Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til foreldremøte 9. trinn

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til foreldremøte 9. trinn"— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til foreldremøte 9. trinn 13.06.17
Morellbakken skole Velkommen til foreldremøte 9. trinn Mat og helse, standpunktkarakterer og klagerett Valgfag og vurdering Praktisk informasjon Ungdom og rus – hva rører seg i bydelen? Læringsarbeidet på 9. trinn Berlin Klassemøter

2 Dere møter Rektor Siv Lande Assisterende rektor Marit Jensen
Alle kontaktlærerne på trinnet Nestleder i FAU Magnus Vik Lagerberg

3 Samfunnsmandatet: Det integrerte mennesket (LK 06)
Sluttmålet med opplæringa er å anspore den enkelte til å realisere seg selv på måter som kommer fellesskapet til gode – å fostre til menneskelighet for et samfunn i utvikling.

4 Morellbakken skoles visjon:
Skolen skal utforske, utfordre og utvikle framtida Verdier: Respekt – likeverd - fellesskap

5 facebook.com/morellbakkenfau

6 AKTIVITETER - 9.TRINN Første FAU-møte: Tirsdag 5.september. FAU-representant. Uformell sosial samling i september: Klassekontakt arrangerer/delegerer Fremvisning av bilder fra Hudøy? Foresatte + ungdommer inviteres Foreldremøte – (i dag) Valg av klassekontakt og FAU-representant til 9.trinn

7 Snakk med ungdommen der hjemme. Lytt og lær om det de driver med
Snakk med ungdommen der hjemme. Lytt og lær om det de driver med. Vær nysgjerrig. Ved å være en god lytter blir det tryggere for barna å fortelle om både gleder og utfordringer Lurer du på noe om det som skjer på skolen? Snakk med kontaktlærer. Engasjer deg og bidra til felleskapet i klassen

8 Hva er skolens ansvar – hva er foresattes ansvar?
Et godt læringsmiljø klassemiljø Hvordan er vi sammen på skolen? Hvem har ansvar for elevens adferd på sosiale medier? Noen eksperimenterer med rus. Hva kan vi voksne gjøre med det? Rollemodeller Snakke om scenarier Hva er skolens ansvar – hva er foresattes ansvar?

9 En tur opp på glasstaket…

10 Verdiene som opplæringen skal bygge på
Skaperglede, engasjement og utforskertrang Respekt for naturen og miljøbevissthet Demokrati og medvirkning Kritisk tenkning og etisk handlemåte Kultur, identitet og mangfold (balanse mellom fellesskap og mangfold) Ivaretas på to måter: i all opplæring og i alle kompetansemål

11 Prinsipper for læring og helhetlig kompetanse
Kompetanse i fagene- læreplanene skal prioritere dybdelæring Grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving ,regning og IKT Å lære å lære -livslang læring

12 Tverrfaglige temaer Folkehelse og livsmestring- individ
Demokrati og medborgerskap- samfunn Bærekraftig utvikling- verden

13 Visjon: utfordre, utforske og utvikle framtida
Prinsipper for læring på Morellbakken Å stille åpne spørsmål - problembasert læring Storyline Prosjektmetodikk Entreprenørskap Organisering av læringsarbeidet Individuelt Læringspartner Fagdager Flerfaglige tema- dybde- og bredde Fokusområder Skriving og lesing i alle fag Vurdering for læring Reflekterende praksisfelleskap- skolebasert utviklingsarbeid Hallgeir: En av de tingene jeg liker best med det vi gjør på Morellbakken skole er å utfordre elevene. Sette dem utenfor komfortsonen og gi dem oppgaver hvor de må bruke flere deler av sin kompetanse for å løse. Og det gjelder ikke bare kompetanse som de har tilegnet seg gjennom arbeidet med kompetansemålene, men utfordringer hvor de må trekke veksler på alle deler av seg selv. De må rett og slett lære seg strategier for hvordan løse oppgaver som i utgangspunktet ser umulige ut. Eks: Engelsk, Vi på Morellen.

14 Fordypning - dybdelæring
Foeva? Fovea?

15 Flerfaglighet

16 Kunnskaper, ferdigheter og kompetanse – hva skal vurderes?
Grunnleggende ferdigheter (lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter) Ferdigheter: kunne svømme, sy, løpe etc Faktakunnskaper ”Trivial Pursuit” Byer i Belgia Engelske gloser Historiske hendelser Kompetanse: Kunnskaper og ferdigheter vises i en meningsfull sammenheng

17 Mat og helse, standpunktkarakterer og klagerett
Avgangsfag 9. trinn Hva vurderes i mat og helse? Kompetansemålene i Kunnskapsløftet Standpunktkarakterer og klagerett 10 dager fra karakteren er gjort kjent for eleven Hvis tvil om at eleven har blitt vurdert etter alle kompetansemålene eller andre hensyn Be om muntlig begrunnelse fra faglærer Skriftlig – til rektor med begrunnelse (se hjemmesiden) Rektor innhenter skriftlig begrunnelse fra faglærer og sender til Fylkesmannen

18 Valgfagene Hvis eleven har samme valgfag på flere årstrinn: Kun det siste skal føres på vitnemålet Hvis eleven har forskjellige valgfag på 8./9./10. trinn, skrives alle på vitnemålet, og det beregnes gjennomsnittspoeng Hvis eleven avslutter et valgfag etter 8. eller etter 9. trinn, er karakteren en standpunktkarakter (som gir klagerett) Elevene velger før sommeren

19 Fravær Alt fravær fra alle de tre årene skrives på vitnemålet!
Man kan søke rektor om å få strøket inntil 10 dager pr. skoleår: A)Hvis man har vært syk og kan levere sykemelding, kan man få trukket fra 4. sykedag B) Hvis man har fått innvilget permisjon.

20 Læringsmiljø Elevundersøkelsen: Høy grad av trivsel Lite mobbing
Et aktivt elevråd

21 Ungdom og rus – hva rører seg i bydelen?
Miljøkontakt i bydel Nordre Aker, Truls Haugen

22 Berlin Informasjon fra foreldregruppa v/ Trine Haugaard og Cathinka Nordby Nielsen


Laste ned ppt "Velkommen til foreldremøte 9. trinn"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google