Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Tidlig innsats og utfordrende atferd
2
Adferdsproblemer Dreier seg om:
I hvilke grad barns adferd bryter med gjeldende regler, normer og forventninger i oppvekstmiljø og samfunn I hvilke grad adferden avviker fra aldersadekvat oppførsel på en slik måte at den klart forstyrrer eller hemmer barnets egen læring og utvikling I hvilke grad adferden forstyrrer eller skaper problemer for andre og/eller forstyrrer eller hemmer positiv sosial samhandling mellom barn/barn, barn/voksen (Ogden 2012)
3
Kjennetegn på adferdsproblemer
Utagerende adferd: Konflikter med andre Høy grad av sinne og eller Verbale og/eller Fysisk angrep mot noen Innagerende adferd: Angst Depresjon Utestengt fra jevnaldrende -> større grad forstyrrende for barnets trivsel og fungering i hverdagen
4
Kartlegging av adferdsproblemer
Varighet: Hvor lenge har adferden pågått Frekvens: Hvor ofte adferden blir gjentatt Intensitet: Hvor sterkt utrykket i handlingen er Omfang: Er adferden ti stede på flere arenaer og i hvilke sammenheng den kommer fram Intensjon: I hvilke grad det ligger en bevissthet bak de utførte handlingene
5
Aggresjonsformer og samspill
Def. av aggresjon: Negative handlinger utført med en intensjon om å skade andre (Aronsen 2004) Det er en krevende oppgave å skulle endre et handlingsmønster preget av aggresjon. Det er viktig å endre den aggressive adferden fordi den på lengre sikt og med økende alder er forbundet med negativ utvikling på mange områder ( bl.a skoleprestasjoner, mot jevnaldrende, psykosomatiske vansker).
6
Aggresjonsformer og samspill
Sinne: Handler om følelser Aggresjon: Inkluderer en negativ handling – går utover andre Barnet må lære å skille mellom sinne og aggresjon – kan oppnås med økende alder og i samspill med voksne og jevnaldrende. Barnet har rett til å vise alle sine følelser , også aggresive og sterke, samtidig er det noe i det aggresive uttrykket som barnet m lære å kontrollere og beherske -> OMLÆRING av aggresjon
7
Omlæring av aggresjon Har til hensikt å hjelpe barnet til å kontrollere hvordan aggresjon en kommer til uttrykk i bestemte situasjoner, til beste for omgivelsene og for barnet selv.
8
To former for aggresjon – reaktiv aggresjon
Hissig øyeblikks orientert negativ handling drevet fram av frustrasjon eller opplevd provokasjon (rykker ut til forsvar for seg selv og sine interesser) Målblokkering: Barnet føler frustrasjon når det forsøker og få til noe det ønsker eller håper, som ikke lar seg oppnå -> akutt utilfredshet hos det frustrerte barnet/personen -> bygger seg opp et følelsesmessig trykk som kan få dramatiske ytre utrykk
9
Reaktiv aggresjon I etterkant må den voksne snakke med barnet om den aggressive hendelsen: Prøve å komme bak selve aggresjonen Bruke tid på å fa barnet til å sette ord på frustrasjonen Hva var det barnet ønsket og ikke fikk? Hva var det barnet ville, men ikke klarte? Barn som ikke får hjelp til å bearbeide sin reaktive aggresjon kan utvikle et reaktivt aggresjonsmønster – temperamentsfull og relativt uberegnelig adferd.
10
Reaktiv aggresjonsmønster
Har en tendens til å tolke budskap fra andre på en negativ måte De kjenner seg oftere provosert og rykker oftere ut mot andre Lavere tålegrense for frustrasjon Blir lettere irriterte, avvisende og sinte -> Lett bli utestengt fordi de skaper mye uro og utrygghet rundt seg Krever spesiell oppmerksomhet fra de ansatte i barnehagen: Trenger å møte voksne som er i stand til å kombinere varm relasjonsbygging med tydelig grensesetting Tilrettelegge for gode felleskapsopplevelser hvor også disse barna kan føle seg inkludert i gruppen Legge sterk vekt på sosial kompetanse
11
To former for aggresjon – proaktiv aggresjon
Negativ adferd som er drevet fram av forventninger om å oppnå en belønning eller stimulans i etterkant av aggresjonen. Deles inn i to nivåer: Utgjøres av selve den aggressive handlingen Det resultatet som den aggressive handlingen er ment å skulle føre til – belønningen For den voksne som skal bearbeide denne formen for aggresjon – viktig å skille disse to nivåene fra hverandre
12
Proaktiv aggresjon Fører til en mer kontrollert og beregnende adferd enn reaktiv aggresjon Utestengning i barnehage grenser mot proaktiv aggresjon – kan utvikle seg et mønster der det er det samme barnet/ de samme barna som blir utsatt for utestengning over tid. De som stenger et annet barn ut fra felleskapet , kan selv få en positiv tilhørighetsopplevelse. Denne «positive» erfaringen vil utgjøre en drivkraft til å gjenta handlingene og stenge andre ute. Kan være noen få som står for selve utestengningen , men lar alle de andre barna dette skje uten å gripe inn, aksepterer de stilltiende det som skjer, de de en del av utestengingen. Viktig å ta tilløp til utestengning på alvor fra første stund – viktig for at et ikke skal utvikle seg til et mønster.
13
Forebygging Usunt å bli utestengt av jevnaldrende
Har sterkt stressende og negativ effekt på barn i tidig alder Påvirker selvbildeutviklingen på en uheldig måte Forebygging viktig Tremblay: Barn lærer ikke å bli aggressive – de lærer å temme sin aggressivitet med årene Barn viser økende evne til å kanalisere frustrasjonen og sterke følelser på måter som ikke er til skade fr omgivelsene og for dem selv. Innen skolestart har de fleste barna lært andre og mer akseptable måter å uttrykke seg på
14
Varme og grensesettende voksne
Har en stor oppgave å utføre når det gjelder: Å forstå barnets reaksjonsmønster der sterke følelser er involvert Samhandle på en slik måte at det skjer en omlæring av barnets aggressive uttrykk Skjer samtidig som barnet mer og mer blir i stand til å finne sin plass i felleskapet på en måte som kjennes god, både for barnet selv og for de andre
15
Refleksjonsoppgaver
16
SIP modellen
17
SIP modellen Databasen:
Innholdet som er lagret i hukommelsen vår, som tidligere hendelser og erfaringer – latente mentale strukturer (minner, verdier, tankemønstre eller skripter) Består av 4 punkter; Minnebanken: tidligere erfaringer, skripter, sosiale skejma som er lagret i langtidshukommelsen Normer: blir innlært i samspill med viktige (signifikante) andre Sosiale skjema: mentale bilder eller representasjoner a andre personer i barnets erfaringsverden Sosial kompetanse: barnet gradvis tilegner seg sosial ferdigheter på grunnlag av erfringer som det gjør i ulike situasjoner i samspill med andre
18
Trinnene i modellen
19
Trinnene i modellen
20
Trinnene i modellen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.