerer på en stimuluspåvirkning Operant betinging aktiv, problemløsningsorientert læring Individet operere i sine omgivelser og er seg bevisst på forholdet mellom egne handlinger og handlingenes konsekvenser Konsekvensene er betinget av handlingene

Operant betingingslæring Sentrale begreper: Føringer Retningslinjer for atferd Forsterkning stimuli som når det etterfølger en bestemt respons, øker sannsynligheten for at responsen vil gjenta seg når samme eller liknende situasjon igjen inntreffer, og vi kan skille mellom: Positiv forsterkning Positive konsekvenser av handling som øker sannsynligheten for handlingen gjentas senere i samme eller liknende situasjon Negativ forsterkning øker også sannsynligheten for at en handling skal gjentas, men gjennom fravær av uønsket begivenhet

Operant betingingslæring Sentrale begreper (forts.): Ekstinksjon Fjerner betingelser/konsekvenser som bidrar til en bestemt atferd Straff reduserer uønsket atferd, men har mer komplekse konsekvenser enn belønning En svakhet ved teorien, er at det gir oss liten innsikt i hvordan individene lærer og hvilke refleksjoner de gjør seg når de møter de ulike formene for belønning og straff

Strategier for å påvirke atferd - operant betingingslæring

Kognitiv læringsteori Innenfor kognitiv læringsteori er fokus rettet mot de mentale prosesser som styrer etablering, organisering og gjenfinning av kunnskap Skjema Organiserte kunnskapsstrukturer Script Standardiserte kunnskap-handlingsskjema Svake: hvilke handlinger som vanligvis inngår i en bestemt situasjon Sterke: informerer også om sekvens og rekkefølge i handlingene

Kognitiv læringsteori Læring innebærer endring i de kognitive skjema, og vi kan skille mellom tre læringsprosesser Kummulativ innlæring Det etableres nye skjema som i liten grad er integrert med eksisterende kognitive struktur Assimilativ innlæring Læring fører til en utbygging og justering av eksisterende kognitive struktur Akkomodativ innlæring En innlæringsform hvor den kognitive strukturen endres gjennom nedbryting og rekonstruksjon

Sosial (kognitiv) læringsteori Utgangspunktet for sosial læringsteori, er at vi lærer gjennom å observere andre. Vi lærer gjennom å observere andres handlinger og hvilke konsekvenser disse handlingene får. Tre forhold påvirker overgangen fra kunnskap til handling Ferdigheter Evnen til selv å kunne utføre handlingen Motivasjon Drivkreftene til å utøve atferden Subjektiv mestringsevne Troen på at man er i stand til å gjennomføre en bestemt oppgave

Sosial læringsteori - forholdet mellom kunnskaper og atferd

Sosial (kognitiv) læringsteori Den subjektive mestringsevnen påvirker læringsprosessen gjennom Valg av handlinger Vi velger de handlingene vi tror vi kan utføre Mål Valg av mål – krevende eller mindre krevende Innsats Innsats for å løse oppgaven - Stor eller liten innsats Utholdenhet Evnen til å fullføre oppgaven – større eller mindre utholdenhet

Organisasjonslæring All læring skjer på individnivå, men mye læring skjer sammen med andre mennesker. I organisasjoner deler mange den samme erfaring, og gjennom dialog utvikler de en kompetanse med store likhetstrekk. Kombinert med at folk har ulik og komplementær kompetanse i organisasjoner, gir det mening å snakke om organisasjonslæring

Organisasjonslæring Læringsprosessen påvirkes av organisasjonen på tre måter: Regulering av individuell atferd Tolkning av reaksjonene fra omgivelsene Samspill

Organisasjonslæring Taus kunnskap: En for for kunnskap som ligger på et ubevisst nivå To viktige former for taus kunnskap Bestemte ferdigheter Kognitive skjema som er flyttet over på et ubevisst plan

Organisasjonslæring Argyris og Schøns teori om organisasjonslæring To hovedtyper handlingsteorier; Bruksteori (anvendt teori): den teori som ligger i bunnen og styrer den faktiske atferden i uttrykt teori Uttrykt handlingsteori (fasadeteori): verdier og antakelser som forfektes å være ledetråd for våre handlinger

Organisasjonslæring Enkelkretslæring (assimilativ læring) Justering/korrigering av atferd inntil ’riktig’ atferd oppnås Læringen setter i liten grad spørsmålstegn ved de grunnleggende forutsetningene for disse kunnskapene Dobbelkretslæring (akkomodativ læring) Ny atferd er nødvendig Læring skjer ved at det stilles spørsmålstegn ved de grunnleggende forutsetningene

Organisasjonslæring Den lærende organisasjon defineres av Senge (1990) som: Organisasjoner hvor folk kontinuerlig utvider deres kapasitet til å skape resultater de virkelig ønsker, hvor nye og ekspansive tankemønstre stimuleres, hvor kollektive ønsker og forventninger frigjøres, og hvor folk kontinuerlig lærer hvordan de skal lære sammen. Fem elementer vektlegges Systemtenkning Personlig mestring Mentale modeller Felles visjon gruppelæring

Organisasjonslæring Intellektuell kapital Regnskapene for organisasjoner gir et bilde over eiendeler Regnskapene gir et dårligere bilde over immaterielle eiendeler Kunnskap har stadig større betydning, men hvordan måle verdien av kunnskap Man kan skille mellom Individkapital Kompetanse knyttet til den enkelte medarbeider Strukturkapital Etablerte rutiner Relasjonskapital Verdien av medarbeidernes relasjoner – internt og eksternt