Laste ned presentasjonen
1
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
Frode Svartdal UiT Sept. 2011
2
Historie Læringspsykologi Kognitiv; sosial; utvikling Forløpere
”Demonstrasjoner”: Watson & Rayner; Jones; Mowrer Sosial læringsteori I ”Omskriving” av psykoanalytiske begreper til læringspsprinsipper: Miller & Dollard Læringspsykologi Atferdsterapi Intervensjonsteknikker basert på klassisk betinging: Wolpe; Eysenck 1950 Anvendt atferdsanalyse 1980 Atferdsanalyse Intervensjonsteknikker basert på operant betinging: Skinner 1950 Sosial læringsteori II Læring utvidet til ”sosial læring”: Observasjonslæring; stedfortredende Belønning: Bandura 1963 Kognitiv; sosial; utvikling Kognitiv atferdsterapi Sosialkognitive intervensjoner Sosial trening (eks. ART) … 1980
3
Historie II Klassisk betinging: Pavlov 1900
Behaviorisme: Watson 1910 Trial & error: Thorndike 1910 Operant betinging: Skinner 1935
4
Eksperimentell atferdsanalyse
Funksjonell (eksperimentell) analyse for å avdekke årsaker til atferd Respondent betinging Operant betinging – 3-term-kontingensen Preferanse for n=1 (Sidman, 1960) Ett individ om gangen, repeterte målinger over tid Pavlov, Thorndike, Skinner Filosofi om årsaker til atferd Følelser, tenkning forklarer ikke atferd, de er ”simply more behavior to be explained” ”Årsaker” finnes i funksjonelle relasjoner mellom atferd og miljøbetingelser
5
Historie Læringspsykologi Kognitiv; sosial; utvikling Forløpere
”Demonstrasjoner”: Watson & Rayner; Jones; Mowrer Sosial læringsteori I ”Omskriving” av psykoanalytiske begreper til læringspsprinsipper: Miller & Dollard Læringspsykologi Atferdsterapi Intervensjonsteknikker basert på klassisk betinging: Wolpe; Eysenck 1950 Anvendt atferdsanalyse 1980 Atferdsanalyse Intervensjonsteknikker basert på operant betinging: Skinner 1950 Sosial læringsteori II Læring utvidet til ”sosial læring”: Observasjonslæring; stedfortredende Belønning: Bandura 1963 Kognitiv; sosial; utvikling Kognitiv atferdsterapi Sosialkognitive intervensjoner Sosial trening (eks. ART) … 1980
6
Sosial læringsteori: Historie I
Forløpere Watson & Rayner (1920); Jones (1924): Fryktbetinging og avbetinging av fryktresponsen Mowrer & Mowrer (1938): Behandling av enurese Dollard & Miller (1941) Læringsprinsipper brukt for å ”oversette” psykoanalytiske begreper Wolpe (1958): Psychotherapy by resiprocal inhibition Avbetinging av fryktrespons Eysenck (1952) Betingingsteknikker brukt på psykologiske problemer
7
Sosial læringsteori: Historie II
Rotter (1954) Intern vs. ekstern locus of control Sears (1951) Sosialisering Bandura & Walters (1963) Læringsprinsipper Observasjonslæring og imitasjon Bandura (1977): Betydningen av ”self-beliefs” Mischel (1968) Personlighet
8
Sosial læringsteori Integrasjon av klassiske læringsprinsipper
kognisjon sosialpsykologi klinisk/anvendt fokus
9
Sosial læringsteori: Bandura
Resiprok determinisme Miljø, personfaktorer og atferd i kontinuerlig vekselvirkning Kognisjon viktig Folk oppfatter, tenker og husker gjennom symboler (bilder, ord) Stedfortredende læring Informasjon fra observert erfaring viktig Foregripe Forventninger styrer hva man gjør Selv-regulering Tenkt interaksjon med omgivelsene viktig i atferdskontroll Selv-refleksjon Meta-forståelse av en selv
10
Sosial læringsteori: Bandura
Self-efficacy – ”mestringstro” Selvoppfatning om egen handlingsevne – ”mestringsoppfatning” Motivasjon, følelse og handling er i stor grad basert på hva folk tror om mestringsevne, i mindre grad på hva som faktisk er tilfellet Mestringstro bestemmer valg, anstrengelse, persistens, emosjoner, …
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.