Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006

2 Innledning Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i (smidige) prosjekter Noen konkrete utfordringer jeg har opplevd: Ikke tilstrekkelig attention i organisasjonen Ressursknapphet i organisasjonen Modenhet i organisasjonen Motstand i organisasjonen Kom gjerne med flere i Q&A, så jobber vi med løsninger på utfordringene i den etterfølgende diskusjonen 05 September 2019

3 - Vennligst tøm hjernen din her…
Hovedutfordring: Få tilstrekkelig attention i organisasjonen Hvordan skal vi klare å få like mye attention i første funksjonalitetsworkshop som uka før vi skal gå live? Hvordan skal vi gå frem for å få kravstillerne våre til å klare og fortelle så mye som mulig rundt det vi skal lage? Prosess Spørsmålsteknikker Prototyper ??? Spesielt utfordrende rundt ikkefunksjonelle krav Forslag punkt 1: * Gjøre en jobb med å forklare nøye overfor de aktuelle superbrukerne hvilke konsekvenser innføringen av det nye systemet vil få Forslag punkt 2: * Være ekstremt godt forberedt selv 05 September 2019

4 Kommentarer Gode erfaringer med å konkretisere, dvs benytte konkrete user stories i stedet for generelle use case Kun spesifisere happy path + de mest vanlige grensetilfellene Provosere fram engasjement fra kunden ved å legge fram et ”best guess” forslag på den nye funksjonaliteten Får gjerne fram: - Nei, dette går i hvert fall ikke an – og så er man kanskje i gang  Være sikre på at det er de riktige folkene hos kunden man snakker med Vær sikker på å dekke alle aktørene som skal jobbe med systemet, både direkte og indirekte (for eksempel brukerstøtte…) 05 September 2019

5 Nei, det har jeg ikke tid til å svare på nå..
Hovedutfordring: Ressursknapphet i organisasjonen Hvordan skal vi konkret håndtere at kunden faktisk ikke har mulighet til å bidra på langt nær så mye som vi ønsker? Forslag: Ha en som leker kunde i prosjektet Timebokse og prioritere spørsmål inn mot kunde 05 September 2019

6 Kommentarer Jobbe fram prioritet i organisasjonen gjennom å gå på prosjekteierne Få en hos kunden som representerer alle kundens aktører, single point of contact 05 September 2019

7 - Hva? Jeg skal ha ALT! Hovedutfordring: Modenhet i organisasjonen
Hvordan skal vi overbevise om smidige prosjekter til mindre modne kunder? De fem viktigste argumentene (recap fra forrige XPMeetup?) 05 September 2019

8 Kommentarer Det viktigste argumentet handler om (hyppige) iterasjoner og de gode tingene som følger med dette Hurtig release Muligheter for omprioriteringer Hurtig svar på hvorvidt det vi lager faktisk er det vi vil ha Bygge opp argumentasjon basert på The Agile Manifesto ( 05 September 2019

9 As is – To be klemma: Forandring fryder ikke bestandig
Hovedutfordring: Motstand internt i organisasjonen Prosjekteierne ber om å få laget et nytt system Kjerneressurser inn i prosjektet er forvalterne og eierne av det eksisterende systemet som skal endres / erstattes Disse er svært negative til det nye systemet Hvordan skal jeg som konsulent håndtere denne situasjonen, jeg skal jobbe tett sammen noen som i utgangspunktet ikke vil ha det nye systemet… 05 September 2019

10 Kommentarer Et problem hovedsakelig i Skandinavia
I USA ville denne typen personer glatt blitt sparket og erstattet med noen som støtter det nye systemet Det som kan skje er at ledelsen enten bevisst eller ubevisst lar disse personene tvinge gjennom en første versjon som er en suboptimal versjon, som da gjerne ligner på det gamle systemet, for å etterkomme disses krav og ønsker Ledelsen har en jobb i disse tilfellene med å overbevise de aktuelle personene om at de ikke vil miste jobben, men forhåpentligvis kan bruke tiden sin på enda mer interessante oppgaver 05 September 2019


Laste ned ppt "Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google