Kompetanse for mangfold Jåttå vgs

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Advertisements

Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Velkommen til Foreldremøte Vg1 og Vg2 Danielsen Videregående Skole
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.
Dette er klassen vår. Vi er jenter og gutter som trives saman.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
HELSE OG OPPVEKSTFAG UTDANNINGSVALG 10.KLASSE November 2016.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Nav veileder i videregående skole
YrkesfaglIge utdanningsprogRAM
Barnesyn og barns medvirkning
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2017 Rektor Merete Eskelund
Helse-og oppvekstfag Fagerlia videregående skole
Eilert Sundt videregående skole
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Vurdering for læring.
Familieråd En for alle, alle for en
Velkommen til August 2017.
Informasjon om eksamen
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Fellesmøte Fellesmøte.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Valgfag innsats for andre
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
Velkommen til foreldremøte 9. trinn
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Elever og foresatte 10.trinn
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Presentasjon av Kine Vålbekk
Den matematiske samtalen
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Velkommen til foreldremøte
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 8
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Velkommen til foreldremøte om fagvalg, eksamenstrekk og sosialt miljø
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 23. januar 2019
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Voldsforebyggende opplæring
Tverrfaglige tema.
Nå er vi spente!.
Velkommen til foreldremøte
Elev/foreldremøte 2. april 2019
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanse for mangfold Jåttå vgs Prosjekt i regi av Rogaland fylkeskommune

Deltakere fra Jåttå: Therese Daniela Lindø, faglærer Karoline Kleiberg Magnusen, kontaktlærer Ressursgruppe: Marianne Nyquist Rottem, avdelingsleder elevtjenesten Lisbeth Thorsnæs, avdelingsleder helse- og oppvekstfag I tillegg har to andre faglærere deltatt på dag og kveldsseminarer.

Bakgrunn for valg av problemstilling Elevene skal ut å arbeide med mennesker med ulike behov. Det er viktig at elevene behersker norsk både skriftlig og muntlig. Konkurranse om læreplasser.  Bruk av fagspråk

Problemstilling 1 Hvordan kan vi øve elevene opp til å forstå og bli trygge i begreper som er viktige for å kunne bli en profesjonell yrkesutøver innen helse- og oppvekstfag?

Problemstilling 2 Hvordan kan vi styrke kommunikasjonen og trygge et klassemiljø ved å bruke «FuelBox Nye medborgere» i opplæringen i faget kommunikasjon og samhandling på videregående trinn1?

Prosjektbeskrivelse Ved å bruke «FuelBox», nye medborgere i tema knyttet til årsplanen mener vi at det vil styrke elevenes evne til å kommunisere med medelever, utvikle gode relasjoner og øve opp begreper som er viktige senere i opplæringen og i yrkesutøvelse.

Faglærer i kommunikasjon og samhandling har fulgt opp elevene i faget yrkesfaglig fordypning når de har været ute i praksis. Elevene har fått praktiske oppgaver der kompetansemålene i kommunikasjon og samhandling er brukt i kommunikasjon med ansatte og beboere på et sykehjem.

Bruk av FUELBOX i undervisningen Programfaget kommunikasjon og samhandling handler om møtet mellom menneske, uavhengig av alder, språk, kultur, religion, livsførsel eller funksjonsnivå.

Faget omfatter bevisstgjøring av egen væremåte og egen atferd overfor brukere. Faget handler også om de krav samfunnet setter til yrkesutøveren slik at de i yrkesutøvelsen viser sosial kompetanse, yter service og legger vekt på brukermedvirkning.

Kompetansemål, K1 Gjør greie for og gi eksempler på hva holdninger, verdier og menneskesyn er, med utgangspunkt i ulike psykologiske perspektiver.

Eksempler på kort fra FUELBOXEN Hvem eller hva påvirker dine verdier og holdninger? Hvordan kan vi være tolerante med hverandre og godta ulikheter? Hva kjennetegner mennesker som tør være annerledes? Hva betyr respekt for deg?

Kompetansemål, K2 Grunngi og vurdere egne holdninger og væremåter når omsorg og utvikling hos brukeren er målet, uavhengig av kultur, religion, livsførsel og funksjonsnivå hos den andre

Eksempler på kort fra FUELBOXEN Hvilke egenskaper tror du partneren din eller din beste venn setter mest pris på hos deg? Hvordan er du til hjelp for andre?

Kompetansemål, K6 Forklare hva sosial kompetanse vil si, og gi eksempler på hvordan en selv kan bruke sosial kompetanse i møte med mennesker som er avhengig av tilbud i helse, oppvekst og sosialsektoren

Eksempler på kort fra FUELBOXEN Hva slags førsteinntrykk tror du at du gir? Hvordan vil du beskrive deg selv med tre ord? Hva er dine beste egenskaper? Hva kjennetegner et godt samarbeid?

Metodevalg Fuelbox ble bruk i makkerpar/grupper i ca. 10 uker. Fast på timeplanen, 45 min hver fredag

FUELwalk FUELmoment FUELrefleksjon FUELspeed-date FUELdate

Tanker etter bruk av FUELBOX (Nye medborgere) Noen spørsmål var både vanskelige og for personlige, med tanke på elevgruppen. Lærer må gjøre en utvelgelse av spørsmål knyttet til et aktuelt tema Få elever med minoritetsbakgrunn (2)

FUELBOX nye medborgere kan brukes av hele klassen (15) Elevene blir bedre kjent, snakker om tema som de vanligvis ikke tar opp. Kjekt å knytte FUELBOX direkte til kompetansemål. FUELBOX ungdom og FUELbox nye medborgere, utfyller hverandre

Yrkesfaglig fordypning Praktisk vurderingssituasjon K3 Elevene skal kunne gjøre greie for hva som kjennetegner kommunikasjon som fremmer helse, trivsel, og velvære, og selv medvirke til det

K4 Eleven skal kunne kommunisere med ulike brukere ut i fra deres behov og modenhetsnivå

Praktisk oppgave Eleven skal gjennom samtale med ansatte og beboere/brukere vise hvordan hun kommuniserer. Det kan være samtale som foregår under stell, måltid eller annen aktivitet.

Vurdering Vurderingskriterier Egenvurdering Dialogsamtale mellom elev og lærer

Flykning kompetent skole Litteratur Flykning kompetent skole av Kjersti Tveitereid, Hildegunn Fandrem og Stine Sævik «Å se og snakke om barna og ungdommene som en ressurs gjennom å uttrykke positive forventninger..........» «Praktisk vurdering i sykehjem, møter elevene med positive forventninger slik at de kan vis hva de kan.»

«Læreren som relasjonsarbeider og lærerens profesjonelle strategier» Didaktiske og sosiale Bruk av FUELBOX er et eksempel på en strategi (verktøy) for å bygge et godt læringsmiljø Jobbe med begreper og nøkkelord er også en strategi

Mangfold og mestring i barnehage og skole, migrasjon som risikofaktor og ressurs av Hildegunn Fandrem Tilhørighetsopplevelser Bruke tid sammen med elevene ute på sykehjem Mål i yrkesutøvelse der elevene presenterer eget land Mål i helsefremmende arbeid, der elevene lager mat fra eget land.

Leiing av endringsarbeid i skulen Av Sigrun K. Ertesvåg Kap Leiing av endringsarbeid i skulen Av Sigrun K. Ertesvåg Kap.6 Leiing av endringsarbeid Kap.7 Kollektiv Kultur Felles fokusområde for pedagogisk personale, Vurdering for læring Endring av vurderingspraksis i yrkesfaglig fordypning.

Refleksjon/konklusjon Inntak, fordeling av elever i klasser Antall i hver klasse Bruk av studieverksted/elevtjenesten Innlæring av begreper Lærerressurs