Hvordan skape, lede og utvikle lærende nettverk?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skoleledelsens rolle og betydning
Advertisements

Et aksjonsforskningsprosjekt på vei…… ”Lære og lede i praksisfellesskaper” Torbjørn Lund, Universitetet i Tromsø.
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Hvordan bygge bruer der det er skjær i sjøen? Alta 27. februar 2014
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
15% økologisk innen 2015 Hva kan UMB bidra med? Geir Lieblein Institutt for plante- og miljøvitenskap Økofestivalen i Sande 25. august 2006.
Pedagogiske smakebiter 6. sept Sitat: According to most studies, people`s number one fear is public speaking. Number two is death. Death i number.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Innspill på hvordan samspill i og mellom skoler kan bidra til forandring Hva kan nettverkstenking og dialogkonferanser by på? Torbjørn Lund, Universitetet.
Barnesyn og barns medvirkning
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Effektiv undervisning
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Teoriens rolle - analyse
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Vurdering for læring.
Rapport: Å ville utvikle skolen
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Familieråd En for alle, alle for en
Nettverksledersamling
Intro om lærende nettverk - videreføring av utviklingsnettverk
Samarbeid og medbestemmelse
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Valgfag innsats for andre
Realfagskommune – ideer om nettverk fra Torbjørn Lund
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Åpen dialog – demokrati og deltakelse i relasjonelle praksiser
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
1. Innledende påstander om organisasjoner
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan skape, lede og utvikle lærende nettverk? Torbjørn Lund, Universitetet i Tromsø

Hverdagens transformasjoner Var det noe spesielt med bildene dere så i forrige bilde?

Hvordan skape, lede og utvikle lærende nettverk? Torbjørn Lund, Universitetet i Tromsø

Min bakgrunn relatert til dagens tekst Leder NETTVERKET 3M i Harstad kommune 2010-2016, alle skoler, REALfagskommune Leder UiU Sør-troms 4 kommuner , 10 skoler 2015-2016 Leder nettverk vgo, Vurdering For Læring i Rogaland 2012-2016 Partner i MIA-satsingen i Alta kommune, alle skolene, REALfagskommune Nettverk Odda kommune vår/høst -16, REALfagskommune Ledet satsingen VFL i 5 kommuner i Sør-Troms 2010-2012 Ledet VFL i Nord-Troms og Midt-Troms 2010-2012 Skriver forskningsartikler relatert til aksjonsforskning og nettverksutvikling Har forskningsinteresse generelt innenfor nettverk og skoleutvikling Utviklet dialogkonferansen som nettverkets møtearena. Gjennomført om lag 180 dialogkonferanser a 2 dager siden 2001 i mer enn 20 nettverk av skoler landet rundt

Nettverk- noe vi alle har og deltar i Nettverk- noe vi alle har og deltar i!!. Men de er nødvendigvis ikke lærende nettverk

Sentrale spørsmål i etablering og drift av nettverk Hva er lærende nettverk Hvorfor skal nettverk etableres? Hvem er deltakerne? Hvordan skal en drive et nettverk? Hvordan forstår hvordan ideer spres i nettverk?

Ulike nettverkstyper Kontakt/samarbeid Kunnskapsorientert Oppgaveorientert

Hva er Lærende nettverk Hva er Lærende nettverk? Et eksempel på forklaring fra en pågående satsing. Lærende nettverk er en utviklingsstrategi som søker å skape forståelse om hva utfordringen i realfagene i norsk skole og barnehage er, og samtidig bidra til å løse problemet med for svak undervisningspraksis i dette tema i norsk skole og barnehage. Lærende nettverk søker å styrke sammenhengen mellom hva god undervisning i realfagene (teori) er og den konkrete undervisningen i realfagene(praksis) er på egen skole og i egen barnehage

En økologi for læring Forpliktelse Gjensidighet Skoleutvikling Nettverkets struktur Organisering av læring og kunnskapsutvikling Blandet grupper Plenum Skolens utviklingsarbeid Dialoger, Idèer Teori God praksis Kritisk praksis Refleksjon Nye planer I hovedsak kretse rundt denne modellen, Skolegrupper Plenum Læreren som forsker Lokalt utviklingsarbeid Deltakelse Forpliktelse Gjensidighet Objektivering Læring som sosialt samspill Aksjonslæring

Jakten på det beste ……..men slett ikke alene! Around the world, many education systems are seeking the holy grail of improving performance and raising standards. System improvements is now a common global aspiration and while interventions differ from country to country, the core purpose is one of securing better educational outcomes and better life chances for all young people. (Hargreaves & Shirley 2009)

Lærende nettverk og pågående reformer……det evige i jobben din!

Implementeringsdoktriner i U-dir Hierarkidoktrinen: Fra kunnskapsdepartementet, via direktoratet til skoleeier, til rektor og så til lærerne. Loyalitet som stikkord! Evaluering som mulighet. Profesjonsdoktrinen: De profesjonelle og profesjonen som kyndige og gis autoritet i implementeringsprosessen. Basert på profesjonsfellesskap og tillit i felleskapet Nettverksdoktrinen: Implementering bør skje gjennom aktivisering av nettverk, horisontal og vertikal deltakelse. Dempet autoritetstendens, veien blir til mens man går(generativ planlegging), deltakelse gir engasjement.

3 grunnleggende forståelser av implementering av reformer Ovenfra, utenfra

3 grunnleggende forståelser av implementering av reformer Ovenfra, utenfra Nedenfra

3 grunnleggende forståelser av implementering av reformer Ovenfra Det 3. alternativ Lærende nettverk Interaksjon og refleksjon Nedenfra

Samspill, spredning, feedback, Nettverksideologien Framtrer i det moderne kunnskaps – og innovasjonssamfunnet (kunnskap er fremdrift) Som kritikk mot eksisterende kunnskapstradisjoner (ovenfra og nedenfra) Systemteoretisk utgangspunkt (Samspill og kommunikasjon mellom mennesker) Samspill, spredning, feedback,

Nettverkene lever av impulsene som kommer til det og som dannes i det. Nettverkslogikken Nettverkene lever av impulsene som kommer til det og som dannes i det. Vanskelig å forutsi hva som har effekt på nettverket på forhånd. Det er samhandlinger over tid som forteller noe om nettverkets identitet

Om du sparker en hund, så er derimot forutsigbarheten langt mindre…. Nettverk som idè Om du sparker en stein, kan du med ganske stor sikkerhet si hva som skjer Om du sparker en hund, så er derimot forutsigbarheten langt mindre…. Nettverksideologi bygger på samhandlinger om det uforutsigbare, det uforklarlige og det konstant uferdige…….mens prosjekter handler om det planlagte, det forklarlige, og det ferdige…eller i hvert fall det avsluttede

Lærende nettverk–hvilket bilde skal ut?? Hvorfor?

Intensjonen med Lærende nettverk Å bygge relasjoner og samarbeid mellom de som er involvert Skape arenaer for kollektive refleksjoner som gjør det mulig for deltakere fra ulike steder å se seg selv i lys av andre. Utveksle erfaringer mellom ulike grupper eller organisasjoner ( eks skoler og barnehager) som redskap for nyskapende praksis.

Mindre og større nettverk. Cato Wadel legger vekt på at det i organisasjoner finnes mikroorganisasjoner og at det er her de beste og mest virksomme læring skjer (Wadel 2008) Han kobler dette til Weicks (1976) begrep om organisasjoner som løst koblede sosiale systemer bestående av små læringsnettverk. Betydningen av å etablere læringsforhold mellom deltakerne dvs et forhold hvor en lærer av hverandre(Wadel 2008:35)

Innovasjonstenking i nettverk Wadel bygger på Koestler(1975) som hevder at kreativitet handler om en prosess som kombinerer to typer erfaring som tidligere har vært holdt adskilt. Gjennom å bringe sammen to erfaringer oppstår ny kunnskap. Koestlers utgangspunkt er at selv ikke vitenskapen kan klare seg uten det som er der fra før og at vitenskapelig virksomhet i stor grad handler om bringe sammen idèer som har vært adskilt før. På samme måte kan en si at erfaringer og ideer som tilhører en virksomhet( eks en lærer eller en lærergruppe eller en gruppe i en bank) kan føyes sammen med en annen og dermed gi grunnlag for ny lærdom.

Språkets betydning for ideer på vandring, eller innovasjoner i nettverk En viktig forutsetning er at ideer kan artikuleres/språkliggjøres og fremsettes på en måte som gjør dem mottakelig for andre. Hvis det lar seg gjennomføre så vil i så fall idèen testes mot det rådende kunnskapsfeltet som det arbeides innenfor. Et tredje steg vil være at idèen testes av sakkyndige personer i og utenfor nettverket. Og et siste trekk vil være å teste iden i et skriftlig og presist språk som er gjenkjennelig for andre

Hvor er vi når startskuddet går? Våre føre-stillinger preger våre handlinger om hvordan Innovasjoner og spredninger skjer.

Som eksempelvis denne….

Forandringens mystikk Re-fleksiv Alene Sammen 1. Konvensjoner (vi gjør som vi alltid har gjort) Re-aktiv (Utgs pkt i dialogisk modell av A.C. Scharmer)

Forandringens mystikk Refleksiv Alene Sammen 1. Konvensjoner (vi gjør som vi alltid har gjort) Reaktiv (Utgs pkt i dialogisk modell av A.C. Scharmer)

Forandringens mystikk Refleksiv Alene Sammen 1. Konvensjoner (vi gjør som vi alltid har gjort) 2. Friksjoner Diskusjoner (Hvem har rett?) Reaktiv (Utgs pkt i dialogisk modell av A.C. Scharmer)

Utfordringer for læring i den organisatoriske konteksten Refleksiv 3. Undersøkelser, gjennom dialoger Alene Sammen 1. Konvensjoner (vi gjør som vi alltid har gjort) 2. Friksjoner Diskusjoner (Hvem har rett?) Reaktiv (Utgs pkt i dialogisk modell av A.C. Scharmer)

Utfordringer for læring i den organisatoriske konteksten Refleksiv 4. Kreativitet Hvilke ideer kan Prøves? 3. Undersøkelser, gjennom dialoger Alene Sammen 1. Konvensjoner (vi gjør som vi alltid har gjort) 2. Friksjoner Diskusjoner (Hvem har rett?) Reaktiv (Utgs pkt i dialogisk modell av A.C. Scharmer)

Dialogkonferanser som redskap for kunnskapsutvikling i lærende nettverk

Utgangspunkt: Dialogiske nettverk Kjennetegnes av Jakten på flerstemmighet Jakten på det unike i hver deltakers representasjon Å unngå monologiske problem-definerere Å avklare den enkeltes engasjement og deltakelse

Læring gjennom dialoger; Wittgenstein: Ingenting er gjemt for oss i utførelse av vår praksis(det bare handler om å få det ”gjemte” fram) Bakhtin: Vi viser vår praktiske forståelse av hverandre i vår spontane respons til hverandre og at slik forståelse er noe uunngåelig nytt. Dialoger er ikke diskusjoner!!

Basis i dialogkonferanser 1 Utvikling av kunnskap forstås som en felles konstruksjon som vokser frem gjennom utviklingsaktiviteter der spørsmål om «»hva og «hvordan» er likestilte. Hva er det som skal utvikles eks innenfor en skole/utdanningskontekst og hvordan skal en gå frem for å få det til, er de sentrale spørsmål. I forhold til disse spørsmålene er også betydningen av først å etablere relasjoner mellom aktørene som skal realisere nye ideer, deretter hvordan læring skjer og hvilke kunnskaper som skal utvikles (Shotter & Gustavsen 1999).

Basis i dialogkonferanser 2 Sentralt I dialogkonferanser er konstruksjon av dialoger og regler for hvordan dialoger utføres, dvs et sett av regler for hvordan deltakerne skal forholde seg til dialogen Disse reglene er iflg filosofen Wittgenstein påminninger om og guide for kommunikasjon. Ikke bare for å strukturere praten, men også for å være oppmerksom på forandringens muligheter Det betyr mulighet til å se det som vi vanligvis ikke ser i ordinær prat…ekstra oppmerksomhet, kan supplere ordinær oppmerksomhet på praten. Det handler om å lete etter forandringens mulighet gjennom språklige handlinger

Basis i dialogkonferanser 3 An important aspect of the dialogue conference is to let relatively un known people talk to each other, without being commited to any special theoretical a priori view, work together, to find unnoticed features in each other practices and suggest possible ways to change their practices. This is to put a new practice into people`s already existing practices, meaning unnoticed practices being relevant to their already practices and to link these practices into their surroundings in previuously unnoticed ways.

Dialogkonferanser i innovasjonsprosesser Visjon Hva er det vi vil? Hvordan skal det se ut her i fremtiden Homogene grupper Hindringer Hva er et som hindrer oss i å komme dit? Heterogene Grupper Muligheter Hva kan gjøres for å overkomme hindringene? Heterogene grupper   Planer Hvilke planer finnes for å komme dit det er mulig? Deltakere fra samme arbeidsplass/org

Utgangspunkt: Dialogiske nettverk Kjennetegnes av Jakten på flerstemmighet Jakten på det unike i hver deltakers representasjon Å unngå monologiske problem-definerere Å avklare den enkeltes engasjement og deltakelse

DIALOGKONFERANSER En form for konstruktivistisk læringssituasjon; å utvikle en praksis som engasjerer deltakere i en kontinuerlig dialog med andre, der nye ideer dukker opp, uavhengig av teori eller ideologi utviklet i forkant

Jakten på Likheter Fremstillinger av generaliseringer, felles språk Jakten på det unike Fremstillinger av det unike

D